Dijital Televizyon Dizilerinde Hegemonik Erkeklik

Hızlı teknolojik gelişimler sonucunda oluşan dijital televizyonların içeriğini, hem halihazırda var olan yapımlar hem de kendi platformlarına özel çekilmiş belgeseller, filmler ve diziler oluşturmaktadır. Dijital televizyon dizileri de tıpkı televizyon dizileri gibi bir kurmaca, bir hikâye anlatımı olmanın ötesinde, hâkim ideolojik ve gündelik yaşam biçimlerini yansıtan yapımlardır. Dönemin gerçekliğinin kodları dijital televizyon dizi söylemleri içerisinde kendisine yer bulur. Ataerkil toplumsal düzenin işleyiş biçiminin olmazsa olmaz parçalarından olan erkeklik biçimleri ve onlar arasındaki etkileşim (Connell, 2016) de bu yapımların izlerkitlesine sunduğu yaşam biçimlerinin içerisinde yer alır. Hegemonik erkeklik, bir iktidar konumudur. Egemen erkeklik, kendisinden başkasının ne olması, nasıl olması gerektiği hakkında kanı belirtme hakkını elinde tutan ve kendi konumunu diğerlerine galebe çalma amacıyla kullanan bir güç formudur. Bu gücü kültürel pratikler belirlemekte ve sürdürmektedir. Kültürel pratiklerin önemli bir ayağı olan televizyon dizileri ve bu dizilerde sunulan toplumsal cinsiyet kalıpları da bu üretim sürecinde önemli bir rol oynar. Dijital televizyon dizileri izleyenlerine idealize edilmiş hegemonik erkeklik biçimleri sunar. Bu çalışmada Türkiye’nin önde gelen dijital televizyon platformları olan BluTV ve PuhuTV’de yayınlanan 5 dizi analiz edilmiştir. BluTV’nin “Masum”, “Sıfır Bir-Bir Zamanlar Adana’da” ve PuhuTV’nin “Şahsiyet”, “Fi-Çi” ve “Dip” dizileri, hangi erkeklik biçimlerinin idealize edildiğini keşfetmek ve hâkim hegemonik erkeklik söylemlerini açığa çıkarmak amacıyla eleştirel söylem analizi yöntemiyle incelenmiştir.

Hegemonic Masculinity in Digital Television Serials

The content of digital television, which is a result of rapid technological developments, is made from documentaries, films and series, created for these platforms, as well as existing productions. The series of digital television are the productions that reflect the ideologies like the series of broadcast television. The signs of everyday life are constructed in discourses of television serials. The forms of masculinity and the interactions between them in patriarchal societies (Connell, 2016) are offered to audiences in these products. Hegemonic masculinity is a position of power. Hegemonic masculinity is a form of power that holds the right to express what someone else is, how someone else should be and uses its own position to conquer others. This power is defined and sustained by cultural practices. And television serials are the significant part of these cultural practices and the gender patterns presented in these TV serials also carry out a minor role in this production process. Digital television serials offer idealized hegemonic masculinities to their audiences. In this study five serials that broadcasted in BluTV and PuhuTV, the prominent digital television of Turkey, have been analyzed. “Masum”, “Sıfır Bir-Bir Zamanlar Adana’da” in BluTV and “Şahsiyet”, “Fi-Çi” and “Dip” in PuhuTV are analyzed with critical discourse analysis to find out which hegemonic masculinities are idealized and search out dominant hegemonic masculinity discourses.

