Ölüm Üzerine Düşünmek: Sedat Veyis Örnek’in Anadolu Folklorunda Ölüm Çalışması

Sedat Veyis Örnek’in Anadolu Folklorunda Ölüm (1971) başlıklı çalışması ölüm öncesindeki,ölüm sırasındaki ve ölüm sonrasındaki âdetlerin çok sayıda örneklendirilmesiyle, bugünde özgünlüğünü ve biricikliğini koruyan kapsamlı bir çalışmadır. Örnek’in gençlik dönemindeyazdığı gazete yazılarında köye ve köylüye yaklaşımı, Anadolu Folklorunda Ölüm’de gelenekselkültürü kavrayışı, ayrıca geleneksel kültürü hümanist ve evrenselci bir bakışla ele alması, MaviAnadolucuların kültüre yaklaşımını çokça anımsatmaktadır. Örnek, çalışmasında, evrenselci birbakış açısıyla çok zengin bir halkbilimsel malzeme sunsa da detaylı bir biçimde işlenmiş bir yorumdabulunmamaktadır. Kendisi bu çalışmayı yapma nedeni olarak doğum ve evlilik üzerine çoksayıda çalışma yapılmış olmasına rağmen ölüm üzerine o kadar çalışılmamış olmasını göstermektedir.Örnek’in bu açıklaması kendisini ölüm üzerine çalışmaya iten nedenlerden sadece birisidir.Örnek’in gerek diğer akademik çalışmalarında ölüme ilişkin kullandığı malzemenin sıklığı, gerekyazdığı sanatsal metinler ile çevirilerinde ölüm temasının yoğunluğu, gerek Kore Savaşı deneyimigerekse babasını kalp rahatsızlığı yüzünden kaybetmesi ve kendisinin de ömrü boyunca geçirdiğikalp spazmları ve kalp krizleri yüzünden ölüm düşüncesi her an yanı başında biri olarak yaşamışolması bu konuya eğilmesini açıklamaktadır. Tüm bu nedenlerden ötürü de Anadolu FolklorundaÖlüm çalışmasında ölüme ilişkin âdetlerin oluşmasında ve işlenmesinde korkunun büyük biretken olduğunu ileri sürmesi hem metindeki psikanalitik kavramsallaştırmayı açıklamakta hem dekişisel dünyasından gelen motivasyonun anlaşılır olmasını sağlamaktadır.

___

  • Acaroğlu, Türker 1981 “Örnek Bir Bilim Adamını Yitirdik”, Varlık Dergisi, 1 Ocak, Sayı 880, 11.
  • Acıpayamlı, Orhan 1961 Türkiye’de Doğumla İlgili Âdet ve İnanmaların Etnolojik Etüdü. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Akbal, Oktay 1980 “Ölümler ve Biz”, Cumhuriyet Gazetesi, 3 Aralık, Sayı 20232, 2.
  • Alver, Köksal 2015 “Anadoluculuk ve Hilmi Ziya Ülken”. http://www.aku.edu.tr/aku/dosyayonetimi/ sosyalbilens/dergi/III1/10.pdf, 17.03.2015.
  • Anohin, A. V. 1940a “Altay Şamanlığına ait Maddeler”, (Çev.: Abdülkadir İnan), Ülkü Dergisi, Mart, Cilt 15, Sayı 85, 54-58.
  • Anohin, A. V. 1940b “Altay Şamanlığına ait Maddeler”, (Çev.: Abdülkadir İnan), Ülkü Dergisi, Mayıs, Cilt 15, Sayı 87, 239-247.
  • Anohin, A. V. 1940c “Altay Şamanlığına ait Maddeler”, (Çev.: Abdülkadir İnan), Ülkü Dergisi, Temmuz, Cilt 15, Sayı 89, 395-406.
  • Artan, Gündüz 1963 “Gülnar’da Bazı İnanışlar”, TFA, Mart, Cilt 8, Sayı 164, 3002.
  • Aşkun, Vehbi Cem 1942 Sivas Folkloru, Cilt II, Sivas: Sivas Halkevi.
