Kayseri’deki Suriyelilerin vatan algısı, savaş öncesi ve sonrası yaşantılarına dair görüş ve düşünceleri

Araştırmada Kayseri’de ikamet eden Suriyelilerin vatan algıları ile savaş öncesi ve sonrası hakkındaki görüş ve düşünceleri ele alınmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen benimsenmiştir. Araştırmada 14-52 yaş aralığında olan 23 kişi ile mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Mülakatlar esnasında yarı-yapılandırılmış görüşme formu tercih edilmiştir. 2017-2019 yılları arasında gerçekleştirilen görüşmelerin yanı sıra geçici eğitim merkezi, ev ziyaretleri, Suriyelilerin yoğun olduğu yerlerde gözlemler yapılmıştır. Sonuçta bazı erkek sığınmacılarda yeni bir yaşam alanına ihtiyaç duyulduğu ve bu ihtiyacın etkisiyle de vatanın ait olunan yer değil, içinde yaşanılan ve mahiyeti değişkenlik arz eden bir yapı olarak tasavvur edildiği görülmektedir. Bunun yanında görüşmecilerin hemen hepsi Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak istediklerini beyan etmektedirler. Savaş öncesi duruma dair özellikle devletin baskıcı ve kimi zaman zulme varan tutumlarına maruz kaldıkları, dini hayatlarını rahat yaşayamadıkları, düşüncelerini açığa vuramadıkları ve sürekli olarak Suriye istihbaratı tarafından takip edilme korkusuyla yaşadıkları tespit edilmiştir. Savaş konusunda ise rejimin Sünni kesime karşı uyguladığı baskılar, dış güçlerin etkileri, dini değerlere karşı hürmette ve Allah’a kullukta kusur etme, birtakım şahısların maddi hırsları gibi hususlara değinmekte ve savaşın başlama sebebini bu durumlarla açıklamaktadırlar. Ayrıca görüşmeciler, Türkiye’deki Suriyelileri, iyi ve kötü insanlar ile ne iyi ne kötü olan orta dereceden insanlar olmak üzere 3 sınıf olarak görmektedirler. Türk toplumunun yapısı hakkında kadınların daha fazla haklara sahip olduklarını, Türklerin özgür olduğunu düşündükleri anlaşılmaktadır. Ancak Suriye’de sosyal hayatın daha güçlü olduğunu, hayatın daha yavaş aktığını ve hayat pahalılığının Türkiye’den daha düşük seviyede olduğunu belirtmektedirler. Buna ek olarak görüşmeciler genel itibariyle Türklerle ve Kayseri halkıyla olumlu ilişkiler kurduklarını ifade etmektedirler. Görüşmecilerin hemen hepsi Türkiye devletinin sığınmacılara sağladığı imkanlara şükran duyduklarını ifade etmektedirler.

THE HOMELAND PERCEPTION IN SYRIANS IN KAYSERİ, OPINIONS, AND THOUGHTS ON THEIR PRE AND POST WAR EXPERIENCES

In the study, the perceptions and thoughts of Syrians residing in Kayseri about their homeland perception and before and after the war were discussed. In the study, the phenomenological method, one of the qualitative research techniques, was adopted. In the study, interviews were conducted with 23 people between the ages of 14-52. A semi-structured interview form was preferred during the meetings. In addition to the interviews held between 2017-2019, temporary education center, home visits, and observations were made in places where Syrians are concentrated. As a result, it is seen that some male asylum seekers need new living space, and with the effect of this need, the homeland is envisioned not as a place of belonging but as a structure that is lived in and whose nature is variable. Almost all of the interviewees, they declare that they want to become citizens of the Republic of Turkey. Regarding the pre-war situation, it was determined that they were subjected to the oppressive and sometimes oppressive attitudes of the state, they could not live their religious lives comfortably, they could not reveal their thoughts, and they were always living with the fear of being followed by Syrian intelligence. Regarding the war, the regime deals with issues such as the pressures against the Sunni people, the effects of the external powers, the flaws in respect of religious values and servitude to God, and the material ambitions of some individuals and explain the reason for the war to begin. In addition, the interviewer, Syrians in Turkey as they see three classes which are good and bad people, moderate people who are neither good nor bad. Syrians think that women have more rights about the structure of Turkish society and that Turks are free. However, they state that the social life is more durable in Syria, life flows more slowly, and the cost of living is lower than in Turkey. Besides, the interviewees state that they have established positive relations with the Turks and the people of Kayseri in general. All of the interviewees stated that they are thankful for the opportunities provided by the Turkish government to refugees.

