Mustafa Necati Sepetçioğlu’nun Hikâyeleri Üzerine Genel Bir Değerlendirme

Türk edebiyatında daha çok tarihî romanları ile bilinen Mustafa Necati Sepetçioğlu aynı zamanda bir hikâye yazarıdır. Zira, Sepetçioğlu’nun ilk kalem tecrübeleri hikâye vadisinde olmuştur. O, her ne kadar 1970’li yıllardan sonra daha çok roman yazsa da Sepetçioğlu’nun edebî hayatının ilk safhasında hikâyenin önemli bir yeri vardır. Sepetçioğlu’nun iki adet hikâye kitabı bulunmaktadır. Bazı hikâyeleri de çeşitli dergi ve gazete sayfalarında kalmıştır. Tebliğimizde söz konusu hikâyeler; tema, öykü unsurları, anlatım teknikleri açısından incelenmiştir. Bunun yanında bir giriş mahiyetinde yazarın hikâye, hikâyeci ve hikâyecilerimiz hakkındaki düşüncelerine de kısaca yer verilmiştir.

A General Evaluation of Mustafa Necati Sepetçioğlu’s Stories

Mustafa Necati Sepetçioğlu, who is mostly well-known by his historical novels, is also a story-writer. His first attempts in literature were in the lane of story writing. Although he mostly wrote novels after 1970, story writing took a major place in his first phases of his literary life. There are two story books that he wrote. Some of his stories were published in various journals and periodicals. In this study, his stories are examined according to their themes, story elements and narration styles. In addition to this examination, his ideas about story, narration, storywriters are presented briefly as an introduction to his story-writing.

___

  • Artun, T. (1956), “Abdürrezzak Efendi”, İstanbul, Nu.4, s. 37-38.
  • Çakır, Ömer(2006), “Servet-i Fünûn Hikâyesi”, Türk Dünyası Edebiyat Tarihi, C.7, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yay.
  • Çalık, Ethem (1993), Mustafa Necati Sepetçioğlu Hayatı Sanatı ve Eserleri (Basılmamış doktora tezi), Erzurum.
  • Ersöz, Ahmet(1989), “Mustafa Necati Sepetçioğlu ile…”, Zaman Gazetesi, 29 Ekim, s. 10,12.
  • Karabay, Muhsin(2006), “Mustafa Necati Sepetçioğlu ile Yayımlanmamış Bir Görüşme”, Türk Edebiyatı, Nu.394, s. 40-45.
  • Kolcu, Ali İhsan(2005), Öykü Sanatı, Ankara: Salkımsöğüt Yay.
  • Necati, M. (1953b), “Bayram Sabahları”, Türk Sanatı, Nu.7, s.7.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1952), “Tahta Kurusu”, Büyük Doğu, Nu.104, s. 4.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1953a), “Ay, Bulut ve İnsan”, Türk Sanatı, Nu.6, s. 11-12.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1953c), “Fındıklı”, Türk Sanatı, Nu.11, s. 12-13.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1953d), “Yağmurda”, Türk Sanatı, Nu.13, s. 12-13.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1953e), “Vapurda Bir Adam Vardı”, İstanbul, Nu.2, s. 34-36.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1954a), “Uçan Daire”, Türk Sanatı, Nu.20, s.13-14.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1954b), “Pijama Çakmak ve İnsanlar”, Türk Sanatı, Nu.22, s.12- 13.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1954c), “Sait Faik’de Haricî Âlem, Eşya ve Renkler”, Türk Sanatı, C.2, Nu.24, s. 5.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1954d), “Bir İnsanla Konuşmak”, Türk Sanatı, Nu.25, s. 12-13.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1954e), “Türk Hikâyeciliği ve Hikâyecileri”, Türk Sanatı, Nu.26., s. 6-7.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1954f), “Türk Hikâyeciliği ve Hikâyecileri”, Türk Sanatı, Nu.27, s. 10-11.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1954g), “Türk Hikâyeciliği ve Hikâyecileri”, Türk Sanatı, Nu.28, s. 4-5.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1954ğ), “Türk Hikâyeciliği ve Hikâyecileri”, Türk Sanatı, Nu.29, s. 16-17.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1954h), “Sinegog ve Çarşaf”, Türk Düşüncesi, C.2, Nu.8, s. 129- 131.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1954ı), “Karaağaçlar Altında”, İstanbul, Nu.11, s. 41-42.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1955a), “Sonbahar Sabahında İki Kuruş”, Türk Sanatı, Nu.37- 38, s. 17-18.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1955b), Abdürrezzak Efendi, Ankara: Türk Sanatı Yay.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1956a), “Ölü Suratlı Toprak”, Türk Sanatı, Nu. 46,s. 12-13.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1956b), “Ölüm, Toprak ve Dolayısıyla”, Türk Sanatı, Nu.48, s. 4.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1956c), “İstasyonda”, Türk Sanatı, Nu.48, s. 12.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1956d), “Gemidekiler”, İstanbul, Nu.4, s. 29-33.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1956e), “Erguvan Bahçesi”, İstanbul, Nu.10-11, s. 31-36.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1956f), “Tohum”, Türk Yurdu, Nu.262, s. 380-384.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1958a), “Asliye Ceza Hâkimi Naim Bey”, Türk Dili, Nu. 82, s. 517-520.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1958b), “Kavga”, Türk Dili, C.VII, Nu.86, s. 121-125.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1959), “Eşekle İnsan Arasındaki Dünya”, Türk Yurdu, Nu.278, s. 51-52.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1960), “Tanrılar Kaybolunca”, Türk Yurdu, Nu.289.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1961), “Paşa Kızı”, Türk Yurdu, Nu.293, s. 41-42.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1964), “Ceviz Ağacı”, Su Dergisi, Nu.39, s. 20-22.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1982), “Kördöğüşü”, Türk Edebiyatı, Nu.103, s. 26-28.
  • Sepetçioğlu, M. Necati (1990), Bir Büyülü Dünya Ki, İstanbul: Arkan Yay.
  • Sepetçioğlu, M. Necati, (1972), Menevşeler Ölmemeli, İstanbul: Toker Yay.
  • Şevket, Mahmut (1972), “Menevşeler Ölmemeli”, Fikir ve Sanatta Hareket, C.7, Nu.80, s.59-62.
  • Uzer, Suat (1956), “Yaz Yağmuru-Abdürrezzak Efendi”, Türk Sanatı, C.3, Nu.46, s. 10-11.
  • www.biyografi.net/kisiayrinti.asp?kisiid=565 - 54k -, 20 Mayıs 2007.
  • www.sakaryarehberim.com/forum/showthread.php?t=4702 - 50k -, 29 Ağustos 2007.