TRANSFORMING ART IMAGE INTO DESIGN IN THE EXAMPLE OF SALVADOR DALI'S ARTWORKS

Sanat ve Tasarım arasındaki güçlü bağların oluşmasında özellikle 20 Yüzyıl'ın ilk çeyreğinde Avant-Garde sanat akımlarının bazı sanatçıları, bizzat dönemin tasarım sürecinin içinde olması sebebiyle önemli rol oynamışlardır. Bu araştırmada gerçeküstü sanat akımının en önemli ve bilinen temsilcilerinden Salvador Dali'nin eserleri analiz edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında, Dali'nin eserleri ile günümüz grafik tasarımcısı Polanyalı Francis Storowski'nin çalışmaları arasındaki benzerlikler ve farklılıklar ortaya konulmuştur. Bu araştırmada, Dali'nin eserlerinin grafik tasarımın önemli ögesi olan afiş çalışmalarıyla nasıl ilişkilendirildiği Storowski'nin illüstrasyon ağırlıklı afiş örnekleriyle karşılaştırılmış. Araştırmadaki karşılaştırmada elde edilen bulgulara göre, Dali'nin çalışmalarında görülen ölüm, korku, pesimizm ve izolasyon, Birinci Dünya Savaşı ile İspanyol iç savaşının ortaya çıkarmış olduğu sonuçlardır. Diğer taraftan Storowski'nin afiş çalışmalarında ise şiddete ve deformasyona uğramış figürlerin bir gece kabusunu andırması, sanatçının ülkesinin güçlü bir başka ülke tarafından işgal edilmesiyle ilişkilendirebilir. Her iki sanatçının çalışmalarındaki benzer anlatımları, bulundukları dönemin negatif bir sonucu olarak algılamak mümkündür. Araştırmanın karşılaştırmalı metodolojisinden elde edilen bulguların, sanat ve tasarım alanlarında akademik araştırmalar yapan sanatçı, grafik tasarımcı, öğrenci, akademisyen ve sanatseverler için önemli tespitleri ortaya koyduğu söylenebilir.

SALVADOR DALİ'NİN ESERLERİ ÖRNEĞİNDE SANAT İMGESİNİN TASARIMA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ

In the First Quarter of the 20th Century, some of the leading artists of Avant-Garde Art movements played an important role for the strong connections between art and design. These artists were also involved in graphic design during this time. Salvador Dali's works, an important and well-known Surrealist artist, will be analyzed in this study. During the analysis, Francis Starowski's works, a Polish graphic designer and illustrator, will be also compared with the works of Dali through parallel and similar connections. According to the research, it is the result of the First World War and Spanish Civil War that shaped Dali's Works, which can been seen to be dead, fear, pessimism and isolation in his works. On the other hand, Starowski's figures in his illustrations are subjected to violence and deformation, which reminds that they are the part of a nightmare. This situation may be associated with the artist's land, which was occupied by a powerful country. It is possible to perceive that common expressions in both of the artist's works may be negative result of their period. This research, with the comparison works of Dali and Starowski, will show that how some of the art works are transformed into graphic design area. The findings from this comparative methodology of the research will show some important results from which academic researchers, artists, designers and art lovers will get benefit.