___

  • Aguiar, L., & Waldfogel, J. (2018). Netflix: global hegemon or facilitator of frictionless digital trade?. Journal of Cultural Economics, 42(3), 419-445.
  • Atay, T. (2004). “Erkeklik” en çok erkeği ezer. Toplum ve Bilim, 101, 11-30.
  • Ay Yapım (Yapımcı), Günday, H. (Senarist) Saylak, O. (Yönetmen). (2018). Şahsiyet [TV-Mini-Dizi]. Türkiye: PuhuTV
  • Ay Yapım (Yapımcı), Bıçakçı, N. (Senarist) Baykal, M. (Yönetmen). (2017-2018). Fi-Çi [TV- Mini-Dizi]. Türkiye: PuhuTV
  • Berg, H. (2011). Masculinities in Early Hellenistic Athens. J. H. Arnold ve S. Brady (Ed.). What is Masculinity? Historical Dynamics from Antiquity to the Contemporary World. (s. 97-113) Palgrave Macmillan.
  • Berger, J. (2008). Görme Biçimleri. Çev. Y. Salman, İstanbul: Metis.
  • Berktay, F. (2015). Tarihin Cinsiyeti. (5. Basım). İstanbul: Metis Yayıncılık
  • Bolak-Boratav, H., Okman-Fişek, G., & Eslen-Ziya, H. (2017). Erkekliğin Türkiye Halleri. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
  • Boon, K. A. (2005). Heroes, metanarratives, and the paradox of masculinity in contemporary western culture. The Journal of Men’s Studies, 13(3), 301-312.
  • Butler, J. (2012). Cinsiyet Belası. Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi. (3. Basım). (B. Ertür, Çev.) İstanbul: Metis Yayıncılık
  • Campos, L., Bernardes, S., & Godinho, C. (2018). Food as a way to convey masculinities: How conformity to hegemonic masculinity norms influences men’s and women’s food consumption. Journal of Health Psychology, 1359105318772643. s. 1-15
  • Cengiz, K., Tol, U. U., ve Küçükural, Ö. (2004). Hegemonik erkekliğin peşinden. Toplum ve Bilim, 101, 50-70.
  • Connell, R. W. (2005). Masculinities. (2nd Edition). University of California Press.
  • Connell, R. W. (2016). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. Çev: C. Soydemir. (2. Basım). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Connell, R. W., & Messerschmidt, J. W. (2005). Hegemonic masculinity: Rethinking the concept. Gender & Society, 19(6), 829-859.
  • Connell, R. W., & Wood, J. (2005). Globalization and business masculinities. Men and Masculinities, 7(4), 347-364.
  • D Production (Yapımcı), Oya, B. (Senarist) Yüce, S. (Yönetmen). (2018). Masum [TVMini-Dizi]. Türkiye: BluTV
  • Eleftheriotis, D. (1995). Questioning totalities: constructions of masculinity in the popular Greek cinema of the 1960s. Screen. 36(3). s. 233-242.
  • Erkılıç, H. (2011). Türk Sinemasında Hegemonik Erkek(lik): Kahramandan AntiKahramana Erkeklik Temsil(ler)i. İ. Erdoğan (Ed.), Medyada Hegemonik Erkek(Lik) ve Temsil. (s. 231-242) İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Fairclough, N. (2003). Söylemin diyalektiği. B. Çoban ve Z. Özarslan (Der.). Söylem ve ideoloji: Mitoloji, din, ideoloji. (B. Çoban, Çev). (s.173- 184). İstanbul: Su Yayınevi.
  • Flood, M. (2003). Fatherhood and Fatherlessness (Discussion paper No. 59). Canberra: The Australia Institute.
  • Foucault, M. (2015). Biyopolitikanın Doğuşu. (A. Tayla, Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
  • Foucault, M. (2016). Cinselliğin Tarihi. (H. U. Tanrıöver, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Gedik, E. (2016). Bir tüketim kültürü ürünü olarak anti-kahraman erkek imajları. ViraVerita E-Dergi, (4), 37-58.
  • Gerbarg, D ve Noam E. (2004). Introduction. E. Noam, J. Groebel, D. Gerbarg (Ed.) Internet Television. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Gezgin, İ. (2012) Fallusun Arkeolojisi. İstanbul: Sel Yayınları
  • Gunter, B. (2010). Television versus the Internet: Will TV prosper or perish as the world moves online?. Chandos Publishing.
  • Gültekin, Z. (2006). Irak’tan önce: Kurtlar Vadisi dizisi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 22, 9-36.
  • Gürbüz, Ö. N. E. (2016). Korkuyorum Anne’de hegemonik erkekliğin yapı sökümü. Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi, 3(2), 125-142.
  • Korkmaz, U. F. (2014). Parisli Bir Kasabın erkeklik halleri. Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi, 1(1).
  • Kozanoğlu, C. (2018). Bıçkın ve Ağlak. İstanbul: Can Yayınları.
  • Lobato, R. (2018). Rethinking international TV flows research in the age of Netflix. Television & New Media, 19(3), 241-256.
