The Bannerman Of Anglican Church In The Ottoman Empire: Church Missionary Society-Its Members And Resources II

Türkiye'deki modern kültürün gerek yaşam tarzı gerekse dünya görüşü açısından Batılı kültür-medeniyet anlayışına, değerler sistemine istinad ettiği, başka bir ifadeyle Avrupa merkezli (Eurocentric) olduğu söylenebilir. Misyonerlerin, milletlerin kendilerine has inanç sistemlerine dayalı kültürlerini, değerlerini, algılama biçimlerini ihmal etmelerinde, hatta küçümsemelerindeki katkısı, paternalist tutumları tartışmaya değer bir mevzudur. Gerek kullandıkları metodlar gerekse siyasetle olan yakın ilişkileri nedeniyle yüzyıllardır kuşkuyla karşılanmalarına rağmen, günümüzde de faaliyetlerini sürdüren misyonerlerin, sömürgecilik çağındaki planlarını nasıl gerçekleştirmeye çalıştıklarını ve motivasyon unsurlarını göstermek, hiçbir zaman gündemdeki yerini kaybetmeyen/kaybetmeyecek olan misyonerlik tartışmalarının bugününü anlamak noktasında aydınlatıcı olmalıdır. Bu bağlamda, imparatorluğun Arap vilayetlerinde en etkin olarak faaliyet göstermiş bir misyonerlik cemiyetinin teşkilat yapısının ve misyon anlayışının ne olduğunun, bu anlayışı ifade etmek için geliştirdiği argümanların araştırılması, gerek ülkemizde gerek dünyada artarak devam eden misyon hareketinin daha iyi değerlendirilmesi açısından önemli olmalıdır.

ANGLİKAN KİLİSESİ’NİN OSMANLI’DAKİ SANCAKTARI: CHURCH MISSIONARY SOCIETY: ÜYELERİ VE GELİR KAYNAKLARI 11

It is possible to say that the modern culture in Turkey leans against the Westernculture-civilization understanding, system of values in terms of both lifestyle and philosophyof life in other words it is European-based (Eurocentric) culture. Missiona—ries’ paternalistic attitudes and contribution to the fact that nations neglect and evendespise of their cultures, values and perceptions based on their own belief systems isworth discussing. To reveal the struggles to achieve their plans during the colonialismage, and motivational elements of the missionaries who sustain their activities todayalthough they have been suspected for centuries due to the methods they have used andthe close relations they have had with the politics should be enlightening in understandingthe present of missionary discussions which has not lost/ will never lose its placein the agenda. In this context, it is necessary to research the organizational structureand mission understanding of missionary societies that worked most effectively inArab provinces of the empire, and the arguments developed to identify this understan—ding for the purposes of better assessment of the missionary movement that is still inprogress both in our country and around the world.

___

  • Barrett, David B. (1996). “Annual Statistical Table on Global Missionzl996”, International Bulletin of Missionary Research. No. 20, s. 24-25.
  • Bullock, Frederick W. B. (1976). History of Training for the Ministry of the Church of England in England and Wales from 1875 to 1974. London Home Words Printing.
  • Carpenter, Spencer C. (1959). Church and People, 1789-1899 History of the Church of Englandfrom William Wilberforce to “Lux Mundi”. London SPCK.
  • Erdoğan, Dilşen İnce. (2008). Amerikan Misyonerlerinin Faaliyetleri ve Van Ermeni İsyanları (I896). İstanbul IQ Yay.
  • Goodall, Norman. (1954). History of the London Missionary Society, 1895- 1945. London Oxford University Press.
  • Gündüz, Şinasi. (2004). “Misyonerlerin Çalışma Yöntemleri”, Türkiye ’de Misyonerlik Faaliyetleri. Tartışmalı İlmi Toplantı, (ed.) Ö. F. Harman, İstanbul Ensar Neşriyat, s. 349-376.
  • Nemer, Lawrence. (1981). Anglican and Roman Catholic Attitudes on Missions. An Historical Study of Two English Missionary Societies in the Late Nineteenth Century (1865—1885). St. Augustin Steyler VERLAG.
  • Netland, Harold. (2001). Encountering Religious Pluralism .' The Challenge to Christian Faith Mission. Illinois InterVarsity Press.
  • Piggin, Frederic Stuart. (1984). Making Evangelical Missionaries 1789-1858
  • :The Social Background, Motivation, and Training of British Protestant Missionaries to India. Abingdon Sutton Courtenay Press.
  • Potter, Sarah C. (1975). The Social Origins and Recruitment of English Protestant Missionaries in the 19th Century. London University of London. Sevinç, Necdet. (2002). Ajan Okulları, İstanbul Oymak Yay.
  • Slater, Gilbert. (1930). Poverty and The State. London Constable.
  • Stanley, Brian. (2009). The World Missionary Conference. Edinburgh 1910. Michigan B. Eerdmans Publishing.
  • Stock, Eugene. (1899). The History of the Church Missionary Society. Its Environment Its Men and Its Works. C. II, III. London C.M.S.
  • Tozlu, Necmettin. (1991). Kültür ve Eğitim Tarihimizde Yabancı Okullar. Anka— ra: Akçağ Yay.