VIRGINIA WOOLF'UN ORLANDO SUNDA CİNSİYET DÖNÜŞÜMÜ

Sanat tarihi boyunca cinsel kimlikler, Antik Yunandan günümüze kendilerine özgü şifreleriyle belli bir paradigma oluştururlar. Cinsel kimliklerle ilgili anlatılanlar zaman zaman sınırlanmış ve sansürlenmiş ya da gerilimler yaşatmıştır. Dinin sanat ve toplum üzerinde etkisini yitirmesiyle çok katmanlı ve karmaşık bir birikimin özgün yaratımları olan bu kimlikler yeniden hayat bulmuş ve birçok sanatçının esin kaynağı olmuştur. Sanatçı, bilinçaltı ve bilinçdışı tutumlarını bir araya getirerek cinsel kimlikler üzerinde yoğunlaşmıştır. Dış tutuma kaynaklık eden kimlik ile iç tutumun özünü oluşturan anima ve animus , Virginia Woolfun parçalı karakteri Orlandoda bir araya gelmiştir. Romanlarında cinselliği ve cinsellikten kaynaklanan duyguları ele almaktan özenle kaçınan yazar, bu kez bir değişiklik yaparak Orlando adlı eserinde aşk tutkusunu yoğun olarak işlemiştir. Orlandonun, yazarın lezbiyen eğilimlerini yansıtan yarı erkek yarı kadın, androjen bir varlık olduğu söylenmektedir. Bu çalışmada, Woolfun fantastik öğelerle bezenmiş eseri Orlandonun başkahramanının cinsiyet dönüşümü toplumsal cinsiyet rolleri üzerinden aktarılmaya çalışılacaktır. Kadın-erkek dikotomisini ironik ve paradoksal bir yaklaşımla ele alan yazarın cinsiyet ve cinsel kimlik algısını ortaya koymak amacıyla, kimlik farklılıklarını ayrıntılarıyla tekrar tanımlayan ve bunların sosyolojik, entelektüel, tarihsel ve kültürel boyutlarını ele alan queer kuramı ile Jung öğretisinde bilinçaltının antropomorfik arketipleri olarak yer alan anima ve animus kavramlarından yararlanılacaktır.

Gender Transformation In Virginia Woolf s Orlando

Throughout the history of art, from the Ancient Greek to the present day, sexual personas create a certain paradigm with their own passwords. From time to time, the things told about sexual personas were limited and censored or they caused a lot of disturbance. With the loss of the impact of religion on art and society, these personas who are original creations of a multi-layered and complicated accumulation have been revived and they have been the inspiration for many artists. Bringing his subconscious and unconscious attitudes together, the artist has focused on sexsual personas. The identity, provides external attitude to come in sight and the anima and animusforming the essence of inner attitude have come together in Virginia Woolf s fragmental character Orlando. Author, avoids tackling sexuality and feelings arising from sexuality in her novels has this time made a change and handled love passion in her novel called Orlando intensively. It is said that Orlando is a half man-half woman, an androgynous, reflects the lesbian tendencies of the author. In this study, the gender transformation of the protagonist of Woolf s work Orlando adorned by fantastic elements will be explained via social gender roles. In order to determine the perception of gender and sexual identity of the author who considers the male-female dichotomy with ironic and paradoxical approach we will benefit from queer theory which redifines identity differences thoroughly and considers their social, intellectual, historical and cultural aspects and we will also benifit from the terms anima and animus which take part as anthropomorphic archetypes of the subconscious in teaching of Jung.

___

  • Baird, V. (2004). Cinsel Çeşitlilik. Çev. Hayrullah Doğan, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Başer, N. (2012). “Psikanalizin Kendisi Queer Değil mi?” ve Direk, Z. (2012). “Queer Kuram ve Cinsiyet Farklılığı”. Cinsellik Muamması, (Haz. Cüneyt Çakırlar ve Serkan Delice). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Beauvoir, S. (1993). İkinci Cins. Çev. Bertan Onaran, İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Bowlby, R. (1997). Feminist Destinations and Further Essays on Virginia Woolf. Edinburg: Edinburg University Press.
  • Butler, J. (2008). Cinsiyet Belası. Çev. Başak Ertür, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Faderman, L. (1997). Erkek Aşkının Ötesinde. Çev. Zülal Kılıç, İstanbul: Göçebe Yayınları.
  • Giddens, A. (2010). Mahremiyetin Dönüşümü. Çev. İdris Şahin, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Goldenberg, Naomi. (1979). Changing of The Gods: Feminism and the end of Traditional Religions, Boston: Beacon.
  • Jung, C. G. (2013). Dört Arketip. Çev. Zehra Aksu Yılmazer, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Millett, K. (1987). Cinsel Politika. Çev. Seçkin Selvi, İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Paglia, C. (2004). Cinsel Kimlikler. Çev. Anahid Hazaryan-Fikriye Demirci, Ankara: Epos Yayınları.
  • Love, H. (2011). “Transgender Kurmaca ve Politika”. Gey ve Lezbiyen Yazını. (Haz. Hugh Stevens). Çev. Kıvanç
  • Tanrıyar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Segal, Lynne. (1992). Ağır Çekim. Çev. Volkan Gürsoy, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Urgan, M. (1986). İngiliz Edebiyat Tarihi I. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Urgan, M. (1991). İngiliz Edebiyat Tarihi III. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Urgan, M. (1997). Virginia Woolf. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Woolf, V. (2011). Orlando. Çev. Seniha Akar, İstanbul: İletişim Yayınları.