  • Aygün Cengiz, Serpil (2001) “Kimlik İnşasında Kağıt Kentlerin Kağıt Mezarlıkları”. Doğu Batı Düşünce Dergisi, 4, Sayı 5, Mayıs-Haziran-Temmuz, 153-163.
  • Atay, Tayfun 2014 Berkin’in ‘Yalan Dünya’sı!. http://www.radikal.com.tr/yazarlar/tayfun_ atay/berkinin_yalan_dunyasi-1180986, 13/03/2014.
  • Balaman, Ali Rıza 1981 “Halkbilimci Sedat Veyis Örnek’in Ardından”, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı 2, 343-345.
  • Batur, Muzaffer 1952 “Ölü Gömüldükten Sonra Kurban”, TFA, Cilt 2, Sayı 32, 498.
  • Bayrı, Mehmet Halit 1947 İstanbul Folkloru, İstanbul: Türkiye Yayınevi.
  • Behire-Faik 1934 “Çorum’da Ramazan ve Bayram Adetleri”, HBH, Sayı 35, 315.
  • Berk, Özlem 2007 “Batılılaşma ve Çeviri”. Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce -Modernleşme ve Batıcılık (Cilt 3) içinde, Ed.: Tanıl Bora – Murat Gültekingil. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Binyazar, Adnan 1971 “1971’de Deneme-Eleştiri-İnceleme”. Varlık Yıllığı 1972 içinde. İstanbul: Varlık Yayınevi.
  • Binyazar, Adnan 1980 “Sanatçı, Bilim Adamı, Sedat Veyis Örnek’i Yitirdik”, Milliyet Sanat Dergisi, Aralık.
  • Boratav, Pertev Naili 1984 100 Soruda Türk Folkloru. İstanbul: Gerçek Yayınevi. Bozkurt, Fuat 2015 “Bir Ağabeyi Anarken: Sedat Veyis Örnek”. Folklor/Edebiyat Dergisi Sedat Veyis Örnek Özel Sayısı, CİLT; SAYI; SAYFA… ekleyelim…
  • Böll, Heinrich 1965 “Duvardan Gelen Sesler”. (Çev.: Sedat Veyis Örnek), Türk Dili Dergisi, Mart, Cilt XIV, 469-473.
  • Böll, Heinrich 1962 “Duke Sokağındaki Ölü Kızılderili”. (Çev.: Sedat Veyis Örnek), Türk Dili Dergisi, Nisan, Cilt XI, Sayı 127, 473-475.
  • Bulut, Meryem 2015 “ ‘Yeryüzünü Gördü Sıvas’dan, Yeryüzü Onunla Gördü Sıvas’ı’ (Tayfun Atay’la Söyleşi)”. Folklor/Edebiyat Dergisi Sedat Veyis Örnek Özel Sayısı… Cilt sayı sayfa…
  • Cannetti, Elias 2007 Ölüm Üzerine. Çev.: Gürsel Aytaç. İstanbul: Payel Yayınevi. Campbell, Joseph – Moyers, Bill (2007 [1988]) Mitolojinin Gücü –Kutsal Kitaplardan Hollywood Filmlerine Mitoloji ve Hikayeler (Çev.: Zeynep Yaman). İstanbul: MediaCat Kitapları. (s. 197)
  • “Cebeci Mezarlığı” 2014 http://www.goethe.de/ins/tr/ank/prj/urs/arc/els/trindex.htm, 11.10.2014.
  • Cicero 2004 Ölüme Övgü. Çev.: Cânâ Aksoy. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Çağdaş, Halûk 1980 “Sedat Veyis’te Öldü”, Anadolu Gazetesi, 19 Kasım, Sayı 3381, 1.
  • Çınar, Metin 2007 Anadoluculuk Hareketinin Gelişimi ve Anadolucular ile Cumhuriyet Halk Partisi Arasındaki İlişkiler (1943-1950). (Doktora tezi, Danışman: Prof. Dr. Sina Akşin.) Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu yönetimi ve Siyaset Bilimi (Siyaset Bilimi) Anabilim Dalı.
