Yaratıcı Endüstriler Politikaları ve Yaratıcı Emek Üzerine Bir Tartışma

Bu makale, yaratıcı endüstriler politikaları ve yaratıcı emek üzerine eleştirel bir tartışma yapmak amacındadır. İlk olarak, yaratıcı endüstriler politikalarının ortaya çıkışı incelenmektedir. Ardından, yaratıcı endüstriler hakkındaki literatür ana hatlarıyla gözden geçirilmektedir. Makalede tartışılan temel konu, yaratıcı endüstriler politikalarını savunanların, çalışma hayatıyla ilişkili sorunları gözden kaçırmalarıdır. Bu bağlamda, Türkiye’de de benzer bir eğilim olduğuna işaret edilmektedir. Sonuç olarak, makalenin savunusu ise, gerek dünyada gerek Türkiye’de, kar elde etme mantığına dayanmayan bir yaratıcı emek anlayışının ortaya koyulması gerektiğidir.

A Critical Discussion on Creative Industries Policies and Creative Labour

This article aims to provide a critical discussion of creative industries policies and creative labour. First, the emergence of creative industries policies is examined. Then, the literature on creative industries is outlined. The main issue discussed in this article is the tendency of those who defend creative industries policies to ignore the problems associated with working life. In this context, a similar trend in Turkey is also pointed out. In conclusion, the argument of this article is that an understanding of the creative labour not based on the logic of the production of profit, both in the world and in Turkey needs to be revealed.

