OPERADA BİR TÜR OLARAK “KOMİK” KAVRAMINA İLİŞKİN YANILSAMALAR

Opera tarihi içerisinde İtalya’da opera seria ve opera buffa konusal ve yapısal farklılıklar gösteren iki farklıtürdür. Bu iki ana tür arasından opera buffa, “gülün.lü (komik) opera” türü olarak nitelendirilmiş, uygulama vestil açısından farklılıklar içererek ciddi üsluba karşıt olarak gelişen ve farklı ülkelerde farklı isimlerle tanımlananoperaların bu tür içine dâhil edildiği bir üst başlık haline gelmiştir. Öte yandan Fransa’da varlığını sürdüren“opéra comique (opera komik)” kavramının betimlediği tür, adında geçen “komik” s.zcüğünden kaynaklı birkavram kargaşası yaratmaktadır. Komik kelimesinin akıllarda “güldürü” çağrıştırmasına rağmen opéra comique(opera komik) türü içerisine giren birçok operanın “güldüren” nitelikte olmaması, kavram için açıklamayapılması ihtiyacını doğurmuştur. Bu çalışma gülün.lü (komik) opera kavramının altında toplanan farklıdillerdeki tanımlamaların yarattığı kavram kargaşasına ışık tutarak, 18. yüzyıldan günümüze kadar halen en çok tercih edilen opera türü olan opéra comique (opera komik) türünün anlaşılabilmesine fayda sağlamaktadır.

Misconceptions of the “Comic” Genre in Opera

In the history of opera, in Italy, opera seria and opera buffa are the two different opera genres that differthematically and structurally. Of these two main genres, opera buffa has been described as “comic opera”, andhas become a main title among the operas that are different in terms of practice and style are developed asopposed to the serious style and defined with different names in different countries are included. On the otherhand, the genre defined as “opéra comique” in France creates a conceptual confusion due to the use of the word“comic”. Although the word comic evokes the concept of humour in minds, the fact that many operas includedin opéra comique genre do not possess the characteristics of humour has created the need for an explanation ofthe concept. This study will help to better understand the opéra comique genre which is still the most popularopera genre since the 18th century, by shedding light on the conceptual confusion caused by the definitions in different languages made for the comic opera genre.

___

  • Alighieri, D. (2013). Önsöz, : Dante ve İlahi Komedya. Bülent Coşkun. İlahi Komedya (çev. Yurtman, N)., İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Ammer, C. (2004). The Facts on File Dictionary of Music. Infobase Publishing.
  • Apel, W. (2003). The Harvard Dictionary of Music. Usa: Harvard University Press.
  • Balthazar, S. L. (2013). Historical Dictionary of Opera. Scarecrow Press.
  • Budak, M. (1985). Tiyatro-Opera-Operet ve Bale Yazıları. İstanbul: Budak Yayınları.
  • Ersoy, İ. (2017). Müzikte Tür Kavramı: Müzik Türleri Sınıflandırmasında Yeni Bir Model Önerisi. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, 11, 1-16.
  • Ertekin, S. (2007). Türk Operası'nın Gelişim Süreci (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Başkent Üniversitesi, Ankara.
  • Française, A. (1964). Le Dictionnaire de l'Académie Françoise, Dédié au Roy. Paris: Vve de JB Coignard, 1694.
  • Grout, D., & Williams, H. (2003). Introduction. In A Short History of Opera. Columbia University Press.
  • Hodeir, A. (2007). Müzikte Türler ve Biçimler. Çev. Usmanbaş, İ. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • İlyasoğlu, E. (2009). Zaman İçinde Müzik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Karp, T. (1983). Dictionary of Music. Usa: Northwestern University Press.
  • Kip, A.N.A. (2016). Türkiye’den Bir Opera Etnografisi: Karyağdı Hatun Operası. AÜDTCF, Antropoloji Dergisi, 31, 71-96.
  • Kutluk, F. (1997). Müziğin Tarihsel Evrimi. İstanbul: Çiviyazıları.
  • Merchant, M. (1972). Comedy. Critical Idiom,. London: Methuen and Co. Ltd.
  • Özhancı, E. (2009). Türkiye’de Opera, Bale ve Devlet Opera ve Balesi’nin Evrimselliği. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 23, 197-203.
  • Türkmut, E. (2013). Tiyatrodan Uyarlanan Opera Yapıtlarında Dramatik Yapı-Libretto İlişkisi ve Örnek Çözümlemeler (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi), DEÜ Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Tüzün, Z. (2016). Müzikal Tiyatroya Giriş. Anadolu Üniversitesi Sanat & Tasarım Dergisi, 6(1), 116-133.
  • Randel, D. M. (Ed.). (1999). The Harvard Concise Dictionary of Music and Musicians. Harvard University Press.
  • Say, A. (2015). Müzik Tarihi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sokullu, S. (1979). Türk Tiyatrosunda Komedyanın Evrimi (Vol. 3). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Stevenson, A. (Ed.). (2010). Oxford Dictionary of English. USA: Oxford University Press.
  • Uygun, M. (2010). 20. Yüzyıldan Günümüze Müzikal Tiyatronun Gelişimi ve Opera ile Etkileşimi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Vignal, M. (2001). Dictionnaire de la Musique. Paris: Larousse