EĞİTSEL OYUNLARLA FEN DERSİNE “VAR MISIN YOK MUSUN”?

Bu çalışma, 5. sınıf Fen Bilimleri dersi Maddenin Değişimi ünitesinin eğitsel oyunlarla desteklenerek işlenmesinin öğrenci başarısı üzerine olan etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2016-2017 eğitim öğretim yılında bir devlet okulunda toplam 120 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Uygulama altı hafta sürmüş olup öğretim programına ek olarak deney grubunda üç ayrı oyun kullanılmıştır. Deney grubunda Fen Bilimleri dersindeki Maddenin Değişimi ünitesindeki etkinlikler eğitsel oyunlarla desteklenerek verilmiştir. Veri toplama aracı olarak akademik başarı testi kullanılmıştır. Ayrıca uygulama sonrasında deney grubundan 20 öğrenci ile görüşme yapılmıştır. Akademik başarı testi SPSS 16.00 programı ile değerlendirilirken yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanan veriler betimsel analiz ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonrasında verilerin analizi ile deney ve kontrol gruplarının Fen Bilimleri dersi başarısına yönelik deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Görüşmeler sonucunda ise eğitsel oyunlarla desteklenmiş öğretim yönteminin öğrencilerde Fen Bilimleri dersine yönelik ilgilerinde artış olduğu gözlenmiştir. 

“THERE ARE OR NOT” AT SCIENCE COURSE WITH INSTRUCTIONAL GAMES?

The purpose of this study was to investigate the effect of a science course taught by using instructional games on 5th grade pupils’ achievement. The study was conducted in 2016- 2017 school year with 120 pupils. The study was conducted in the unit of “Change of Matter” 5th  grade secondary school science course and instruction lasted 6 weeks in total. During six weeks, while Change of Matter unit was taught by instructional games in experimental group. In the study, “Academic Achievement Test” has been used and data obtained via the instrument were analysed with SPSS 16.0 program. In the analysis of semi-structured interviews and descriptive analyzes were made by posting collected data. After the research, data analysis showed that there was a significant difference in favor of experimental group for experiment and control groups' achievement of science class. As a result of the interviews, it was observed that the teaching method supported by instructional games increased in the pupils' interest in science courses.

___

  • Akkoyunlu, B. (2007). Anne baba öğretmen kaynak kitabı. Ankara: Asil Yayınları.
  • Aksoy, N. C. (2014). Dijital oyun tabanlı matematik öğretiminin ortaokul 6. Sınıf öğrencilerinin başarılarına, başarı güdüsü, öz-yeterlilik ve tutum özelliklerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bakar, A., Tüzün, H. & Çağıltay, K. (2008). Öğrencilerin eğitsel bilgisayar oyunlarını kullanımına ilişkin görüşleri: Sosyal bilgiler dersi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 27-37.
  • Bayat, S., Kılıçarslan, H. & Şentürk, Ş. (2014). Fen ve Teknoloji dersinde eğitsel oyunların yedinci sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 204-216.
  • Bilen, M. (1999). Plandan Uygulamaya Öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Can, İ. (2010) İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretiminde Oyunlarla Fen Öğretiminin Maddenin Yapısı ve Özellikleri Ünitesi İçin 8. Sınıf Öğrencilerinin Başarı ve Tutumuna Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods design. Sage, London.
  • Gökçek, T. (2014). Karma yöntem araştırması. M. Metin, (Ed.), Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri ( 372-410). Ankara Pegem Akademi.
  • Jones, M. (2001). Oyun ve Çocuk. Çev., Ayda Çayır. İstanbul: Kaknüs Yayıncılık.
  • Karabacak, N. (1996). Sosyal bilgiler dersinde eğitsel oyunların öğrencilerin erişi düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kılınçaslan, H., & Şimşek, P. Ö. (2015). 6. Sınıf “Kuvvet ve Hareket” Ünitesinde Basamaklı Öğretim Yöntemi ve Yaratıcı Drama Yönteminin Erişiye, Tutuma ve
  • Kalıcılığa Etkisi. Eğitim ve Bilim, 40(180).
  • Kula, A., & Erdem, M. (2005). Öğretimsel bilgisayar oyunlarının temel aritmetik işlem becerilerinin gelişmesine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29).
  • Oruç, M. (1993): “İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Fen Tutumları ile Fen Başarıları Arasındaki İlişki”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Polat, E., & Varol, A. (2012). Eğitsel bilgisayar oyunlarının akademik başarıya etkisi: Sosyal bilgiler dersi örneği. Akademik Bilişim.
  • Sönmez, M. T. & Dinç, P. (2011). Web üzerinden sunulan eğitsel matematik oyunlarının kesirler ve ondalık sayılara ilişkin öğrenci başarısına etkisi. 10. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Niğde Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Niğde.
  • Şahin, M. (2015). Oyunlaştırılmış oyun temelli öğrenmenin öğrencilerin fen bilimleri dersi başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tüzün, H. (2006). Eğitsel bilgisayar oyunları ve bir örnek: Quest Atlantist. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 220-229.
  • Uğurel, I., & Moralı, S. (2008). Matematik ve oyun etkileşimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3).
  • Whelan, D.L. (2005). Let the games begin. School Library Journal, 51(4), 40-43.
  • Yiğit, A. (2007). İlköğretim 2. Sınıf seviyesinde bilgisayar destekli eğitici matematik oyunlarının başarıya ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
Educational Academic Research-Cover
  • Başlangıç: 2003
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

