EMILE JAQUES-DALCROZE ve RİTMİK YÖNTEMİ

Bu makalede Jaques-Dalcroze'un geliştirdiği eurhytmics (ritmik) yöntemi üzerinde durulmuştur. Solfej-kulak eğitimi, hareketve doğaçlama dersleri temelinde öğretilen ritmik yönteminin müzikle bedeni birleştirerek oluşturduğu yeni ifade biçimi,makalenin ana konusunu teşkil eder. Bu yeni ifade biçimine ne şekilde ulaşıldığı ve yöntemin nasıl bir müzikal kimlikhedeflediği anlatılmaya çalışılmıştır. Dalcroze'un kısa özgeçmişinin ardından ortaya koyduğu yöntemin çıkış noktası ilegelişiminden bahsedilmiş; bu yöntemin esasları, müzik eğitimine olan katkıları ve pedagojik olarak öğrenciler üzerindekietkileri, ayrıntılı bir şekilde ele alınmıştır. Gü.lü bir ritim duygusu içerisinde bedensel bir anlatımı hedefleyen ritmikyönteminin teorik alt yapısının kavranması ve bu yapının uygulamaları masaya yatırılmış; yöntemin müzik eğitimine olankatkıları özellikle müzikal kimliğin gelişmesi açısından örneklerle açıklanmaya çalışılmıştır. “Basit değerlerde yürümeegzersizleri”, “Ritmik kol hareketleriyle yürüme egzersizleri, “Uzuvları bağımsızlaştırmak için yapılan yürüme egzersizleri”,“Şarkı söyleyerek yürüme egzersizleri, “Ritmi iki misli büyültme-kü.ültme egzersizi” gibi alıştırmalarla açıklanan buörnekler, ritmik yönteminin uygulamalarını görsel bir şekilde ele alarak, canlı anlatımlarının nasıl yapılacağına dair birizlenim oluşturmuştur. Ancak ritmik yöntemi, bedensel hareket ve koordinasyona dayandığından dolayı, sadece teorik bir şekilde değil de sınıf içerisinde birebir eğitim sonucunda öğretilebileceği unutulmamalıdır.

Emile Jaques-Dalcroze and Eurhythmics

This article focuses on the Eurhytmics method developed by Jaques-Dalcroze. The rhetorical method taught on the basis ofsolfege-ear education, movement and improvisation is the subject of this article. It has been tried to explain how this newform of expression is reached and how the method aims a musical identity. Following the short background of Dacroze, thestarting point and the development of the method is explained and the principles of this method and its contributions to musiceducation and its effects on the students are discussed in detail. Understanding of the theoretical background of rhythmicmethod aiming a bodily expression in a strong sense of rhythm and the applications of this structure; the contribution of themethod to music education has been tried to be explained with examples in terms of the development of musical identity.Exercises like “Walking exercises in simple values” “Walking exercises with rhythmic arm movements”, “Walkingexercises to independent the limbs”, “Walking exercises by singing”, “Walking exercises toaugment-reduce the rhytms” areexplained with by taking an impression of how to make live narratives. However, since the rhythmic method is based onbodily movement and coordination, it should be kept in mind that it can be taught not only in a theoretical way but in the classroom as a result of one-on-one training.

___

  • Aktüze, İ. (2003). Müziği okumak. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Bachmann, M.L. (1991). Dalcroze Today. Editör: Stewart R., Çevirmen: Parlett,D. New York: Oxford University Press.
  • Becknell, A. F. (1970). A History oft he Development of Dalcroze Eurhythmics in the U.S. and its Infulance on Public School Music Program.
  • Dalcroze (t.y.). Erişim adresi https://www.musikinesis.com/artifacts-of-interest/1914-the-dalcroze-idea-what-eurhythmics-is-andwhat- it-means.
  • Dresden Festspielhaus, Hellerau (t.y.). Erişim adresi https://www.archinform.net/projekte/5082.htm
  • Dresden Hellerau Festspielhaus (t.y.). Erişim adresi http://www.wikizeroo.net/index.php?q=aHR0cHM6Ly9kZS53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvRGF0ZWk6RHJlc2Rlbl9IZW xsZXJhdV9GZXN0c3BpZWxoYXVzLmpwZw
  • Hall, L. D. Dalcroze (1920). Eurythmics. Francis W. Parker School Studies in Education, Vol. 6, The Individual And The Curriculum: Experiments in Adaptation, pp. 141-150
  • Hellerau (t.y.) Erişim adresi https://www.google.com/search?biw=1280&bih=667&tbm=isch&sa=1&ei=PEcVXJrnJ4GsrgTV54HoDg&q=dalcroze+hella rau&oq=dalcroze+hellarau&gs_l=img.3...463252.473536..473863...1.0..2.165.2332.0j18......3....1..gws-wiz
  • Jaques-Dalcroze’s Arm Beats, With Legs (t.y.) Erişim adresi https://www.musikinesis.com/ideas-to-try/jaques-dalcrozes-armbeats/
  • Juntunen , M.L. (2016). The Dalcroze Approach: Experiencing and Knowing Music through the Embodied Exploration. In C. R Abril & B. Gault (Eds.)
  • Kemalbay Eren, E. (2014-2018). Basılmamış Ders Notları.
  • Plastique animée (2016). Erişim adresi https://lecourrier.ch/2016/06/12/la-parenthese-de-hellerau/
  • Püsküllüoğlu, A. (2013). Arkadaş Türkçe Sözlük. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Sadler, M. E. (1920). The eurhythmics of Jaques-Dalcroze / introduction by M. E. SADLER. London: Constable&Company LTD.
  • Spector, I. (1990). Rhythm and life: the work of Emile Jaques-Dalcroze. New York: Pendragon Press Stuyvesant.
  • Vanderspar E. (ty). Dalcroze Handbook Principles and Guidelines for Teaching Eurhythmics.Yyy.