Michel Foucault’nun Magritte Yorumu ve Sözcük Nesne Kopukluğu

Michel Foucault’nun Bu Bir Pipo Değildir adlı yapıtı, görsel bir temsil (imge) ve dilsel bir gösterge (sözcük) ile gerçeklik (nesne) arasında kurulan bağı Magritte’in yapıtları üzerinden bir sorunsal olarak ele almakta ve irdelemektedir. Bu kitabın kendisine temel aldığı resim de sürrealist sanatçı Magritte’in meşhur yapıtı İmgelerin İhaneti’dir. İmgelerin İhaneti örtük, fakat çarpıcı felsefi içerimleri olan bir tablo olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu bağlamda Foucault dil ve görsel imge arasındaki ilişkiyi analiz etmekte, Magritte’in yapıtlarına yaratıcı bir yorum getirmektedir. Bu iki önemli düşünürün işaret ettikleri sorunlar sözcük-nesne kopukluğu fikrini ortaya çıkarmaktadır. Bu makalede sözcük ve nesnenin birbirinden ayrılması sorunu ele alınacak, sözcük-nesne kopukluğunun anlamı üzerinde durulacak ve dilin gerçeklikten koparıldığı (kurtarıldığı) bir yaklaşımın ana hatları çizilecektir

Michel Foucault’s Interpretation of Magritte and the Detachment (Separation) of Word and Object

Magritte’s most famous painting, The Treason of Images, focuses on the relations between the language (word), representation (image) and reality (object). As a surrealist artist, he enjoys philosophical investigations through his paintings especially on visual and verbal interactions. And Foucault explores this relationship between language and visual imagery. Within the works of these influential thinkers, the idea of word-object detachment manifests itself. In this article, I will try to concentrate on this problem, separation of word and object, and its philosophical implications. The ideas reveals from the paintings of Magritte will be interpreted as an approach that disassociates language from reality and this detachment will be delineated

___

  • Alden, Todd, (1999). The Essential René Magritte, New York, The Wonderland Press.
  • Bowman, Russell, (1985). “Words and Images: A Persistent Paradox”, Art Journal, Volume 45, No. 4, The Visionary Impulse: An American Tendency, Published by: College Art Association, s. 335-343.
  • Durham, Scott, (1993). “From Magritte to Klossowski: The Simulacrum, between Painting and Narrative”, October, Volume 64, Published by: The MIT Press, s. 16-33.
  • Foucault, Michel, (1999). Bilginin Arkeolojisi, Çev.: Veli Urhan, İstanbul, Birey Yayıncılık.
  • Foucault, Michel, (2001). Bu Bir Pipo Değildir, Çev.: Selahattin Hilav, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • Foucault, Michel, (2006). Kelimeler ve Şeyler, Çev.: Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara, İmge Kitabevi.
  • Magritte, René, (1929). “Les Mots et les Images”, La Révolution surréaliste, 12: 32–33.
  • Margolis, Joseph, (1984). “Review: This is not a Pipe by Michel Foucault”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Volume 43, No. 2, Published by: Blackwell Publishing on behalf of the American Society for Aesthetics, s. 224-225.
  • Porter, James E., (1986). “This is not a Review of Foucault’s This is not a Pipe”, Rhetoric Review, Volume 4, No. 2, Published by: Lawrence Erlbaum Associates, s. 210-219.
  • Ross, Leslie, (2014). Language in the Visual Arts, The Interplay of Text and Imagery, North Carolina, McFarland and Company, Inc. Publishers.
  • Zalman, Sandra, (2015). Consuming Surrealism in American Culture, London and New York, Routledge.