Ala-Yuntlu Halılarından (Muğla-Marmaris) Üç Örnek

Türkler birer estetik değer olan dokumalara, günlük hayatlarının her alanında yer vermiştir. Marmaris’te yaşayan Ala-Yuntlu’lara ait üç halı da bu anlayışla ütetilmştir. Renk, bezeme, tasarım ve malzeme kullanımıyla, tarafımızca incelenen örnekler geleneksel yapıya sahip olduğundan, kültür tarihimizdeki haklı yerini almalıdır.
Anahtar Kelimeler:

Marmaris, dokuma, halı, Ala-yuntlu

Three Samples of Alayunt Carpets in Marmaris, Muğla

Designs, each of which is an aesthetic value, play an important role in every aspect of Turkish life. This sense of importance is also highly reflected in the fabrics and designs of three samples of carpets woven by the Ala-Yunt villagers of Marmaris.These products, their colours, designs, decorations and the use of fibres we have worked on, should take their deserved place in our history of culture.

___

  • Acar (Balpınar) B. (1975), ”Halı Kilim Müzesi”, Sanat Dünyamız, İstanbul 1975, Y.2, S:4s. 20-25.
  • Acar (Balpınar) B. (1982), Kilim, Cicim, Zili, Sumak Türk Düz Dokurma Yaygılar İstanbul,Eren Yayınları,1982.
  • Acar (Balpınar) B. (1983), Kilim ve Düz Dokuma Yaygılar Müzesi, İstanbul: Çeltüt Matbaacılık, 1983.
  • Acar (Balpınar) B. Vakıflar Halı Müzesi. İstanbul (tarihi bilinmiyor).
  • Acun, H. (1988) “Sivas ve Çevresi Tarihi Eserlerinin Listesi”, Vakıflar Dergisi, S: XX, 1988s. 182-220.
  • Akbil, Pamir F. (1970), Türk El Sanatlarından Örnekler, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi,1970.
  • Arseven, Esat C. (1951), Türk Sanatı Tarihi, Menşeinden Bugüne Kadar Mimari, Heykel, Resim, Süsleme ve Tezyini Sanatlar, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, 1951-1959.
  • Aslanapa, O. - Durul Y. (1974), Selçuklu Halıları, İstanbul: Ak Yayınları, 1974.
  • Aslanapa, O. (1984), Türk Sanatı, İstanbul: Evrim Matbaa, 1984.
  • Aslanapa, O. (1978), Türk Halı Sanatının Bin Yılı, İstanbul: Çeltüt Matbaacılık, 1978.
  • Aslanapa, O. (1961), Türk Sanatı Selçuk ve Osmanlı Devri Halıları Çini ve Minyatür Sanatı, İstanbul: Doğan Kardeş Yayınları, 1961.
  • Aslanapa, O. (1997), “Türk Halı Sanatının Tarihi Gelişmesi”, Arış, Üç Aylık Halı, Dokuma ve İşleme Sanatlar Dergisi, Y:1, S:3, Ankara 1997, Y:1, S: 3, S: 18-24, Mayıs&Mayıs A.Ş Yayıncılık.
  • Aytaç, Ç. (1982), Orta Dereceli Kız Teknik Öğretim Okulları El Dokumacılığı Temel Ders Kitabı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, 1982.
  • Bodur, F. (1984), “Karapınar Halıcılığı”, Türk Dünyası Araştırmaları Türk Halıları Özel Sayısı, İstanbul 1984, S.73-81.
  • Benerli, R. (1949), “Halıcılığımız”, Feshane Mensucat Meslek Dergisi, İstanbul 1949, C: 12, S: 2,S. 2-23.
  • Benerli, R. (1949), “XIX. Asırdan Sonra Türk Halıcılığı”, Feshane Mensucat Meslek Dergisi, C: 2 İstanbul 1949, S:4 S. 57-59.
  • Barışta, Ö. (1988), Türk El Sanatları, Ankara: Sevinç Matbaacılık, 1988.
  • Barışta, Ö. (1999), “Karaman Taş Kale Halılarından Örnekler”, Erdem, C: 10, S: 28, Dumat Ofset Ankara 1999, S.179-184.
  • Çelebi, E. (1983), Seyahatname, (Akdeniz Adaları ve Girit Fethi) Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara Basımevi, 1983.
  • Çakmakoğlu (Kuru), A. (1984), “Karakeçili Oymağı Halıları”, Türk Dünyası Araştırmaları Özel Sayı, İstanbul 1984 S.55-62.
  • Demiriz, Y. (1982), “Türk Halı Sanatı”, Anadolu Uygarlıkları Ansiklopedisi, C: 5, İstanbul Yazar Matbaacılık, 1982, S. 908-910.
  • Demiriz, Y. (1982), “Türk Halı Sanatının Dönemleri ve Özellikleri”, Anadolu Uygarlıkları Ansiklopedisi, C: 5, İstanbul: Yazar Matbaacılık, 1982, S. 910-912.
  • Deniz, B. (1982), Özellikle Taşpınar Halıları Örnek Alınarak Kayseri ve Çevresi Çağdaş Türk Halı Sanatı, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara 1982.
