Richard wagner'de müzik felsefesinin temelleri

Wagner, Alman bestecisi, müzik ve sahne sanatları alanında önemli bir estetik kuramcısıdır. Onun düşüncedizgesinde Alman mitoloji geleneği, mutlak idealizm ve diğer bir yönüyle de Schopenhauerun pessimistfelsefesinin izleri görülür. Wagner müzikli dramları, Grek tragedya sanatının altın çağındaki sanatsal senteziyeniden oluşturmak ideali ile ortaya çıkar ve bütün sanatların birlikteliğinden hareketle yeni bir birleşik sanatlarkavramını ortaya atar. Wagner, bu kuramınıGessamkunstwerkolarak açıklar. Müziğin, şiirle olan sentezisonucunda en yüksek trajik sanatın yeniden oluşturacağı ve bu sentez sayesinde sanatların yenidenözgürleşeceğine vurgu yapılır. Wagner, müziği, sadece müzik olarak ele almaz. Onda müzikkendinde vekendisi için varlıkalanı olarak değerlendirilir. Wagner müziği felsefi bir paradigma tarafından belirlenir. Buparadigma, bazı dönemlerde Schopenhauer-Budizm bazı dönemlerde ise mutlak idealist bir noktada gelişir.Bütün operalarında var olanmitsel ve metaforik anlam katmanları vesonsuz ezgi kavrayışı onun eserlerini geleceğin müziği olarak bugüne yöneltmiş ve Wagner ismini bestecilik yanında bir filozof olarak da anılmanoktasına getirmiştir. Sanatların ve kültürün çöküşüne bir deva olabilecek kurtuluşun yine ancak sanattan hareketle kurulacağınainanan Wagner çöküş çağının nihilizmine karşı yaşamsal bir estetizasyonla sanatsal nihilizmiön planaçıkartmaktadır. Bu incelemede Wagner müziğinde var olan metafizik yaklaşım ve felsefi kavramların hangidüşünsel sistem ve yapısal dizgelerden kaynaklanıp geliştiğini, bu gelişimin sonunda Wagner müziğinin yeni birestetik kurama dönüşerek müziksel ideayı, nasıl değiştirip felsefi temellere dayandırdığının analizi yapılmıştır.Bu noktada Wagnerin operaları salt bir opera olarak ele alınmaz, çünkü onlar özel bir felsefi ve estetik kuramınyansımalarıdır. Bu incelemede Wagner müziğinin idealist-metafizik içerik ve çağrışımlarla gelişerekİstencinBudistik Olumsuzlanması noktasında Schopenhauer ve Budizm ayrıca Aristoteles, Kant ve Hegeldüşüncelerinden aldığı etkileri de tartışmaktadır.

The basis of music philosophy of r. wagner

Wagner is an important German composer and aesthetic theoretician. Both German mythology tradition,absolute idealism and the impressions of Schopenhauer s pessimist philosophy can be seen in his philosophicalsystem. Wagner s musical drama emerge, with an ideal to revive the artistic synthesis in the golden era of Greektragedy and puts forward a new combined form of arts, which is based on the belief that all forms of art can beperformed together. Wagner explains this theorem as Gesamtkunstwerk. He emphasizes that synthesizing musicwith poetry will recreate high tragic art and all forms of art will regain their freedom thanks to this synthesis.Wagner does not deal with music merely as music. From his point of view, music is determined by aphilosophical paradigm. This paradigm develops sometimes through Schopenhauer, sometimes throughBuddhism and sometimes at an absolute idealist point. What has directed his works asthe music of the future up to date is that he added mythical and metaphoric meanings to all of his operas, which has brought the name ofWagner to the point of being known as a philosopher as well as a composer. In this research, we examined in which system and structural arrangement metaphysical and philosophicalthemes that were existent in Wagner music developed, how Wagner music turned into an aesthetic theorem as aresult of this transformation and the philosophical basis of Wagner s featuring musical idea. At this point,Wagner s operas can t be considered as merely an opera. His music develops through idealistic metaphysicalcontents and connotations and it enables the period of volition s Buddhist negation, Schopenhauer, Aristotle,Kant and Hegel to be seen clearly in a work of music and his art.

