TAŞKÖPRÜLÜZÂDE'NİN AHLÂK ANLAYIŞI
İnsan yaratılış itibariyle medenîdir. Her insan erdemli şehri mesken edinmeye
mecburdur. Her insan ahlâk ilkelerine uymak zorundadır. Çünkü ahlâk
zorunlu iyinin ilmidir. Ahlâk dine dayanmalıdır. Ahlâkın ilkeleri aklın aydınlanmasıyla
dinden elde edilir. İnsanın aklen ve şeran öğülmüş fiilleri iyi ahlâk,
zemmedilmiş filleri ise kötü ahlâk olarak isimlendirilir. Baba çocuğu güzel
ahlâka yönlendirmelidir. Çocuk oburluktan korunmalıdır. Ahlâkın düzeltilmesinde
nefis terbiyesi önemlidir. Açlık fazilettir. Midenin üçte biri yemeğe, üçte
biri meşrubata, üçte biri de teneffüs için ayrılmalıdır.
___
- Aksekili Ahmet Hamdi, Ahlâk Dersleri, Ank. 1921-1923.
- Farâbî, Kitab-ül-Tenbih, çev. Hilmi Ziya Ülken, Kıvameddin Burslav (Farâbî,
İst. Tarihsiz, içinde)
- Farâbî, İhsaü’l-Ulûm, çev. Ahmet Ateş, İst. 1990.
- Farâbî, Medinet’ül Fadıla, çev. Ahmet Arslan, Ank. 1990.
- Sortais Gaston, s.j., Traité de philosophie, Paris. 1921.
- Taşköprülüzâde Ahmet Efendi, Mevzuat’ül-Ulum, çev. Kemalüddin Mehmet
Efendi, cilt I-II, İst.1313.