  • Çorumlu, Ömer 1931 “İstanbul’da Halk Adetleri ve İnanmalar”, HBH, Nisan, Sayı 18, 125- 130.
  • Dağlarca, Fazıl Hüsnü 1981 “Sedat Veyis Örnek Üstüne”, Sanat Olayı Dergisi, Sayı 4, 9.
  • Doğan, Nihat 1980 “Bir Demet Çiçek Sedat Veyis Örnek’e”, Anadolu Gazetesi, 21 Kasım,Sayı 3383, 1.
  • Duclow, Donald F. (2002) “Memento Mori”. Macmillan Encyclopedia od Death and Dying.
  • http://www.encyclopedia.com/topic/Memnto_Mori.aspx, 16.03.2015.
  • Duman, Halis 1938 “Malatya’da Cenaze Âdetleri”, HBH, Cilt 7, Sayı 80, 173-174.
  • Ekmekçi, Mustafa 1990 “İçimizden Birileri”. Cumhuriyet Gazetesi, 18 Kasım 1990.
  • Dundes, Alan (1992) “Introduction”, Fire in the Dragon and Other Psychoanalytic Essays on Folklore içinde, Géza Róheim. New Jersey: Princeton University Press.
  • Ekmekçi, Mustafa 1980 “Çeşitleme”, Cumhuriyet Gazetesi, 30 Kasım, 10.
  • Eldem, Edhem 2005 İstanbul’da Ölüm –Osmanlı-İslam Kültüründe Ölüm ve Ritüelleri. İstanbul: Osmanlı Bankası Arşiv ve Araştırma Merkezi.
  • Erden, Erden 1981 “Kültürümüzün Atardamarlarını Yıkamalıyız”, Bilim ve Sanat Dergisi, Sayı 1, 41.
  • Erdentuğ, Nermin 1971 Sün Köyünün Etnolojik Tetkiki, Ankara: Ayyıldız Matbaası.
  • Erdentuğ, Nermin 1967 “Türkiye’nin Karadeniz Bölgesinde Evlenme Görenekleri ve Törenleri –Bölüm I”. Ankara Üniversitesi DTCF Antropoloji Dergisi, Sayı 4, 27-64.
  • Erdentuğ, Nermin 1969 “Türkiye’nin Karadeniz Bölgesinde Evlenme Görenekleri ve Törenleri –Bölüm II”. Ankara Üniversitesi DTCF Antropoloji Dergisi, Sayı 5, 231-266.
  • Erdentuğ, Nermin 1956 Hâl Köyünün Etnolojik Tetkiki, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Erginer, Gürbüz 2004 “Bir Halkbilimcinin Gözünden Ölüm”, Cogito Dergisi (Ölüm: Bir Topografya), Yaz, Sayı 40, 286-292.
  • Freud, Sigmund 2011 Uygarlık ve Hoşnutsuzlukları -Bir Yanılsamanın Geleceği. Çev.: Aziz Yardımlı. İstanbul: İdea Yayınları.
  • Freud, Sigmund 1993 Cinsiyet Üzerine. Çev.: A. Avni Öneş. İstanbul: Say Yayınları.
  • Gregor, Manfred 1962 “Geliyorlar”, (Çev.: Sedat Veyis Örnek), Su Dergisi, Ağustos, Yıl 2, Sayı 18, 20.
  • Göğceli, Kemal Sadık 1943 Ağıtlar, Adana: Türközü Matbaası.
  • Gülensoy, Tuncer 1966 Türkler’de 3, 7 ve 40 Sayıları, Ankara.
  • Günay, Muhlis 1981 “Prof. Dr. Sedat Veyis Örnek İçin”, Türk Folkloru Dergisi, Eylül, Sayı 26, 21-22.
