Appanah’ın Göç ve Şiddet Temalı Çoksesli Romanı: Tropique de la Violence

Çağdaş Frankofon yazınının önemli temsilcilerinden Morituslu yazar Nathacha Appanah, yapıtlarında genellikle kimlik, yabancılaşma, sürgün, göç ve şiddet gibi çağımızın karmaşık ve çoksesli dünyasını yansıtan temaları ele alır. 2016 yılında yayımlanan Tropique de la Violence adlı romanı okuru, Mayot Adasında Gazze adı verilen bölgedeki suç dünyasının içine çeker. Göç, şiddet ve yabancılaşma temalarının işlendiği çoksesli bir anlatı yapısına sahip olan yapıtta beş farklı anlatı kişisi öz bilinçleriyle okura seslenir. Romanın anlatı kişileri; duyular, nesneler ve evrensel uzam betimlemeleriyle şiddete ve göçe ilişkin toplumsal ve kültürel belleği harekete geçirecek unsurları etkili biçimde kullanırlar. Göç ve göçmen kavramının tarihsel boyutuna da dikkat çekilen romanda göçün toplumsal bellekteki farklı anlamsal çağrışımlarına yer verilir. Okuru suçtan ziyade suça iten psikolojik veya sosyal etkenler üzerinde düşünmeye iten yazar, şiddetin kültürel ve yapısal boyutuna vurgu yapar. Appanah, karşıtlıklarla kurduğu bu anlatı evreniyle gerçeklik algısındaki yanılsamaları gösterir. Bakhtin ve Kristeva’nın çokseslilik kuramı çerçevesinde, metinde çoksesliliği sağlayan unsurlara dikkat çekilen bu çalışmada roman karakterleri aracılığıyla göç ve şiddet temalarının nasıl ele alındığı incelenmiştir.

Appanah’s Polyphonic Novel Themes of Migration and Violence: Tropic of Violence

Mauritian author Nathacha Appanah, one of the important representatives of contemporary Francophone literature, often deals with themes that reflect the complex and polyphonic world of our age, such as identity, alienation, exile, immigration, and violence. His novel Tropique de la Violence, published in 2016, draws the reader into the criminal world of the Gaza Strip on the Island of Mayot. In the work, which has a polyphonic narrative structure where the themes of migration, violence, and alienation are covered, five different narrators address the reader with their own consciousness. The novel’s characters effectively use the elements that activate the social and cultural memory of violence and migration through their descriptions of senses, objects, and universal space. In the novel, which also draws attention to the historical dimension of the concept of migration and immigrant, different semantic connotations of migration in social memory are included. The author, who pushes the reader to think about the psycho-social factors that lead to crime rather than the crime itself, draws attention to the cultural and structural dimensions of violence. Appanah shows the illusions in the perception of reality with this narrative universe that he builds with contrasts. In this study, we draw attention to the elements that provide polyphony in the text within the framework of Bakhtin and Kristeva’s theory of polyphony, and we examined how the themes of migration, identity, alienation and violence are handled by the narrative characters.

___

  • Aktulum, K. (2018). Metinlerarasılık görüngüsünde gerçeklik ya da metnin göndergeselliği. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 85, 233- 256.
  • Appanah, N. (2016). Tropique de la violence. Gallimard.
  • Appanah, N. (2016). Julien Bisson ile röportajından (Erişim tarihi: 05/09/2016) https://www.lexpress. fr/culture/livre/nathacha-appanah-et-la-situation-des-mineurs-a-mayotte_1822394.html.
  • Bachelard, G. (1959). La Poetique de l’espace (A. Tümertekin Çev.) Uzamın poetikası, (1. Baskı 2008) İthaki. / Bakhtine, M. (1970). La Poétique de Dostoïevski. Seuil.
  • Baudelaire, C. (1967). Baudelaire ve kötülük çiçekleri (Yetkin, S. K. Çev.) Varlık.
  • Bres, J., Haillet P., Mellet S., Nolke, H., Rosier, L. (2005). Dialogisme et polyphonie, approches linguistiques, Actes du colloque de Cerisy.: Approches linguistiques. de Boeck. Duculot, 280-2005.
  • Colette, B. (2011). Archéo-analyse de l’oeuvre: Le Petit Prince : l’écriture d’un secret ou la trace secrète d’une écriture hiéroglyphique. Psychologie. Université Paul Valéry - Montpellier.
  • Er, A. (2015). İtici ve çekici faktörler bağlamında iç göç: Gaye Hiçyılmaz’dan fırtınaya karşı. Göç Dergisi, 2 (1), 43-58.
  • Fisunoğlu, S. ve Dumlu, A. (2018). Kolonyal söylem: Bir savaşçı Aimé Césaire. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 5, 43-57.
  • Frantz, F. (2007). Yeryüzünün lanetlileri. J. P. Sartre, “1961 Tarihli Baskıya Önsöz”, Yeryüzünün lanetlileri (içinde), (Şen S. Çev.) Versus.
  • Galtung, J. (1969). Violence, peace and peace research. Journal of Peace Research, 6(3), 197-191.
  • Galtung, J. (1990). Cultural violence. Journal of Peace Research, 27(3), 291-305. / Genette, G. (1966). Figures I. Seuil.
  • Güngör, K.T. (2018). Arayış ve kaçış metaforu olarak Baudeliare’in kötülük çiçekleri. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2/1, 115 – 137.
  • Kristeva, J. (1970). Une Poétique Ruinée, préface à Bakhtine, Mikhaïl, La Poétique de Dostoïevski. Seuil.
  • Kristeva, J. (1970). Le texte du roman. Mouton Publishers, The Hague.
  • Madran, C.Y. (2012). Modern İngiliz romanında Bakhtin. Gündoğan.
  • Neau, J. (2021). Violence et effondrement dans la fiction insulaire francophone contemporaine: l’île comme dystopie? (Alfred Alexandre, Les Villes assassines; Nathacha Appanah, Tropique de la violence). Quêtes littéraires,11, 206-218.
  • Roinsard, N. (2014). Conditions de vie, pauvreté et protection sociale à Mayotte. Revue française des affaires sociales, 4, 28-49.
  • Simeonov, A., A. (2019). Bulgari̇stan’da Türk azınlığa uygulanan şiddet (1944 1989): Galtung’un barış modeli̇ bağlamında bi̇r inceleme. Journal of Mehmet Akif Ersoy University Economics and Administrative Sciences Faculty. 6 (2), 496-509.
  • Todorov, T. (1981). Mikhaïl Bakhtine. Le Principe Dialogique. Seuil.
  • Türkyılmaz, Ü. (2021). Amin Maalouf’un penceresinden göç ve kimlik. Gazi.