___

  • Aberbach D.A., (1988) The Ideas of Richard Wagner , University Press of America, Boston
  • Adorno T.W.,(2007) Philosophy of Modern Music, (translated by A.Mitchell& V.Blomster) Oxford University Press, Newyork
  • Adorno,(1999) Sound Fıgures, (tras R.Lıvıngstone) Standford University Press, USA
  • Adorno, (1976) Introduction to the Sociology of Music, York, Seabury
  • Adorno, (1981 ) In Search of Wagner, London,: Merlin
  • Adorno, (1969 ) Introduction to the Sociology of Music, (Translated from the German by E.B. Ashton) A Contınuum Book, The Seabury Press New York
  • Aristoteles,(1996) Metafizik, (çev. Ahmet Arslan) 2. Baskı, İstanbul: Sosyal Yayınları
  • Aristoteles, (2007) Poetika, (çev.İsmail Tunalı) Ankara: Remzi Kitabevi
  • Grey T.,(1995) Wagner’s Musical Prose, Text and Context, Standford University Press
  • Hauser A., (2006) Sanatın Toplumsal Tarihi, cilt 2 (çev. Yıldız Gönülü) Ankara Deniz Kitabevi,
  • Hegel G.W.F., (1994) Estetik, (çev. Taylan Altuğ-Hakkı Hünler) İstanbul, Payel yay.
  • Jacuette D.,(1996) Schopenhauer, Philosophy and Arts (edited by) Cambridge Press, London
  • Kagan M . (1982) Estetik, (çev.Aziz Çalışlar) Ankara:İmge Yayınları
  • Levinson J.,(1990) Music art and Metaphysics, Ithaca, NY.USA Cornell University Press,
  • Barthes R.,(2000 ) Mythology, (Transleted by A.Lavers) France, Straus and Giroux
  • Morgan R.,(1991) Twentieth Century Music, Yale University Press, Norton Company, USA
  • Nietzcshe F.W.,(1995) The Birth of Tragedy, (Transleted by C.P.Fadiman) Newyork-London Dover Publications
  • _________(2009) Müziğin Ruhundan Tragedyanın Doğuşu,(Çev. İ.Z.Eyyüboğlu)İstanbul, Say Yay.
  • Platon ( 2005) Devlet, (çev. Sebahattin Eyüboğlu-M.Ali Cimcoz) İstanbul, 9. Baskı, Türkiye İş Bankası Yayınları
  • _______, (1987)The Republic, Second Editıon UK, London, Penguin Classics
  • Schaeffer J.M.,(2000) Art Of the Modern Age, (translated by Steven Rendall) New French Thought, Princeton UK
  • Schopenhauer A.,(2005) İrade ve Tasarım Olarak Evren, (Çev. Levent Özşar) İstanbul, Biblos
  • Strauss,C.L.,(2013) Mit ve Anlam, (çev.Gökhan Y.Demir) İstanbul İthaki Yayınları
  • Strauss,(2007) Irk -Tarih ve Kültür, (çev.Haldun Bayrı) Metis yayınları
  • Tunalı İsmail,(2002) Sanat Ontolojisi , İstanbul, İnkılap Yay.
  • _________,(1983) Grek Estetiği, İstanbul, Remzi Kitabevi
  • _________, (2007) Estetik, 10 Baskı, İstanbul, Remzi Kitabevi
  • Wagner R. (1994a) Religion and Art, (Transleted by W.Aston Ellıs) USA, University of Nebraska Press
  • -----------(1994b) Pilgrimage to Beethoven, and Other Essays, (translated by W.Ashton Ellıs) University of Nebraska Press, London
  • _______( 1995a) Opera and Drama (Translated by W.A.Ellis) Usa, University of Nebraska Press
  • _______(1995b) Actors and Singers, ((translated by W.Ashton Ellıs, university of Nebraska Press, London