  • Güsar, Vasfi 1961 “Çerkezler’de Cenaze Törenleri”, YKD, Sayı 28, 17-18. Uygarlık ve Hoşnutsuzlukları Hançerlioğlu, Orhan 1976-1980 Felsefe Ansiklopedisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • İnan, Abdülkadir 1972 Tarihte ve Bugün Şamanizm, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • İnan, M. Abdülkadir 1937 “Urfa ve Siverek’te Ölümle İlişkili Adetler ve İtikatlar, HBH, Cilt 6, Sayı 66, 142-145.
  • Karadeli, Vedat 1980 “Sedat Veyis Örnek”, Anadolu Gazetesi, 25 Kasım, Sayı 3386, 1.
  • Karaömerlioğlu, M. Asım 2009 “Türkiye’de Köycülük”. Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce –Kemalizm (Cilt 2) içinde. Ed.: Murat Gültekingil - Tanıl Bora. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kardeş, Mehmet 1961 Tortum’da Halk İnanmaları. İstanbul: Ekin Basımevi.
  • Kaya, Erol 1969 “Van Bedduaları III”, TFA, Cilt 11, Sayı 324, 5178-5181.
  • Kongar, Emre 1980 “Bir Bunlu Cumartesi Daha”, Türk Dili Dergisi, Aralık, Cilt XII, Sayı 348, 599-600.
  • Koşay, Hamit Zübeyr 1944 Türkiye Türk Düğünleri Üzerine Mukayeseli Malzeme. Ankara: Maarif Vekilliği.
  • Koşay, Hamit Zübeyr 1935 Ankara Budun Bilgisi, Ankara: Ulus Basımevi.
  • Kutlu, M. Muhtar 2011 “Ayakta Ölen Ağaçlar Neslinden: Prof. Dr. Gürbüz Erginer (1945- 2009) Hayatı ve Yayınları”. Millî Folklor, 2011, Yıl 23, Sayı 89, 6-11.
  • Motokiyo, Seami 1963 “Kagekiyo (Bir Japon No Oyunu)” Türk Dili Dergisi, Cilt: XII, 140, 448-452.
  • Okutan, Hasan Tahsin 1949 Şebinkarahisar ve Civarı, Giresun: Yeşil Giresun Matbaası.
  • Mümtaz Talât 1934 “Kastamonu’da Halk İnanmaları”, HBH, Mart, Sayı 24, 285-289.
  • Nutku, Özdemir 1981 “Sessizlikte Ölen Bilim Adamı”, Gösteri Sanat Edebiyat Dergisi, Sayı 2, 24-25.
  • Oral, Zeynep 1980 “Sedat Veyis Örnek, Bir Yaşam Boyu Türk Halk Bilimi”, Milliyet Gazetesi Aktüalite Eki, Sayı 33 (106), 17-18.
  • Ozan, Meral 2015 “Tübingen Üniversitesi Arşivi Belgeleri Işığında Sedat Veyis Örnek”. Folklor/Edebiyat Dergisi Sedat Veyis Örnek Özel Sayısı, Sayı 83.
  • Örnek, S. Veyis 2012 “Tabut”. “Genç yaşta Yitirdiğimiz Sanatçı ve Bilim Adamı Sedat Veyis Örnek” içinde, Haluk Çağdaş, Hayat Ağacı Dergisi, Sayı 17, 28-30.
  • Örnek, Sedat Veyis 1993 “Önsöz”, Türk Kalarak Çağdaşlaşma Türkiye’nin Kültür Sanat Sorunları içinde (Haz. Muammer Sun, Murat Katoğlu). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Örnek, Sedat Veyis 1979 “Koşuya Geriden Başlamak”, Nesin Vakfı Yıllığı, İstanbul: Özal Matbaası, 853-854.
  • Örnek, Sedat Veyis 1979 Geleneksel Kültürümüzde Çocuk, Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Örnek, Sedat Veyis 1978 “Türk Halkbilimine Genel Bir Bakış”. Quand le crible était dans la paille –Hommage à Pertev Naili Boratav, Rémy Dor – Michèle Nicolas (Haz.). Paris: G.-P. Maisonneuve et Larose.
