Turgut Uyar'ın şiirlerinde uyumsuzluk ve yabancılaşma izleği

Uyumsuzluk, insan tutum ve davranışlarını anlamlandıran ve yönlendiren kaçınılmaz bir olgudur. Fakat modernleşmeyle birlikte insan, yaşam içerisinde uyumsuzluk dengesini zorlayarak, kendini içinde bulunduğu koşulların yabancısı durumuna düşürür. O, özünde taşıdığı bazı ölçütlerin (insanî değerler) yokluğu nedeniyle tedirgin vc yaşamını yutmaya namzet bu kara delik karşısında gelecek endişesi içindedir. Turgut Uyar’ın şiirlerinde bu şekilde uyumsuzluğun yabancılaşma gibi tehditkâr bir soruna dönüşmesinin izlerine rastlamak mümkündür. O, şiirlerinde her insanın yaşadığı uyumsuzluklarla birlikte modern insanın karşılaştığı en önemli sorunlardan biri olan “yaşamdaki anlamsızlık” sorununa, dolayısıyla da yabancılaşmaya dikkat çekmeye çalışır. Bu çalışmada şairin bu çabası tespit edilmeye ve açıklanmaya çalışılmıştır.

The theme of alienational and inharmoniousness in Turgut Uyar's poems

Inharmoniousness is an inevitable phenomenon that directs human behaviors and attitudes, and provides meaning to them. But with the beginning of modernism, the human being, forcing the balance of inharmoniousness in life, goes to position in which he feels himself alien. He feels worry because of the absence of human values and he gets anxious stemming from a black hole that threatens his life. In Turgut Uyar’s poems we can find the turn of inharmoniousness to alienation as a threatening problem. He attracts attention to inharmoniousness that every one can live and to “meaninglessness of life” that is one of the biggest problems of modem human being and so to the problem of “alienation”. This study tries to determine and explain this attempt of the poet.

___

  • Aslanoğlu, Rana A (2000), Kent, Kimlik ve Küreselleşme, Ezgi Kitapevi.
  • Budak, Selçuk (2000), Psikoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yay., Ankara.
  • Caner, Fırat (2006), Turgut Uyar’ın Huzursuzluğu, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Fordham, Frieda (1997), Jung Psikolojisi, (Çev. Aslan Yalçıner), Say Yay., İstanbul.
  • Hançerlioğlu, Orhan (1993), Felsefe Ansiklopedisi, C.7, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Kahraman, Hasan Bülent (2000), Türk Şiiri Modernizm Şiir, Büke Yay., İstanbul.
  • Karaca, Alaattin (2005), İkinci Yeni Poetikası, Hece Yay., Ankara.
  • Karaca, Faruk (2000), Ölüm Psikolojisi, Beyan Yay., İstanbul.
  • Korkmaz, Ramazan (2004), Aytmatov Anlatılarında Ötekileşme Sorunu ve Dönüş İzlekleri, Türksoy,Ankara.
  • Korkmaz, Ramazan - Özcan, Tarık(2005), “Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri”, Yeni Türk Edebiyatı, (Editör: Ramazan Korkmaz), Grafiker Yay., s.223-319.
  • Korkmaz, Ramazan (2007), “Romanda Mekânın Poetiği”, Edebiyat ve Dil Yazıları, (Editörler:Ayşenur Külahlıoğlu İslam, Süer Eker), Ankara, s. 399-415.
  • Marshall, Gordon (1999), Sosyoloji Sözlüğü, (Çev. Osman Akınhay, Derya Kömürcü), Bilim ve Sanat Yay., Ankara.
  • Pappenheim, Fritz (2002), Modern İnsanın Yabancılaşması, (Çev. Salih Ak), Phoenix Yayınevi,Ankara.
  • Sezen, Yümni (2002), Çağdaşlaşma Yabancılaşma ve Kimlik, Rağbet Yay., İstanbul.
  • Şahin, Veysel (2007), ‘Tahsin Yücel’in ‘Kumru ile Kumru’ Romanında Metanın Tabulaşması”,e-Journal of New World Sciences Academy, C.2, S.4, s. 398-409.
  • Şenderin, Zübeyde (2003), Turgut Uyar’ın Hayatı, Sanatı, Şiirleri Üzerine Bir Araştırma, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Anakara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı (Yeni Türk Edebiyatı) Anabilim Dalı, Ankara.
  • Tuğcu, Tuncar (2002), Yabancılaşma Problemi, Alesta Yay., Ankara.
  • Turan, Güven (1985), “Bir Çekişmenin Anatomisi Turgut Uyar Dünya-Şiir”, Günümüzde Kitaplar, S.22, s. 5-8.
  • Türkçe Sözlük, (1998), C.2, TDK Yay., Ankara.
  • Uçarol, Tuncer (1985), “İkinci Yeniyi Yüklenen Bir Ozan: Turgut Uyar”, Gösteri, S.57, s.157-159.
  • Uyar, Turgut (2004), Büyük Saat Bütün Şiirleri, YKY, İstanbul.