___

  • Ades, D. (1984). Posters: The 20th Century Poster Design of the Avant-Garde. New York: Abbeville Press.
  • Ades, D. and Taylor, M. R. (2004). Dali. NY: Rizzoli.
  • Alexandre, A. (1975). Novum, Vol 1, 46. No. 5. Germany.
  • Alexandre, A. (January 1976). Franciz Storowski. Novum Magazine. Germany.
  • Alexendre, A. (1980). Novum. Vol. 51, No: 1.
  • Amberg, G. (1947). "Ballet Design in the United States" in Graphis. Volume 3, No: 20.
  • Aulich, J. and Stlvestrova, M. (1999). Political Posters in Central and Eastern Europe 1945-95. Manchester and New York: Manchester University Press.
  • Barnicoat, J. (1985). Posters: A Concise History. New York: Thames & Hudson.
  • Breton, A. (1965). Surrealism and Painting. London: Macdonald Pub.
  • Caws, M. A. (1991). "Seeing the Surrealist Woman: We Are Problem" in Surrealism and Woman by Marry Ann Caws. Rudolf Kvenzli and Gwen Rauberg, Cambridge, Massachusetts and London: MIT Press.
  • Dali. (2004). New York: Rizzoli and Philodelphia Museum of Art.
  • de la Serna, R. G. (1978). Dali. Milano: Arnoldo Mondadori Editore.
  • Descharnes, R. (1985). Dali. New York: Harry N. Abrams, Inc., Publishers.
  • Fontana, D. (1994). The Secret Language of Dreams. San Francisco: Chronicle Books.
  • Freud, S. (1967). The Interpretation of Dreams. London: George Allen & Unwin.
  • Franciszek Starowieyski. (1999). Krakow: Kwadrat Pub.
  • Graphis. (1947). Vol:3, No: 18.
  • Graphis. (1971/1972). No. 157.
  • Heller, S. and Chwast, S. (1983). Graphic Style: From Victorian to Digital. New York: Abrams.
  • IMDb. (November 5th 2015). Retrieved from http://www.imdb.com/title/tt0096764/plotsummary
  • Karo, J. (1976). Graphic Design: Problems, Methods, Solutions. NY: Van Nostrand Reinhold Campany Inc.
  • Knorowski, M. (1996). "The Poster" in Museum of the Street. Warsaw: Museum Publication.
  • Kvenzli, R. E. (1991). "Surrealism and Misogyny" in Surrealism and Woman by Marry Ann Caws, Rudolf Kvenzli and Gwen Rauberg, Cambridge, Massachusetts and London: MIT Press.
  • Archive.org. (November 5th 2015). Retrieved from https://archive.org/stream/HenrikIbsenTheFatherOfModernDrama/HenrikIbsen_djvu.txt
  • Livingston, A. and I. (2003). Graphic Design and Designers. London: Thames and Hudson.
  • Maddox, C. (1979). Dali. NY: Crown Publishing.
  • Moorhouse, P. (2001). Dali. London: PRC Publishing Ltd.
  • Neret, G. (2002). Dali. Koln: Taschen.
  • Novum. (1973). No: 4, Berlin.
  • Favorite Classical Composer. (November 5th 2015). Retrieved from http://www.favorite-classical-composers.com/mozart-operas.html
  • Ouesterreicher-Mollow, M. (1979). Surrealism and Dadaism. Oxford: Phaidon Press Limited.
  • Rand, P. (1970). Thoughts on Design. London, New York: Studio Vista and Van Nostrand Reinhold.
  • Rauberg, G. (1991). "The Problematic of Woman and Surrealism" in Surrealism and Woman by Marry Ann Caws. Rudolf Kvenzli and Gwen Rauberg, Cambridge, Massachusetts and London: MIT Press.
  • Salvador Dali A Panorama of His Art. (1974). Ohio: The Salvador Dali Museum.
  • Schmeller, A. (1980). Surrealism. New York: Crown Publishers, Inc.
  • Schubert, Z. (1995). Master of Polish Art. Warsaw: Buffi Publication.
  • Schubert, Z. (1996). "The Glorious Years 1947-67" in Polish Film posters: 1896-1996 by Krzysztof Dydo. Cracow: Galaria Plakatu.
  • Stich, S. (1990). Anxious Visions: Surrealist Art. NY: Abbeville Press.
  • Sylvester, D. (1992). Magritte. The Silence of The World. NY: The Menil Foundation. Hanry N. Abrams, Inc.
  • Torri, G. (1992). Linegrafica. 278. Millano Azzuri Pub.
  • Vezina, R. (2000). "The Teratological Aspect of Polish Posters" in Polish Poster Theatre 1899- 1990 by Krzysztof Dydo. Cracow.
  • Weill, A. (1985). The Poster. London: Sotheby's Publication.
  • Weill, A. (2004). Graphic Design. A History. NY: Harry N. Abrams, Inc., Publishes.
  • Wescher. H. (1968). Collage. NY: Harry N. Abrams.