  • Örnek, Sedat Veyis 1977 Türk Halkbilimi, Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Örnek, Sedat Veyis 1975 “Türk Folklorunda Ad Seçme ve Ad Koyma”, Boğaziçi Üniversitesi Halkbilim Yıllığı, İstanbul: Taş Matbaası (s. 101-112).
  • Örnek, Sedat Veyis 1974a “Türk Folkloru”, Türk Dili Dergisi, Şubat, Cilt XXIX, Sayı 269, 455-459.
  • Örnek, Sedat Veyis 1974b “Anadolu Folklorunda Yas”, I. Uluslararası Türk Folklor Semineri Bildirileri, Ankara: Başbakanlık Basımevi.
  • Örnek, Sedat Veyis 1973 “Türk Halkbiliminin Sorunları”, Türk Dili Dergisi, Ekim, Cilt XXVII, Sayı 257, 385-391.
  • Örnek, Sedat Veyis 1973 Budunbilim Terimleri Sözlüğü, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Örnek, Sedat Veyis 1971a Anadolu Folklorunda Ölüm, Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • Örnek, Sedat Veyis 1971b Etnoloji Sözlüğü, Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • Örnek, Sedat Veyis 1971c 100 Soruda İlkellerde Din, Büyü, Sanat, Efsane, İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Örnek, Sedat Veyis 1968 “Pirinçler Yeşerecek”, Türk Dili Dergisi, Temmuz, Cilt XVIII, Sayı 202, 424-437.
  • Örnek Sedat Veyis 1966 Sivas ve Çevresinde Hayatın Çeşitli Safhalarıyla İlgili Batıl İnançların ve Büyüsel İşlemlerin Etnolojik Tetkiki, Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • Örnek, Sedat Veyis 1964 “Der Stacheldraht” (Almancaya çev.: Hans Salzner) Das Antlitz des Kriegers: Kriegsgeschichten der zeitgenössischen Weltliteratur içinde (Ed.: Joachim A. Frank ve W. A. Oerley, Viyana/Berlin/Stuttgart, Paul Neff Yayınevi.
  • Örnek, Sedat Veyis 1962a “Sabah”, Değişim Dergisi, Yıl 1, Nisan, Sayı 6, 5.
  • Örnek, Veyis 1962b “Suda Oynar Balıklar”, Değişim Dergisi, Yıl 1, Temmuz, Sayı 9 ,10-11/16-17.
  • Örnek, Sedat Veyis 1962c “Oda Tiyatrosunda Göreceğiniz: ‘Sur Dibinde’ ve Tankred
  • Dorst”, Devlet Tiyatrosu Aylık Sanat Dergisi, Aralık, Sayı 18.
  • Örnek, Sedat Veyis 1962d “İlkellerde Dinsel Temel Kavramlara Genel Bir Bakış”, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, Temmuz-Aralık, Sayı 3-4, 255-261.
  • Örnek, Sedat Veyis 1958 “Hi”, Yeni Hikâyeler 1959 içinde, İstanbul: Varlık Yayınevi.
  • Örnek, Sedat Veyis 1956 “Yelpaze”, Varlık Dergisi, 15 Ekim, Sayı 440, 16-17.
  • Örnek, Sedad Veyis (1953) İsa’nın Son Günleri (Danışman: Prof. Dr. Mehmet Karasan). Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Mezuniyet Tezi.
  • Örnek, Sedat Veyis 1952 “Ankara’da Sahne Hareketleri”, Yeditepe Dergisi, Şubat, Sayı 9, 5.
  • Örnek, Sedat Veyis 1947 “Bilmem”, Ülke Gazetesi, 24 Eylül, Yıl 2, Sayı 645, 3.
  • Örnek, Sedat Veyis 1948a “Günlük Kokusu ve İspirto”, Ülke Gazetesi, 3 Temmuz.
  • Örnek, S. Veyis 1948b “Bir Gece Şarkısı”, Ülke Gazetesi, 5 Aralık, Yıl 4, Sayı 1010, 2.
  • Örnek, S. Veyis 1948c, “!!!” , Ülke Gazetesi, 7 Aralık, Yıl 4, Sayı 1012, 2.