  • Loomba, A. (1998). Kolonyalizm Postkolonyalizm. (M. Küçük, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Lotz, A. D. (2014). Cable guys: Television and masculinities in the 21st century. NYU Press.
  • Mulvey, L. (1997). Görsel haz ve anlatı sineması. (N. Abisel, Çev.) 25. Kare, 21.
  • Neale, S. (1983). Masculinity as spectacle. Reflections on men and mainstream cinema. Screen, 24(6) ss.2-16
  • Oktan, A. (2008). Türk sinemasında hegemonik erkeklikten erkeklik krizine: YazıTura ve erkeklik bunalımının sınırları. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 5(2), 152-166.
  • Onur, H. ve Koyuncu, B. (2004). “Hegemonik” erkekliğin görünmeyen yüzü: Sosyalizasyon sürecinde erkeklik oluşumları ve krizleri üzerine düşünceler. Toplum ve Bilim, 101, 50-70.
  • Özbay, C. (2011). Neoliberal Erkekliğin Sosyolojisine Doğru. Rent Boy’lar Örneği. C.
  • Özbay, A. Terzioğlu ve Y. Yasin (Ed.). Neoliberalizm ve Mahremiyet. Türkiye’de Beden, Sağlık ve Cinsellik içinde. (s. 179-218). İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Özbay, C. (2013). Türkiye’de hegemonik erkekliği aramak. Doğu Batı, 63, 185-204.
  • Özbay, C. ve Baliç, İ. (2004). Erkekliğin ev halleri! Toplum ve Bilim, 101, 50-70.
  • Özgüven, F. (1985). Yeşilçam’da erkekler ve dişiler. Videosinema. 7. ss.30-33
  • Özsoy, A. (2011). Yerli Polisiye Televizyon Dizilerinde Hegemonik Erkek(lik): Bir Ankara Polisiyesi Behzat Ç Örneği. İ. Erdoğan, (Ed.), Medyada Hegemonik Erkek(Lik) ve Temsil. (s. 125-160) İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • RTÜK, (2016), https://www.rtuk.gov.tr/assets/Icerik/AltSiteler/medyaokuryazarligi-arastirmasi.pdf Son Erişim tarihi: 19.10.2018
  • Sancar, S. (2009). Erkeklik: İmkânsız İktidar. Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkekler. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Segal, L. (1992). Yarışan erkeklikler: Erkeklik-erkek ideali. (V. Ersoy, Çev.), Birikim, (35), 38-49.
  • Sennett, R. (2014). Ten ve taş. Batı uygarlığında beden ve şehir (T. Birkan, Çev.). İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Sıfır Bir Yapım (Yapımcı), Taşkın, K. B. (Yönetmen). (2016-2018). Sıfır Bir- Bir Zamanlar Adana’da [TV-Mini-Dizi]. Türkiye: BluTV
  • Sumpter, K. C. (2015). Masculinity and meat consumption: An analysis through the theoretical lens of hegemonic masculinity and alternative masculinity theories. Sociology Compass, 9(2), 104-114.
  • TMC (Yapımcı), Başaran, B., Özdur, E., (Senarist) Tosun, Ç., Kutlu, U. (Yönetmen). (2018). Dip [TV-Mini-Dizi]. Türkiye: PuhuTV.
  • TÜİK, (2015), http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18627 Son Erişim Tarihi: 19.10.2018
  • Türk, B. (2011). Hegemonik Erkek(lik) ve Kültürel temsil: ‘Çirkin Kral, Kurtlar Vadisi’nde Yürüyor.’ İ. Erdoğan, (Ed.), Medyada Hegemonik Erkek(Lik) ve Temsil. (s. 163-212) İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Uçan Çubukçu, S. (2016). Gender Discourse in Popular Culture: The Case of Television Series in Turkey. C. Herzog ve B. Pusch (Ed.) Groups, Ideologies and Discourses: Glimpses of the Turkic Speaking World, (s. 113-129). Orient-Institute Istanbul.
  • Uluyağcı, C. (2001). Sinemada erkek imgesi: Farklı sinemalarda aynı bakış. Kurgu Dergisi, 18. s. 29-39.
  • Wodak, R. (2001). What CDA is About-A Summary of its History, Important Concepts and its Developments. R. Wodak ve M. Meyer (Ed.) Methods of critical discourse analysis. (s. 1-13). London: Sage.
  • Yücel, V. (2014). Kahramanın Yolculuğu: Mitik Erkeklik ve Suç Draması. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Zimdars, M. (2018) Having it both ways: Two and a Half Men, entourage, and televising post-feminist masculinity, Feminist Media Studies, 18:2, 278-293, DOI: 10.1080/14680777.2017.1308411
  • https://destek.blutv.com.tr/hc/tr/sections/115000514005-BluTV-Hakkında Son Erişim Tarihi: 19.10.2018
  • https://media.netflix.com/en/about-netflix Son Erişim Tarihi: 19.10.2018
  • https://puhutv.com/yardim-merkezi Son Erişim Tarihi: 19.10.2018
  • https://www.theartnewspaper.com/news/facebook-censors-famous-30-000-yearold-nude-statue-as-pornographic Son Erişim Tarihi: 19.10.2018
Erciyes İletişim Dergisi-Cover
  • ISSN: 1308-3198
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2009
  • Yayıncı: Erciyes Üniversitesi İletişim Fakültesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Dijital Televizyon Dizilerinde Hegemonik Erkeklik