___

  • Aksoy, A. ve Enlil, Z. (2011) “Önsöz”, İstanbul’da Medya Coğrafi Dağılım ve Üretim (der. Yücesoy, E. Ü.), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 13-14.
  • Banks, M. ve Hesmondhalgh, D. (2009) “Looking for work in creative industries policy”, International Journal of Cultural Policy, 15, 4, 415-430.
  • Bilgili, A. E. ve Kanpolat, Y. (2011) “Sunuş”, Yaratıcı İstanbul: Yaratıcı Sektörler ve Kent (der. Enlil, Z. ve Evren, Y.), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 9-11.
  • BOP Consulting (2010) “Mapping A Creative Industries: A Toolkit”, Creativity, Culture and Education Series 2, https://creativeconomy.britishcouncil.org/media/uploads/resources/mapping_the_creative_industries_a_toolkit_2-2.pdf. (04.03.2018)
  • Bulut, E. (2016) “Dramın Ardındaki Emek: Dizi Sektöründe Reyting Sistemi, Çalışma Koşulları ve Sendikalaşma Faaliyetleri”, İleti-ş-im, 24, 79-100.
  • Christopherson, S. (2008) “Beyond the self-expressive creative worker: An industry perspective on entertainment media”, Theory, Culture and Society, 25, 7-8, 73-95.
  • Demir, E. M. (2014) “Yaratıcı Endüstriler”, İlef Dergisi,1, 2, 87-108.
  • Dyer-Witheford, N. ve de Peuter, G. (2006) “’EA Spouse’ and the Crisis of Video Game Labour: Enjoyment, Exclusion, Exploitation, Exodus”, Canadian Journal of Communication, 31(3), http://www.cjc-online.ca/index. php/journal/article/view/1771/1893 (10.10.2017)
  • Florida, R. (2010) Yaratıcı Sınıf Adres Değiştiriyor: Yetenek İçin Küresel Rekabet (çev. Kökkaya Chalar, Z.) İstanbul: MediaCat.
  • Florida, R. (2012) The Rise of the Creative Class, New York: Basic Books.
  • Florida, R. (30.01.3013) “More Losers Than Winners in America’s New Economic Geographya”, Citylab, https://www.citylab.com/life/2013/01/more-losers-winners-americas-new-economic-geography/4465/ (12.02.2018)
  • Florida, R. (04.09.2017) “The Service Class Deserves Better”, Citylab, https://www.citylab.com/equity/2017/09/ the-service-class-deserves-better/538746/ (21.04.2018)
  • Garnham, N. (2005) “From Cultural to Creative Industries: An Analysis of the ‘Creative İndustries’ Approach to Arts and Media Policy Making in the United Kingdom”, International Journal of Cultural Policy, 11, 1, 15-29.
  • Gill, R. (2013) “Inequalities in Media Work”, Behind The Screen: Inside European Production Cultures (der. Szczepanik, P. ve Vonderau, P.), Houndmills: Palgrave Macmillan, 189-206.
  • Hesmondhalgh, D. (2008) “Cultural and Creative Industries”, Handbook of Cultural Analysis (der. Bennett, T. ve Frow, J.), Oxford and Malden, MA: Blackwell.
  • Hesmondhalgh, D. (2010a) “Medya Endüstrisi Üzerine Yapılan Çalışmalarda Siyaset, Kuram ve Yöntem”, Mülkiye, 269, 11-28.
  • Hesmondhalgh, D. (2010b) “Normativity and Social Justice in the Analysis of Creative Labor”, Journal for Cultural Research, 14, 3, 231-249.
  • Hesmondhalgh, D. ve Baker, S. (2011) “Toward a Political Economy of Labor in the Media Industries”, The Handbook of Political Economy of Communications (der. Wasko, J. Murdock, G. ve Sousa, H.), MA, Oxford: Blackwell, 381-400.
  • Hesmondhalgh, D. Oakley, K. Lee ve D. Nisbett, M. (2015) Culture, Economy and Politics: The Case of New Labour, Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Hürriyet (11.02.2018) “Bu işyerinde uyku odası var” http://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/ayse-arman/bu-is-yerinde-uyku-odasi-var-40738137(03.06.2018)
  • Hürriyet (13.02.2018) “7 yıl Google’da çalıştı, şimdi Türkiye’de... Silikon Vadisi’ni Türkiye’ye taşımak istiyorum” http://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/ayse-arman/7-yil-googleda-calisti-simdi-turkiyede-silikon-vadisini-turkiyeye-tasimak-istiyorum-40740024 (03.06.2018)
  • Kıran, A. (2010) “Türkiye’deki Sinema Emekçileri ve Sine-Sen”, Sınıftan Sınıfa: Fabrika Dışında Çalışma Manzaraları (der. Buğra, A.), İstanbul: İletişim, 69-88.
  • Konuşlu, F. (2013) “Emek Süreci Analizinden Sınıf Tartışmasına Bir Yol Denemesi: Türkiye Özel Televizyon Dizilerinin Üretim ve Emek Sürecinde Sınıfsal İlişkiler”, Praksis, 32, 165-189.
  • Lazzeretti, L. Capone, F. ve Seçilmiş, İ. E. (2014) “Türkiye’de Yaratıcı ve Kültürel Sektörlerin Yapısı”, Maliye Dergisi, 166, 195-220.
  • Leadbeater, C. (1988) “Power to the Person”, Marxism Today, 15-20. http://charlesleadbeater.net/1988/10/ progressive-individualism/ (4.11.2017)
  • Lee, D. (2013) “Creative Labour in the Cultural Industries”, Sociopedia.isa, 1-13, http://www.sagepub.net/isa/ admin/viewPDF.aspx?&art=CreativeLabour.pdf (12.10.2017)
  • L’Internationale (2017) “Köprüleri Yıkmak: Türkiye’nin Yaratıcı Avrupa Programı’ndan (Creative Europe) Çekilmesi Üzerine”, Kültürün Bağımsız Cumhuriyeti (der. Ada, S.), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 151-152.
  • McRobbie, A. (1998) British Fashion Design: Rag Trade or Image Industry?, London: Routledge.
  • McRobbie, A. (2002) “From Holloway to Hollywood: Happiness at Work in the New Cultural Economy?” Cultural Economy (der. du Gay, P. ve Pryke, M.), Londra: Sage, 97-114.
  • McRobbie, A. (2005) “Clubs to Companies: Notes on the Decline of Political Culture in Speeded Up Creative Worlds”, Creative Industries (der. Hartley, J.), Cornwall: Blackwell, 375-390.
  • Milliyet Sanat (30.09.2016) “Türkiye Yaratıcı Avrupa’dan çekiliyor mu?” http://www.milliyetsanat.com/haberler/ diger/turkiye-yaratici-avrupa-dan-cekiliyor-mu-/6915 (20.10.2017)
  • Negus, K. (2006) “Rethinking Creative Production Away From the Cultural Industries”, Media and Cultural Theory (der. Curran, J. ve Morley, D.), Londra: Routledge, 197-208.
  • Newbigin, J. (2010) “The Creative Economy: Introductory Guide”, Creativity, Culture and Education Series 1 https://creativeconomy.britishcouncil.org/media/uploads/resources/GuideToolkit_30_withCover_LR.pdf. (04.03.2018)
  • O’Connor, J. (2010) “The Cultural and Creative Industries: A Literature Review”, Creativity, Culture and Education Series, http://www.creativitycultureeducation.org/wp-content/uploads/CCE-lit-review-creative-cultural-industries-257.pdf. (04.03.2018).
  • Pang, L. (2009) “The Labor Factor in the Creative Economy: A Marxist Reading”, Social Text, 27, 2, 55-76.
  • Peck, J. (2005) “Struggling with the Creative Class”, International Journal of Urban and Regional Research, 29, 4, 740-770. Ross, A. (2000) “The Mental Labor Problem”, Social Text, 63, 18, 2, 1-31.
  • Ross, A. (2008) “The New Geography of Work: Power to the Precarious?”, Theory Culture Society, 25, 7-8, 31-49.
  • Ross, A. (2009) Nice Work If You Can Get It: Life and Labor in Precarious Times, New York, Londra: New York University Press.
  • Schlesinger, P. (2007) “Creativity: From Discourse to Doctrine?”, Screen, 48, 3, 1-13, http://eprints.gla. ac.uk/4896/1/4896.pdf (10.12.2017)
  • Schlesinger, P. (2009) “Creativity and the Experts: New Labour, Think Tanks, and the Policy Process”, The International Journal of Press/Politics, 14, 1, 3-20.
  • Sinanlar Uslu, S. (der.) (2010) “21. Yüzyılda Yaratıcı Şehirler ve Endüstriler Sempozyumu” http://www.yses.yildiz.edu.tr/Media/SEMPOZYUM_KITABI_THE_SYMPOSIUM_BOOK.pdf. (01.03.2018)
  • Smith, C. ve McKinlay, A. (2009) “Creative Labour: Content, Contract, Control”, Creative Labour: Working in the Creative Industries (der. McKinlay, A. ve Smith, C.), Houndmills, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 29-50.
  • Thébaud-Mony A. (2016) Çalışmak Sağlığa Zararlıdır: Risklerin Alt İşverene Devri-Başkasını Tehlikeye Atma-Onura
  • Saldırı-Duygusal ve Fiziksel Şiddet-Mesleki Kanserler (çev. Güren, A.), İstanbul: Ayrıntı.
  • Ursell, G. (2000) “Television Production: Issues of Exploitation, Commodification And Subjectivity in UK Television Labour Markets”, Media, Culture and Society, 22, 6, 805-825.
  • Ursell, G. (2006) “Working in the Media”, Media Production (der. Hesmondhalgh, D.), Oxford: Open University Press, 133-172.
  • Yörük, Evrim (2018) “Türkiye’de Televizyon Drama Yazarlarının Emek Süreçleri”, e-GİFDER, 6, 1, 806-835.