FEN, TEKNOLOJİ, MÜHENDİSLİK VE MATEMATİK (STEM) ENTEGRASYONUNA İLİŞKİN NİTEL BİR ÇALIŞMA

Pelin YILDIRIM

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İÇME NEDENLERİ VE MADDE BAĞIMLILIĞINDAN KORUNMA ÖZ-YETERLİK DAVRANIŞLARININ BELİRLENMESİ VE İÇME NEDENLERİNE DAİR GÖRÜŞLERİ

Devrim ERGİNSOY OSMANOĞLU

TÜRKÇE EĞİTİMİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN E-POSTA YAZMA BECERİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

AHMET AKÇAY, HANDE ÇELİK

OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE FEN ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİNİN ROLÜ

Nilüfer OKUR AKÇAY, Medera HALMATOV, Bilal MACUN

İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN SINIF İÇİ DAVRANIŞ BİÇİMLERİ İLE SAĞLIKLI GELİŞİM VE ÖĞRENME BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Ali Osman ENGİN, Cağrı Engin, Muhammed Çağatay ENGİN, Mehmet KÖK, K. Su EKİNCİ, Seren BERDİBEK

ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE EBRU YAPMA BECERİSİNİN ÖĞRETİMİNDE VİDEO MODELLE ÖĞRETİMİN ETKİLİLİĞİ

Müzeyyen ELDENİZ ÇETİN, Funda ULUGÖL

İLKOKUL VE ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR VE PROJE YARIŞMALARI HAKKINDAKİ TUTUMLARINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK EĞİTİMİN ETKİLERİNİN İNCELENMESİ

Alptürk AKÇÖLTEKİN, Selin AKÇÖLTEKİN

YEDİNCİ SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI SORULARININ YENİLENMİŞ BLOOM TAKSONOMİSİ BAKIMINDAN ANALİZİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ

Çağrı GÜVEN, Abdullah AYDIN

DRAMA ETKİNLİKLERİNİN 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN DİNLEME VE KONUŞMA BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Oğuzhan Sevim, Lokman Turan

ÖĞRETMEN ADAYLARININ İNTERNETİ KULLANMA AMAÇLARINA GÖRE İLETİŞİM BECERİLERİ VE ÖZ YETERLİK DÜZEYLERİ

Zeynep BAŞERER, İbrahim KISAÇ