___

AB Harekata İşgal Derse Kapıları Açarız. (2019, Ekim 10). https://www.amerikaninsesi.com/a/erdo%C4%9Fan-ab-harekata-i%CC%87%C5%9Fgal-derse-kap%C4%B1lar%C4%B1-a%C3%A7ar%C4%B1z-/5118218.html

Apak, H. (2014). Suriyeli göçmenlerin uyumu ve gelecek beklentileri: Mardin örneği. Artuklu Üniversitesi.

Arslan, İ., Bozgeyi̇k, Y., & Alancıoğlu, E. (2016). Göçün ekonomik ve toplumsal yansımaları: Gaziantep’teki suriyeli göçmenler örneği. İlahiyat Akademi Dergisi, 3(4), 129-148.

Castles, S., Haas, H. de, & Miller, M. J. (2014). The age of migration: International population movements in the modern world (5. ed). Palgrave Macmillan.

Çavuşoğlu: Göçmenlere 37 milyar dolar harcadık. (2019a, Eylül 2). Memurlar.Net. https://www.memurlar.net/haber/852631/cavusoglu-gocmenlere-37-milyar-dolar-harcadik.html

Çavuşoğlu: İdlib faciaya tanıktır. (2019b, Eylül 25). https://www.iletisim.gov.tr/turkce/dis_basinda_turkiye/detay/cavusoglu-idlib-faciaya-taniktir/

Demi̇rbaş, Ç. Ö., Di̇kmenli̇, Y., & Gafa, İ. (2018). Türkiye’de geçici koruma altındaki Suriyelilerin vatan algısına ilişkin görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(2), 253- 266.

Deniz, A. Ç., Hülür, A. B., & Ekinci, Y. (2016). Bizim müstakbel hep harap oldu suriyeli sığınmacıların gündelik hayatı. İstanbul Bilgi Üniversitesi.

Erdoğan, M. M. (2018a). Türkiye’deki suriyeliler toplumsal kabul ve uyum (2. Baskı). İstanbul Bilgi Üniversitesi.

Erdoğan, M. M. (2018b). Suriyeliler barometresi Suriyelilerle uyum içinde yaşamın çerçevesi. İstanbul Bilgi Üniversitesi.

Erkan, E. (2016). Suriyeli göçmenler ve dini hayat: Uyum, karşılaşma, benzeşme Gaziantep örneği. İlahiyat Akademi Dergisi, 3(4), 1-35.

Festinger, L. (1968). A theory of cognitive dissonance. Stanford University Press.

Forsyth, J. (2017a). Abraham Maslow: Din ve kendini gerçekleştirme. M. Ulu (Ed. & Çev.). Psikolojik Din Kuramları içinde (ss. 280-319). Kimlik Yayınları.

Forsyth, J. (2017b). Erich Fromm: Din ve Hümanizm. M. Ulu (Ed.), & A. Tanrıverdi (Çev.). Psikolojik Din Kuramları içinde (ss. 196-237). Kimlik Yayınları.

Forsyth, J. (2017c). Sigmund Freud: Din ve baba kompleksi. M. Ulu (Ed.), & M. Güven (Çev.). Psikolojik Din Kuramları içinde (ss. ??). Kimlik Yayınları.

International Migration. (2017). United Nations. http://www.un.org/en/development/desa/population/migration/publications/wallchart/docs/MigrationWallChart2017.pdf

İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. (2020). http://www.goc.gov.tr/icerik3/gecici-koruma_363_378_4713

Olmadı kapıları açarız. (2019, Eylül 7). https://tr.euronews.com/2019/09/07/erdogan-belediyelerde-isten-cikarmalara-tepki-gosterdi

Sağır, Z. (2018). Kültürel uyum ruh sağlığı ve din. Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.

Suriyeliler’e Kapıları Açarız. (2019, Eylül 5). https://www.amerikaninsesi.com/a/erdo%C4%9Fan-dan-ab-ye-suriyelilere-kap%C4%B1lar%C4%B1- a%C3%A7ar%C4%B1z-/5071054.html

Türkiye ve Göç. (2015). T.C İç İşleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. http://www.goc.gov.tr/icerik6/turkiye-ve-goc_363_382_1445_icerik

Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Seçkin Yayıncılık.