Züleyha ÖZBAŞ ANBARLI

Sosyal Medya ve Çocuk: “Babishko Family Fun TV” İsimli Youtube Kanalının Eleştirel Bir Analizi

Gül Esra ATALAY

Halkla İlişkiler Eğitiminde Dijitalleşme: Türkiye ve ABD’de Bulunan Üniversitelerdeki Halkla İlişkiler Programlarının Karşılaştırılması

Emine ŞARDAĞI, Mesude Canan ÖZTÜRK

Az Daha Fazladır: Dijital Seyir Platformlarının Tüketim Kültürü Açısından İzleyicilerin Seyir Alışkanlıklarına Olan Etkisi

Can DİKER

Çevrimiçi Davranışsal Reklamcılığa Yönelik Tüketici Tutumları ve Mahremiyet Endişeleri

Semra AKINCI, Şaduman Şeyda GÖKDEMİR

Gazetecilik Eğitiminin Dijitalleşmesi: Gelişmiş ve Gelişmekte Olan Ülkeler Üzerinde Yapılan Karşılaştırmalı Analiz

İlknur AYDOĞDU KARAASLAN

Dijital Hikaye Anlatıcılığı Bağlamında Yapay Zekanın Sinemaya Etkisi: Sunspring ve It’s No Game Filmlerinin Analizi

Batu ANADOLU

Netflix’in Türkiye’ye Özgü Reklam Filmlerinin Küresel Markaların Yerel Reklam Stratejileri Bağlamında Değerlendirilmesi

Emrah GÜLMEZ

Uluslararası İletişim Düzeninde İnternet Tabanlı Küresel İletişim Şirketlerinin Rekabet Ortamları, Büyüme Stratejileri ve Toplumsal Dışsallıkları: Microsoft, Apple, Google ve Facebook

Zeynep KABAN KADIOĞLU

İletişim Fakültesi Öğrencilerinin Mobil Habercilik Deneyimi Üzerine Bir İnceleme: Mersin Üniversitesi İletişim Fakültesi Örneği

Recep ÜNAL