D. Z. PHILLIPS’DE KÖTÜLÜK PROBLEMİ

Phillips teizmin kötülük problemi ile ilgili ifadelerinin felsefi birer önerme olarak görülmemesi gerektiğini iddia etmektedir. Böyle görülmesi durumunda Tanrının kadir-i mutlak ve sonsuz iyilik sahibi olması ile kötülüğün varlığını birlikte kabul etmenin çelişkiye yol açacağını ileri sürmektedir. Phillips’e göre, teodistlerin görüşlerinin özünü, olması gerektiği gibi işleyen süreç, düzen ve iyimserlik oluşturmaktadır. Bu dünyada insanlar, Tanrı’nın kurmuş olduğu düzen içerisinde ve kendilerine verilen imkânlarla kendi karakterlerini geliştirirler. Ancak Phillips içinde yaşadığımız ve bildiğimiz dünyanın böyle bir yer olmadığını, dolayısıyla teistlerin öne sürdükleri teodiselerin başarısız olduklarını ileri sürmektedir. O kötülük problemine karşı teodiseler ortaya koymak yerine bu konunun insan anlayışının, yani felsefî ve bilimsel anlayışın, dışında olduğunu kabul etmenin daha doğru oluğunu belirtmektedir.

THE PROBLEM OF EVIL İN D. Z. PHILLIPS’ THOUGHT

By the “problem of evil,” philosophers mean, roughly, the question of whether the suffering, immorality, ignorance, and other evils in our world are strong evidence against theism. One of those philosophers is D. Z. Phillips. Phillips claims that the entire enterprise for the solution of the problem is in vain. Hence, what needs to be done is to put theodicies aside, and thereby come to see the sense in which God is said to beyond human understanding. According to him, theism is not a philosophical theory. If it is seen as a philosophical theory, the conflict between the existence of evil and the presence of God who is both omnipotent and wholly good is inevitable. He argues for the idea that thinkers who defend the opposite ignore reality.

___

  • AYDIN, Mehmet, Din Felsefesi, Selçuk Yayınları, İstanbul 1997.
  • AYER, A. Jules, Dil, Doğruluk ve Mantık, çev. Vehbi Hacıkadiroğlu, Metis Yayınları, İstanbul 1988.
  • FLEW, A., “Divine Omnipotence and Human Freedom”, New Essays in Philosophical Theology, ed. A. Flew, A. MacIntyre, SCM Press, London 1972.
  • HUME, David, Din Üstüne, çev. Mete Tuncay, Kültür Bakanlığı Yayınları, 1979.
  • HICK, J., Philosophy of Religion, New Jersey, Prentice Hall 1990.
  • ......... “D. Z. Phillips on God on Evil”, Religious Studies, Cambridge University Press, V. 43, No. 2, December 2007, ss. 433-441.
  • KOÇ, Turan, Din Dili, Rey Yayıncılık, Kayseri 1995.
  • MACKIE, J. L., The Miracle of Theism: Arguments for and Against the Existence of God, University Press, Oxford 1982.
  • PETERSON, M., W. Hasker, B. Reichhenbach, D. Basinger, Akıl ve İnanç, çev. Rahim Acar, Küre Yayınları, İstanbul 2009.
  • PHILLIPS, Dewi Z., Death and Immortality, Macmillan Press, London 1970.
  • .... ..... “The Problem of Evil”, Reason and Religion, ed. Stuart C. Brown, Cornell University Press, Ithaca, New York 1977.
  • ........“Religious Beliefs and Language Games”, The Philosophy of Religion, ed. B. Mitchell, Oxford University Press, Hong Kong 1986.
  • ………The Problem of Evil and the Problem of God, Fortress Press, Minneap olis 2005.
  • ...........“The Problem of Evil: A Critique of Swinburne”, http://mind.ucsd.edu/syllabi/02-03/01 w/readings/phillips.pdf (30.03.2010).
  • PLANTINGA, Alvin, God and Other Minds, Cornell University Press, New York 1967.
  • .......“The Free Will Defence” Philosophy of Religion, ed. Steven M. Cahn, New York 1970.  ......... The Nature of Necessity, Clarendon Press, Oxford 1974.
  • SWINBURNE, Richard, The Coherence of Theism, Clarendon Press, Oxford 1977.
  • ...... Is There a God?, Oxford University Press, Oxford, New York 1996.
  • .......Providence a nd the Problem of Evil, Clarendon Press, Oxford 1998.
  • …... Tanrı var mı?, çev. Muhsin Akbaş, Arasta Yayınları, Bursa 2001.
  • TURGUT, İhsan, B. Russel, L. Wittgenstein ve Mantıksal Atomculuk, İzmir 1989.
  • TÜRKBEN, Yaşar, “Kötülük Problemi: Gazâlî-Swinburne Mukayesesi”, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 21, Şanlıurfa 2009, ss. 89-109.
  • WITTGENSTEIN, L., Felsefi Soruşturmalar, çev. Haluk Barışcan, Metis Yayınları, İstanbul 2005.
  • …….. Tractatus Logico- Philosophicus, çev. Oruç Aruoba, Metis Yayınları, İstanbul 2008.
  • YARAN, C. Sadık, Kötülük ve Theodise, Vadi Yayınları, Ankara 1997.