Zatî'nin "gördüm" redifli gazeli üzerine tasavvuf? bir tahlil denemesi

Ruhanî yolculuk ve bu süreçte yaşanan hâller, mşâhedeler tasavvufta önemli bir yer tutar. Bu kişisel tecrübeler, genellikle sûfî şairlerce, şiir dilinin imkânları çerçevesinde dile getirilmiştir Sûfîolsun veya olmasın pek çok Divan şairi de, tasavvufî duyuş ve düşünüş çerçevesinde şiirler kaleme almıştır XVI yüzyıl şairi Zatî de, manevi bir yükselişi ve müşahede edilenleri "gördüm" redifli bir gazelinde dile getirmiştir. Bu çalışmada, Zatî nin "gördüm" redifli gazeli, içerik ve yapı yönünden tahlil edilecek, gazelin yapı-anlam örüntüsü üzerinde durulacaktır.

A sufi comment on zatî's "gördüm" rhymed ghazel

The spiritual journey and the cases that occur in this process and spiritual witnessing (mushahada) have an important place in sufi thought. These personal experiences are usually expressed by the sufi poets within the language of poetry In addition, many Divan poets, sufi or not. wrote a number of poems within the framework of mystical thought. Zatî, the 16th century poet, expressed such a spiritual rise and what he observed in his "gördüm" (I saw) rhymed ghazel.

___

  • Aksoy, Ömer Asım (1998), Deyimler Sözlüğü, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Andrews. Walter G. (2000), Şirin Sesi Tbplumun Şarkısı, (Çev. Tansel Güney). İstanbul: İletişim Yay.
  • Ayverdi, İlhan (2006), Misalli Büyük Türkçe Sözlük. C. I, Kubbealtı Yay.
  • Cebecioğlu, Ethem (2005), Tasavvuf Ttrimleri ve Deyimleri Sözlüğü. 3. Basım. İstanbul: Anka Yay.
  • Chittick. William (1997). Varolmanın Boyutları. (Çev. Turan Koç). İstanbul: İnsan Yay.
  • Condon, lohn C. (2000), Kelimelerin Büyülü Dünyası. (Çev. Murat Çiftkaya) İstanbul: İnsan Yay
  • El-Hakîm, Suad (2005). /bnül-Arâbî Sözlüğü, İstanbul: Kabala Yayınevi.
  • Emiroğlu, İbrahim (2010), Sûfîve al /Mevlana örneği/, İstanbul: İnsan Yay.
  • Gasset. lose Ortega Y (2005), Sevgi Üstüne, (Çev. Yurdanur Salman). İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • Güfta. Hüseyin (2010). "Divan Şiirinde Vakt-i Seher". Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, The Journal of international Social /research, (Klâsik Türk Edebiyatının Kaynakları özel Sayısı, -Prof. Dr Turgut KARABEY Armağanı). Volume: 3 issue 15
  • İpekten. Haluk (2001). Eski Türk Edebiyatı. Nazım Şekilleri ve Aruz, İstanbul: Dergah Yay
  • Izutsu, Toshihiko (2002). /slant Mistik Düşüncesi Üzerine Makaleler. (Çev. Ramazan Ertürk) İstanbul: Anka Yay.
  • Kılıç, M. Erol (2004), Süfi ve Şiir, Osmanlı Tasavvuf Şiirinin Fbetikası. İstanbul: İnsan Yay
  • Komisyon, örnekleriyle Türkçe Sözlük (1995), (MEBÖTS), C. II, Ankara: MEB Yay.
  • Mounier, Emmanuel (2007), Varoluş Felsefelerine Griş, (S. Rifat Kırkoğlu). Istanbul: Say Yay
  • Nicholson. R. A. (2004), Tasavvufun Menşei Problemi. (Çev. Abdullah Kartal). İstanbul lz Yay.
  • Pala, İskender (tarihsiz). Divan Şiiri Sözlüğü. Ankara: Akçağ Yay
  • Pürcevadi. Nasrullah (1998), Can Esintisi, İslam 'da Şiir Metafiziği, (Çev. Hicabi Kırlangıç), İstanbul: İnsan Yay.
  • Pürcevadi, Nusrullah (1999), Gökyüzünde Ayın Görüntüsü. (Çev Ahmet Çelik), İstanbul İnsan Yay.
  • Selçuk. "Yunus Emre'de Bakma ve Görme Biçimleri," I. Uluslararası Yunus Emre Sempozyumu. 8-10 Ekim 2008, Aksaray: Aksaray Üniversitesi Yay.
  • Şentürk, A. Atilla; Kartal, Ahmet (2007), Eski Türk Edebiyatı Ttirihi. İstanbul: Dergah Yay.
  • Uludağ, Süleyman (2001). Tasavvuf Erimleri Sözlüğü. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Üstüner, Kaplan (2007), Divan Şiirinde Tasavvuf. Ankara: Birleşik Dağıtım Kitabevi.
  • Zatî Divanı (Gazeller Kısmı) (1970), (Haz. Ali Nihad Tarlan), İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, C. 2, İstanbul.