AVRO-AMERİKAN HEGEMONYASI ve “AVRUPALI BİR YÖNETMEN” OLARAK LARS VON TRİER

Danimarkalı film yönetmeni Trier'in filmografisi, hem konuları açısından, hem de artistik eğilimleri ile bize Avrupa Kültürü ve düşüncesi üzerine oldukça önemli veriler sunmakta, dünyamızın içinde bulunduğu düşünsel, kültürel, siyasi bunalım ve çıkmazlara, bir yanıyla modernlik eleştirisi de sayılabilecek, bir yorumla yaklaşmaktadır. Bu yazıdaki amacımız, Trier düşüncesinde 'Avro-Amerikan' kavramı olarak adlandırdığımız bu temanın izini sürmek; film kuramı ve siyaset bilimi disiplinlerinin bakış açısından analiz etmektir. Trier'in genelde Batı, özelde ise 'Avro-Amerika' uygarlığına yaklaşımının tartışılması bu yazının genel çerçevesini oluşturmaktadır. İncelediğimiz filmlerin altmetinleri olarak işaret ettiğimiz kolektif suç, kefaret ve insan doğası kavramları Trier'in 'siyasal klostrofobi'sine işaret etmektedir. Yönetmen, tarihi daima geri dönen bir şiddet ve çöküş hikâyesi, insanı da yok olmaya mahkûm ve layık bir varlık olarak tasvir eder. Söz konusu temaların Trier sinemasının biçimsel unsurlarıyla ilişkisinin incelenmesi de yazının amaçları arasında yer almaktadır.

EURO-AMERICAN HEGEMONY AND LARS VON TRIER AS A ‘EUROPEAN DIRECTOR’

Lars von Trier, Euro-America, Hegemony, Modernity, Apocalypse, Dystopia, Collective Guilt, Penance, Collective Unconscious, Political Claustrophobia, Epic, Dogma, Realist Cinema, Formalist Cinema

___

  • Başoğul, Reha. Melancholia, http://www.rehabasogul.com/2011/10/22/melancholiamelankoli-lars-von-trier-sinema-film-elestiri-analiz/.
  • http://alirahimli.blogspot.com.tr/2015/03/melankoli-lars-von-trier.html
  • Benjamin, Walter. Brecht’i Anlamak, çeviri: Haluk Barışcan, Aydın İşisağ, İstanbul: Metis Yayınları, 1981.
  • Canar, Burcu. Şiddetle Yoldan Çıkmanın Zarafeti: Dogville, http://viraverita.org/yazilar/ siddetle-yoldan-cikmanin-zarafeti-dogville.
  • Cündioğlu, Dücane. Melancholia, http://ducanecundioglusimurggrubu.blogspot.com.tr/ 2012/09/melancholia.html#!/2012/09/melancholia.html.
  • De Sade, Marquis. Erdemle Kırbaçlanan Kadın, çeviri: Yaşar İlksavaş, İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Denny, David. “Signifying Grace: A Reading of Lars Von Trier’s Dogville”, Žižek and Cinema – IJŽS, Vol 1, No: 3, 2007.
  • Geijerstam, A. Eva. “A Conversation with Lars Von Trier, Henning Bendtsen and ErnstHugo Järegård”, (ed) Jan Lumholdt, Lars Von Trier: Interviews , Mississippi: University Press of Mississippi, 2003.
  • Greenberg, E. Udi. “The Holocaust Repressed: Memory and the Subconscious in Lars Von Trier Europa”, Film and History: An Interdisciplinary Journal of Film and Television Studies, No: 38, 2008.
  • Hjort, Mette. “The Problem with Provocation: On Lars von Trier, Enfant Terrible of Danish Art Film”, Kinema, http://www.kinema.uwaterloo.ca/article.php?id=492&feature.
  • Koutsourakis, Angelos. “The Persistence of Dialectics or the Desire for History in Lars von Trier’s Europa and Theo Angelopoulos’us The Suspended Step of the Stork”, Kinema, http://www.kinema.uwaterloo.ca/article.php?id=465.
  • Maskowki, Michel. “The Evil of Modernity: Joseph Conrad’s Heart of Darkness and Francis Ford Coppola’s Apocalypse Now”, Yearbook of Conrad Studies, Vol. 3, 2007.
  • Nutku, Özdemir. Türkiye’de Brecht, İstanbul: Tiyatro/76 yayınları, 1976.
  • Sean, Martin. Andrey Tarkovski, çeviren: Irmak Yavlal, İstanbul: Kalkedon Yayınları, 2013.
  • Simons, Jan. “Anti-Christ: Tragedy, Farce or Game?”, Film-Philosophy, No: 19, 2015.
  • Simons, Jan. Playing the Waves: Lars von Trier’s Game Cinema, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2007.
  • Trier, Lars Von. Sinema Tutkusu, (der.) Jan Lumholdt, çeviri: Selim Özgül, İstanbul: Agora Kitaplığı, 2014.
  • Tuğcu, Ahmet. “Lars von Trier Dosyası”, Ekşi Sinema, http://eksisinema.com/lars-von-trierdosyasi/.