  • Örnek, S. Veyis 1948ç “Ne Olur”, Ülke Gazetesi, 8 Aralık, Yıl 4, Sayı 1013, 2.
  • Örnek, S. Veyis 1948d “Tahmin”, Ülke Gazetesi, 11 Aralık, Yıl 4, Sayı 1015, 2.
  • Örnek, S. Veyis 1948e “Sevgi Ne Kadar Acı”, Ülke Gazetesi, 12 Aralık, Yıl 4, Sayı 1016, 2.
  • Örnek, S. Veyis 1948f “Kafamda Kontak Var”, Ülke Gazetesi, 15 Aralık, Yıl 4, Sayı 1018, 2.
  • Örnek, Sedat Veyis 1949 “Mezarlıktan Bir Kaçış”, Hakikat Gazetesi, 10 Temmuz, Sayı 132, 3.
  • Örnek, Sedad Veyis 1953 İsa’nın Son Günleri (Mezuniyet Tezi Danışmanı: Prof. Dr. Mehmet Karasan). Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi.
  • Özalp, İsmet İ. 1951 “İnevi Tözbilimi: Ölüm ve Yas Görenekleri ve Bir Ağıt”, TFA, Nisan, Cilt 1, Sayı 21, 335.
  • Özcan, A. Şerif 1980 “Örnek İnsan, Sedat Veyis Örnek”, Anadolu Gazetesi, 5 Aralık,Sayı 3395, 2.
  • Özgüç, Tahsin 1948 Öntarihte Anadolu’da Ölü Gömme Adetleri, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Özkırımlı, Atilla 1972 “Anadolu Folklorunda Ölüm”, Türk Dili Dergisi, Şubat, Cilt XX, 369-371.
  • Öztelli, Cahit 1959 “Başa Toprak Savurmak ve Yas- Ölü Gelenekleri”, TFA, Cilt 5, Sayı 116, 1860-1862.
  • Özsezgin, Kaya 1980 “Gerçek Bir Halkbilimcinin Ardından”, Cumhuriyet Gazetesi, 10 Aralık, Sayı 20239, 4.
  • Pehlivan, Gürol 2015 “Durağan Olanı Tanıma Macerasında Bir Akademisyenin Son Sözü: Türk Halkbilimi”. Folklor/Edebiyat Dergisi Sedat Veyis Örnek Özel Sayısı
  • San, Salih 1947 Dün ve Bugün Muş, Kayseri: Erciyes Matbaası.
  • Sanlı, Sevgi 1980 “Dolu Dolu Yaşamış Bir Bilim Adamı”, Cumhuriyet Gazetesi, 1 Aralık, Sayı 20230, 4.
  • Sedat Veyis 1950a “Ruj Rengi Barış!”, Sivas Hakikat Gazetesi, 7 Ağustos, Yıl 2, Sayı 512,
  • 2.Sedat Veyis 1950b “Köy Davaları”, Sivas Hakikat Gazetesi, 21 Şubat, Sayı 348,3-4.
  • Sedat Veyis 1950c “Allah Göstermesin!”, Sivas Hakikat Gazetesi, 6 Ağustos, Yıl 2, Sayı 511, 2.
  • Sedat Veyis 1950d “Ne Dersiniz?”, Sivas Hakikat Gazetesi, 8 Ağustos, Yıl 2, Sayı 513, 2.
  • Sedat Veyis 1949a “Zaman”, Hakikat Gazetesi, 12 Mayıs, Sayı 73, 3.
  • Sedat Veyis 1949b “Postacı”, Sivas Hakikat Gazetesi, 21 Nisan, Sayı 52, 3.
  • Sözbilici, Şaban 2002 “Ağıt Kelimesinin Kökeni”. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, Nisan, C: 2002/I, S: 604, 325-332.
  • Sunguroğlu, İshak 1968 Harput Yollarında, Cilt 4, İstanbul: Elazığ Kültür ve Tanıtma Vakfı Yayınları.
