RİSALE-İ NUR’A GÖRE İSLAM EKONOMİSİNDE ÜRETİM VE TÜKETİM

Müslüman ülkelerdeki ekonomik çözümlemeler, sistem, politika ve kurumsallıkboyutuyla batılı merkez kapitalist ülkelerin etkisinden kurtulamamaktadır. Üretimve tüketim alışkanlıkları da kapitalist kültürün en temel öğeleri olduğundan dolayıbu yaklaşımdan nasibini almaktadır. Bu çalışmamızda İslami bakış açısıyla İslamekonomisi kapsamında üretim ve tüketim konuları ele alınmaktadır. İddiamız,İslam’ın üretim ve tüketim ile ilgili yaklaşımının modern ekonomiye nispeteninsanın huzurunu sağlama, hayatını kolaylaştırma ve ihtiyaç kaynak dengesinikoruma noktasında daha tutarlı, mantıklı ve yararlı sonuçlar doğurduğudur. Bunagöre, dünya hayatını merkeze alarak diğer her şeyi dünyadaki maddi kazanımlaraçısından araçsallaştıran batı kapitalizmine nazaran, dünyayı geçici ve dünyahayatının üretim ve tüketimle ilgili bütün gereklerini de ebedi olan ahiret hayatınıkazanmak için bir araç olarak görerek, her iki hayatı da değerleri kadar önemveren İslami yaklaşımın üstünlüğü ortaya konulmaktadır. Bu çerçevede üretimilişkileri ve tüketim anlayışları ile uygulamalar gerçek ihtiyaçlara göre, insanlarımuhtaç hale düşürmeden, israf etmeden, paylaşarak ve insanlık yararını gözetecekşekilde gerçekleştiğinde, toplumsal yaşamın İslam ekonomisine uygun olacağıdüşünülmektedir.

PRODUCTION AND CONSUMPTION WITHIN ISLAMIC ECONOMICS ACCORDING TO RISALE-I NUR

western capitalism. Production and consumption behaviors are also having their share from this tendency. Our argument is that since approaches of Islamic economics are valid and pervasive, its results are more congruent, logical and beneficial in providing human happiness, easing burden of worldly life and providing a balance between needs and resources. Therefore, in comparing western capitalism that centralizes worldly life in primer focus by subjugating everything that can serve material progress and capital accumulation as means of production or productive relations, with İslamic approach that takes production and consumption activities within the world only as a temporary actions but worthwhile to the extent that it preserves sincerity and sharing with the neediest and serves for eternal life of the hereafter by subjugating whatever exist that serves humanity as divine bounties. Should the perception and application of production relations and consumption tendencies should be based on real needs of human being by sharing and without putting into extravaganza, realized sincerely then life of societies can be in compliance with prerequisites of Islamic economics.

___

  • ANSARİ, M.I. İslamic Perspectives on Sustainable Development. The American Journal of Islamic Studies, 1994: 394–402.
  • ASTRÖM, Z. Hafsa Orhan. Paradigm Shift for Sustainable Development: The Contribution of Islamic Economics. Journal of Economic and Social Studies, 2011: 73-84.
  • ÇAYIROĞLU, Yüksel. İslâm İktisadının karakteristik özellİkleri. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, 2014: 149-183.
  • EFE, Ahmet. İslam Ekonomisi Perspektifiyle Bir Büyüme Modeli Çerçevesinde Üretim ve Sosyal Refah Fonksiyonu. Istanbul Journal of Economics - İstanbul İktisat Dergisi, 2017: 31-58.
  • EFE, Ahmet. İslam Ekonomisinde Üretim Faktörleri ve Fiyatlandırma Sistemi. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 2017: 199 - 218.
  • GUNDOLF, Katherine, ve Matthias Filser. Management Research and Religion: A Citation Analysis. Journal of Business Ethics, January 1,, 2013: 177–185.
  • HİLL, Lewis E. Cultural Determinism or Emergent Evolotion: An Analysis of the Controversy Between Clarenve Ayres and David Miller. Journal of Economik Issues, Vol. XXIII, No. 2, 1989: 465-471.
  • JHA, Yusuf. Examining the Meta-Principles of Modern Economics and their Implications for Islamic Banking and Finance. Islamic Sciences, Vol. 11, 2013: 169-181.
  • KHAN, M. Fahim. Theorizing Islamic Economics: Search for a Framework for Islamic Economic Analysis. Islamic Econ., Vol. 26 No. 1, 2013: 203-236.
  • KOEHLER, Benedikt. The Economist Mohammed Ibn Abdullah (570 – 632). Economic Affairs, 2011: 109-114.
  • MARSUKİ, Mohd Zuhdi. Religious Agendas Towards Sustainable Development: An Islamic Perspective. Malaysian Journal of Science and Technology Studies, 2009: 22-39.
  • NAKVİ, N. H. Ekonomi ve Ahlak. İnsan Yayınları, İstanbul:1985
  • NİENHAUS, Volker. Method and Substance of Islamic Economics: Moving Where? Islamic Economics, 2013: 169-202.
  • NURSİ, Bediuzaaman Said. Münazarat. Envar Neşriyat, İstanbul:1993.
  • NURSİ, Bediuzzaman Said. Lemalar. Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınevi, İstanbul:2016.
  • NURSİ, Bediuzzaman Said. Mektubat. İstanbul: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınevi, İstanbul:2016.
  • NURSİ, Bediuzzaman Said. Sözler. Envar Neşraiyat, İstanbul:1960.
  • RİİS, Ole. The Role of Religion in Legitimating the Modern Structuration of Society. Acta Sociologia, 1989: 137153.
  • SHİTTU, Abdulazeez Balogun. The Qur'anic worldview: A springboard for cultural reform. Intellectual Discourse, 2014: 239-242.
  • STEİGERWALD, David. Our New Cultural Determinizm. Society, January 1, 2005: 71-75.
  • TABAKOĞLU, Ahmet. İslam ve Ekonomik Hayat. Diyanet Yayınları. Ankara:1988
  • WİLBER, Charles K. The 'New' Economic History Re-examined: R. H. Tawney on the Origins of Capitalism. American Journal of Economics & Sociology, July 1, 1974: 249-258.
  • ZAİM, Sabahaddin. İslam-İnsan-Ekonomisi. Yeni Asya Yayınları. İstanbul:1992.
  • ZAMAN, Asad. Crisis in Islamic Economics: Diagnosis and Prescriptions. Islamic Economics, n., Vol. 25 No. 1, 2012: 143-166.