  • Deniz, B. (1999), “Sındırgı (Balıkesir) Yöresi Yağcıbedir Halıları”, Erdem Halı Özel Sayısı-I, Ankara: Dumat Ofset C:10, S: 28, 1999, S.111-124.
  • Denny, B. W. (1979), (Çev. Necati Oğuz), “Techniques of Rug Weawing”, Oriental Rug, The Smitbsonian Institu-Tio’s National Museura of Desing, 1979, S.9-21.
  • Diyarbekirli, N. (1972), Hun Sanatı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, 1972.
  • Diyarbekirli, N. (1984), “Pazırık Halısı”, Türk Dünyası Araştırmaları, Türk Halıları Özel Sayı, İstanbul 1984. S. 1-8.
  • Dulkadir, H. (1985), Mut ve Çevresinde Iştar Dokuma, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, 1985.
  • Durul, Y. (1985), Anadolu Kilimlerinden Örnekler, İstanbul: Apa Ofset, 1985.
  • Durul, Y. (1969), Baraj Gölü Çevresi Dokuma Sanatları, Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Keban Projesi Yayınları, 1969.
  • Durul, Y. (1982), “Kilim Motifleri Üzerinde Araştırma”, Sanat Dünyamız, İstanbul: Tifdruk Matbaacılık A.Ş., Yıl: 9, S: 24, 1982, S. 26-30.
  • Erdman, K. (1960), Der Türkiçfa Teppich Pes 15. Zahrhuderts, İstanbul: İ.Ü. E. F. Yayınları, 1960.
  • Eren, N. (1984), “Yörük Çuvalları”, Türk Süsleme Sanatları Serisi: 8, Türk Dokuma Sanatlarından Örnekler, İstanbul: Ak Yayınları, 1984, s. 10-13.
  • Ersoy, A. (1990), “Osmanlı Saray Kilimleri”, İlgi, S; 61, İstanbul 1990. S. 3-7.
  • Göker, G. - Göker, M. (1971), Muğla ve İlçeleri, İstanbul: Ticaret Matbaacılık, 1971.
  • Haack, H. (1975), (Çev. N. Girişken), Doğu Halıları, Ankara: Baylan Matbaası, 1975.
  • Kızıltan, A. (1958), Anadolu Beyliklerinde Cami ve Mescitler, İstanbul: Güven Basımevi, 1958.
  • Kuruyazıcı, H. - Alsaç, U. (1981), “Halı Kilim”, Sanat Tarihi Ansiklopedisi, C: 4, Milano: Görsel Yayınlar Yazır Matbaası, 1981.
  • “Marmaris”, Ana Britanika, Genel Kültür Ansiklopedisi, İstanbul: Güzel Sanatlar Matbaa 1989, C: 15.
  • Müştakhan, K. (1968), 1967 Muğla İl Yıllığı, Ankara: İş Matbaacılık ve Ticaret, 1968.
  • Özgirgin, M. (1971), Türk Halıcılığı, Geçmişi, Bugünkü Durumu, Gelişmesi İçin Alınması Gereken Tedbirler ve Yurt Halıcılığında Sümerbank’ın Yeri, Ankara, Sümerbank Yayınları, 1971.
  • Özgirgin, M. (1971), “Türkmen Halıları”, Sümerbank Dergisi İlavesi, 27. 1971, S. 3-14.
  • Öney, G. (1978), Selçuklu Mimarisinde Süsleme ve El Sanatları, Ajans Türk Matbaası, Ankara 1978.
  • Öztürk, Y. (1992), Balıkesir-Sındırgı Yöresi Yağcıbedir Halıları, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basım Evi, 1992.
  • Pekin, E. (1975), “Yörük Çuvalları”, Sanat Dünyamız, İstanbul, Tifduruk Matbaacılık, Yıl: 2, S: 5, 1975. S. 14-19.
  • Sümer, F. (1964), “Oğuzlar”, İslâm Ansiklopedisi, C: 9, 1964.
  • Sümer, F. (1972), Oğuzlar, (Türkmenler) Tarihleri- Boy Teşkilâtı, Destanları, Ankara: A.Ü, Basımevi, 1972.
  • Tuğlacı, P. (1985), Osmanlı Şehirleri, İstanbul, Milliyet Yayınları, 1985.
  • Tural, S. (1998), “Aspecial Indicator of Carpet’s Function”, Arış, Ankara 1998, Y:1, S:4, S.19-21.
  • Turan, O. (1951), “Selçuklular Zamanında Sivas Şehri”, Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, C: Ix, S: 4, (Aralık, 1951), S.447-457.
  • Uykucu, E. (1970), Marmaris Tarihi, İstanbul, As Matbaası 1970.
  • Uykucu, E. (1970), The History of Marmaris, İstanbul: As Matbaacılık, 1970.
  • Uzunçarşılı, H.İ. (1984), Anadolu Beylikleri ve Akkoyunlu-Karakoyunlu Devletleri, Ankara Basımevi, (3 Baskı) 1984. Wittek, P. (1986), (Çev. O.Ş. Gökyay), Menteşe Beyliği, 13- 14. Asırda Garbi Küçük Asya Tarihine Ait Tetkik, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımı, (2 Baskı) 1986.
  • Yağan, Y.Ş. (1978), Türk El Dokumacılığı, İstanbul: Apa Ofset Basımevi, 1978.
  • Yetkin, Ş. (1974), Türk Halı Sanatı, İstanbul: Çeltüt Matbaacılık, 1974.
  • Yetkin, Ş. (1991), Türk Halı Sanatı, Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları (Genişletilmiş 2 Baskı)1991.