  • Sümbüloğlu, Vahap 1999 “Prof. Dr. Sedat Veyis Örnek”, Zara Dergisi, Şubat- Mart, Yıl 2, Sayı 8, 43-44.
  • Tan, Nail Kaya 1965 “ Karahan’da Ölü Gömme ve Yas Tutma”, TFA, Yıl 16, Cilt 9, Sayı 189, 3712-3713.
  • Taner, Haldun 1981 “Acımasız Martın Yitirdikleri”, Milliyet Gazetesi, 5 Nisan, Sayı 12007, 2.
  • Tanyu, Hikmet 1968 Türkler’de Taşla İlgili İnançlar, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Tanyu, Hikmet 1967 Ankara ve Çevresinde Adak Yerleri, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Tryjarski, Edward 1991 Zwyczaje pogrzebowe ludów tureckich na tle ich wierzeń. Polska Akademia Nauk, Komitet Nauk Orientalistycznych, Prace Orientalistyezne 35.
  • Tunaboylu-İkiz, Tevfika (2009) “Psikanalitik Bakış Açısından Ölüm Dürtüsü ve Kültüre Olan Yansımaları”. Uçmağa Varmak Kitabı içinde, Emine Gürsoy Naskali – Gülden Sağol Yüksekkaya (Ed.). İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • Turan, Şerafettin 1980 “Sedat Veyis Örnek İçin”, Türk Dili Dergisi,Aralık, Cilt XLI (348), 570-571.
  • Türk Folklor ve Etnografya Bibliyografyası (1. Cilt) 1971 Millî Folklor Enstitüsü Müdürlüğü (Haz.). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • “Türk Halk Kültürü Araştırma Derleme Kurumu Yasa Taslağı” 1976 Sedat Veyis Örnek – Murat Katoğlu (Haz.). (Yasa taslağı, Murat Katoğlu’nun arşivinden alınmıştır.) Türkdoğan, Orhan 1965 Erzurum ve Çevresinde Sosyal Araştırmalar, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi 2014 TDV İslâm Araştırmaları Merkezi. http:// www.islamansiklopedisi.info, 12.03.2015.
  • Ülkütaşır, Mehmet Şakir 1938 Türk Halkbilgisine ait Araştırmalar, İstanbul: Bürhanettin Basımevi.
  • Yalgın, Ali Rıza 1950 Toroslarda Karatepeli Bölgesi, Ankara: Ulus Basımevi.
  • Yalom, Irvin 2008 Güneşe Bakmak –Ölümle Yüzleşmek (Çev.: Zeliha İyidoğan Babayiğit). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Yavuz, Hilmi 2009 Türkiye’nin Zihin Tarihi –Türk Kültürü Üzerine Kuşatıcı Bir Söylev. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Yazıcı, Nermin 2011 “Halikarnas Balıkçısı’nın Yazınsal Eserlerinde Türk Kimliğine İlişkinSöylemler”. Türkbilig Dergisi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, Cilt 22, Sayı 1, 1805-1812.
  • Yener, Şakir Sabri 1939 “Folklor Bilgileri: İnançlar”, BAŞP, Yıl 1, Sayı 8, 8-9.
  • Yıldırım, Emre 2012 Modern Cumhuriyetin Kimlik Arayışları: Kayıp Kimliğin Peşinde Mavi Anadoluculuk Hareketi. (Doktora tezi, Danışman: Doç. Dr. Hikmet Kırık.) İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Yıldız, Mehsube 1968 “Ermenek Başyayla Kasabası’nda Ölüm ve Cenaze Törenleri”, TFA, Cilt 11, Sayı 226, 4744.
  • Yıldız, Ömer Cahit 1980 “Sedat Veyis Örnek”, Anadolu Gazetesi, 18 Kasım, Sayı 3380, 1.
  • Yılmaz, Abdurrahman 1948 Tahtacılarda Gelenekler. Ankara: Ulus Basımevi.
  • Yılmaz, Ayla 1978 “Türk Halkbilimi” (Sedat Veyis Örnek’le Söyleşi), İş Dergisi, Şubat, Sayı 138, 12-13.