Son Dönem Popüler Türk Filmlerinde Anlatı Yapısı ve Çözümlemeli/Karşılaştırmalı Üç Örnek:"Okul","Hababam Sınıfı Merhaba”, “O Şimdi Asker”

Türk Sinemasının doksanlı yıllarda yakaladığı yükseliş çizgisi iki ana kaynaktan beslenir; İlki, Türkiye Sinema ortamına seksenli yılların sonunda egemen olmuş popüler Amerikan Sinemasının izinden giden ve bu kültür kuşatmasının ürünü olan filmler, ikincisi daha kişisel bir sinema anlayışının üreticisi olan, sinemayı bir sanat formu ve anlatım aracı olarak benimseyen, belirgin biçimde bir arayışın, sinema düşüncesinin, alternatif sinemanın izini sürenler. İki binli yıllarda yaşanmakta olan toplumsal, ekonomik, kültürel gelişmeler içinde bu iki sinema anlayışının birlikte var olmayı sürdüreceğine işaret etmektedir. Bu çalışmada, bir olgu olarak popüler filmlerin anlatı yapısı incelenecek, son yıllarda üretilmiş popüler filmlerin oluşum dinamikleri değerlendirilecek örnek üç film içerik çözümlemesiyle birlikte karşılaştırma yöntemiyle ele alınacaktır

The Cinematographic Structure of Recently Produced Turkish movies and Three Analyzed and Compared Examples: “Okul”, “Hababam Sınıfı Merhebe”, “O Şimdi Asker”

The rising trend gained by Turkish Cinema in the nineties has been fed by two mainstreams. The first source is the movie produced by the comprehension created by the cultural siege and popular American movies prevailing the Turkish Cinema atmosphere at the end of the eighties. The second source is the products of a more individual cinema concept and the fruits of producers considering cinema an art form and expression. And the owners of those kinds of films have also been working alternatively against the products of the first source. Social, economic and cultural developments experienced throughout in the 2000’s indicate that these cinema concepts mentioned above are likely to keep coexisting in the forthcoming years. In this study the cinematographic structure of popular movies are to be examined, the formation of popular movies produced in the last years are to be evaluated and also three example movies will be substantially analyzed and compared in terms of content analysis.

___

  • Abisel Nilgün (1995) Popüler Sinema ve Türler, İstanbul, Alan Yayıncılık, Sanat Dizisi 1
  • Adanır, Oğuz (1994) Sinemada Anlam ve Anlatım, 2.bs., Ankara, Kitle Yayınları
  • Algan Necla (1997) “Sinema Sanatının Alanı ve Türk Sineması”, 25.Kare Sinema Dergisi, No:19, Nisan-Haziran
  • Batmaz Veysel (1991) “Popüler Kültür Üzerine Değişik Kuramsal Yaklaşımlar”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Dergisi, No:1
  • Bilgiç Filiz, (1998) “Türk Sinemasında 1980 Sonrası Üslup Arayışları”, İzmir, Yayınlanmamış Doktora Tezi, s. 61
  • Güçhan, Gülseren (1992) Toplumsal Değişme ve Türk Sineması, Ankara, İmge Yayınları,
  • Hocaoğlu ile Söyleşi, Camdan Kalp, Senaryo Kitabı, İstanbul, Oyun evi Yayınları
  • Karakaya Serdar, (2003) Doksanlı Yıllarda Türk Sinemasındaki Değişim: Arayış Sineması ve Popüler Sinema Karşıtlığı ve Eurimages Etkileri İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Doktora Tezi) İstanbul
  • Oğur Y (2001) “Boş Bırakmaya Gelmez”, Radikal Gazetesi, 21.02.2001
  • Oktay Ahmet ( 1993) Türkiye’de Popüler Kültür, Yapı Kredi Yayınları Yayınları, İstanbul
  • Sezen İ.T (1999) “Popüler Kültür ve Popüler Kültür Ürünü Olarak Uzay Yolu Dizisi”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi İletim Gazetesi
  • Şenyapılı Önder (1992) “Son Dönem Türk Filmlerinin Ana Sorunu”, Antrakt Sinema Dergisi, Sayı 6, Mart 1992
  • Yaşar, Fehmi (1993) “Kendi Kuyusunu Kazan Yönetmen; Fehmi Yaşar”, Murat Kenan