El Señor Presidente ve La Fiesta del Chivo Adlı Romanların Oluşumcu Yapısalcı Analizi

Her ikisi de gençlik yıllarında kendi ülkelerinde diktatörlük rejimini tecrübe etmiş olan Miguel Ángel Asturias ile Mario Vargas Llosa diktatörlüğün yol açtığı yıkımı dile getiren başlıca romancılar arasında yer alırlar. Yazarların, yayımlandıkları dönemde büyük beğeni toplayan eserleri El Señor Presidente (Bay Başkan) ile La Fiesta del Chivo (Teke Şenliği) diktatörlüğün yarattığı korku toplumunu ve bunun sonuçlarını gözler önüne sererek karanlığı, zulmü, işkenceyi ve ölümü konu eder. Bu çalışma, söz konusu romanlar ekseninde diktatörlük temasını ve diktatör figürünü incelemeyi ve eserlerdeki toplumsal yapıları oluşturan anahtar kavramların neler olduğunu, nasıl bir ilişki bütünü sayesinde oluştuklarını açıklamayı hedeflemektedir. Çalışmada tarihsel ve toplumsal değerlerin oluşturduğu anlamlı yapıların eseri doğrudan etkilediğini ve bu sebeple bir edebi eserin, eser-toplum bağlantısı ön planda tutularak incelenmesinin daha kapsamlı sonuçlar ortaya koyacağını ifade eden Fransız sosyolog ve eleştiri kuramcısı Lucien Goldmann’ın oluşumcu-yapısalcı yönteminden yararlanılmıştır. Ayrıca eserlerdeki otorite-itaat ilişkileri Erich Fromm’un düşünceleri doğrultusunda açıklanmaya çalışılmış, toplumsal yapı ve ilişkilere dair değerlendirmelerde ise Norbert Elias’ın düşüncelerine yer verilmiştir.

A Genetic Structuralist Analysis of the Novels Mr. President and The Feast of the Goat

Miguel Ángel Asturias and Mario Vargas Llosa, both have experienced the dictatorial regime in their own countries in their youth, are among the main novelists who express the destruction caused by dictatorships. The authors’ novels El Señor Presidente (Mr President) and La Fiesta del Chivo (The Feast of the Goat), received great acclaim at the time of their publication, describe the darkness, cruelty, torture and death by revealing the society of fear created by the dictatorship and its consequences. In the axis of these books, this study aims to examine the theme of dictatorship and the figure of the dictator and also to explain the key concepts that constitute the social structures in the novels. In the study, the French sociologist and critic theorist Lucien Goldmann’s genetic structuralism method was used, who stated that the meaningful structures formed by historical and social values directly affect a novel, and therefore, examining a literary work with a focus on the connection between novel and society will yield more comprehensive results. Also, in the study, the authority-obedience relationships in the novels were tried to be explained in line with Erich Fromm’s thoughts and Norbert Elias’s theories were included in the evaluations on social structure and relations.

___

  • Abalos, D. T. (1993). The Latino family and the politics of transformation. Praeger.
  • Almoina, J. (2011). Una satrapía en el Caribe. Siglo XXI.
  • Asturias, M. Á. (2000). El Señor presidente (G. Martin.Ed.) Miguel Ángel Asturias: El Señor Presidente içinde (1-340). Fondo de Cultura Económica.
  • Canetti, E. (2006). Kitle ve iktidar (G. Aygen. Çev) Ayrıntı.
  • Elias, N. (1983). The court society. Pantheon Books.
  • Feliu-Moggi, F. (2000). A través del espejo: El Señor Presidente y Miguel Ángel Asturias en la Guatemala de Jorge Ubico (G. Martin. Ed.) Miguel Ángel Asturias: El Señor Presidente içinde (566-612). Fondo de Cultura Económica.
  • Fromm, E. (2016). Özgürlükten kaçış (Ş. Yeğin. Çev.) Say.
  • Goldmann, L. (2005). Roman sosyolojisi (A. Erkay. Çev.) Birleşik.
  • Gürsel, N. (2007). Başkaldıran edebiyat. Doğan.
  • Himelblau, J. (2000). Chronologic deployment of fictional events in Miguel Ángel Asturias’s El Señor Presidente (G. Martin.Ed.) Miguel Ángel Asturias: El Señor Presidente içinde (1008-1029). Fondo de Cultura Económica.
  • Hübner, M. E. (1992). Guatemala en la historia: Un pueblo que se resiste a morir. Parrilla Barascut.
  • Kıran, A. E., Kıran, Z. (2011). Yazınsal okuma süreçleri. Ankara: Seçkin.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü (O. Akınhay ve D. Kömürcü. Çev.) Bilim ve Sanat.
  • Mateo, A. L. (2004). Mito y cultura en la era de Trujillo. Manatí.
  • Navarro, C. N. (1969). La desintegración social en el Señor Presidente. Revista Iberoamericana. 35 (67): 59-76.
  • Necatigil, B. (1989). 100 soruda mitologya. Gerçek.
  • Orwell, G. (2010). Bin dokuz yüz seksen dört (C. Üster. Çev.) Can.
  • Ospina, C. W. (1929). El autócrata: Ensayo político-social. Guatemala: Tipografía Sánchez&de Guise.
  • Pineda C., F. (1902). Para la historia de Guatemala: Datos sobre el gobierno del licenciado Manuel Estrada Cabrera. University Michigan Library.
  • Rifat, M. (2008). XX. yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları. Tarihçe ve eleştirel düşünceler. YKY.
  • Rifat, M. (2005). XX. yüzyılda dilbilim ve göstergebilim kuramları. Temel metinler. YKY.
  • Rodríguez Gómez, J. C. (2000). Miguel Ángel Asturias: Una estructura del subdesarrollo. (G. Martin, Ed.) Miguel Ángel Asturias: El Señor Presidente içinde (812-822). Fondo de Cultura Económica.
  • Saydam, M. B. (2008). Acı ve hışım. Panik kavramına psikomitolojik değinmeler. Başka Psikiyatri ve Düşünce Dergisi. 1: 22-35.
  • Vargas Llosa, M. (1997). Cartas a un joven novelista. Planeta.
  • Vargas Llosa, M. (1975). La orgía perpetua, Flaubert y Madame Bovary. Barcelona: Seix Barral S.A.
  • Vargas Llosa, M. (2003). Teke şenliği (P. B. Charum.Çev.) Can.
  • Villalona, A. S. (2012). La dictadura de Trujillo. Búho S. R. L.
  • Elektronik kaynaklar : Esperpento. (t.b.). Real Academia Española. Diccionario de la lengua española içinde. http://bit. ly/1OkYFAl