KUR'AN VE SÜNNET IŞIĞINDA DANIŞMA SİSTEMİ

Bu çalışmanın amacı, Kur'an'da ferdî ve içtimaî alanda Müslüman toplumlara tavsiye edilen şûra, Türkçe de ise danışma kurulu diye ifade edilen kurumun, Peygamberin döneminde olaylar karşısında uygulanışını örnekler ile ortaya koymak olacaktır. Böylece danışma kurulunun; gerek mü'min için dini bir sorumluluk, gerekse İslam topluluğu arasında ortak bir anlama zeminini oluşturması bakımında üzerinde titizlikle durulması gereken bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Ayrıca Kur'an'a göre danışma kavramının tahlilini yaparken ve Peygamber(s.a.s.)'in kavramın uygulayışını takip ederken günümüzde, genelde beşeriyetin özelde ise İslam topluluğunun bu danışma kuruluna ne derece ihtiyaç duyduğu açık bir şekilde hissedilecektir. Çünkü danışma, kadim tarihten beri beşeriyetin olaylar karşısında başvurdukları bir yöntem ve tabii bir ihtiyacı karşılamak için ortaya çıkmaktadır. Böylesi önemli bir konunun irdelenmesindeki gaye, şuranın farklı etnik yapıların bir arada yaşamalarını sağlayacak İslami yapı dinamiklerinden belki de en önemlisi olduğunu vurgulamak olacaktır.

Advisory Council in The Qur'an

The purpose of this study, both in the Qur'an individual as well as the assembly area in the Qur'an recommended for the Muslim community council, Turkish also the advisory board said the statement of the institution, the period of the Prophet and the caliphs will demonstrate with examples of its application in the face of events. Thus advisory board; responsibility for religious believers need, as well as to create a common understanding between the Muslim community as a backdrop focus should be strictly on the care emerges. board of the Islamic community needs. Because advice, they applied an event on the face of humanity since ancient history and natural methods are emerging to meet a need. discussed the purpose of such an important issue, the council will allow the coexistence of different ethnic backgrounds Islamic structure that will be the highlight perhaps the most important of the dynamics.

___

  • el-Aclunî, İsmail b. Muhammed Abdu'l-Hadr, Keşfu'l-Hafa, Beyrut, 1979.
  • Ali Aydın, İslam Yönetiminin Temeli Şura, "İslamda Şuranın Manası" Mad. İstanbul, 1992.
  • el-Âlusî, Mahmut, Ruhu'l-Meânî fi Tefsiri'l Kur'âni'l-Azîm ve's-Sebi'lMesanî, Daru'l-Fikr, Beyrut ty.
  • Asım Efendî, el-Okyanusu'l-Basît fi Tercemet-i Kâmûsi'l-Muhît, İstanbul h. , 1305.
  • el-Beydâvî, Nasruddîn Ebî Saîd Abdullah b. Ömer, Envaru't -Tenzîl ve Esraru't-Te'vîl, Dâr-u İhyâi't- Turâsi'l-Arabî, ty.
  • Cemâluddîn, el-Kafatiy Ebu'l-Hasan Ali b. Yusuf, İnbâhu'r-Ruvvât 'alâ Enbâhi'n- Nuhât, el-Mektebetu'l-'Unsiriyye, Beyrût, 1424.
  • el-Curcânî, Seyyid Şerif, Kitâbu't-Ta'rîfât, Beyrut ty. Ebu Davut, Süleyman b. Eş'as, Sünen, (Tah. Muhammed Muhyeddin), Buyrut, try.
  • Elmalılı, Muhamed Hamdi Yazır, Hak Dini Kur'ân Dili, Eser Yayınları, İstanbul 1973.
  • el-Ferahidî, Ebû Abdirrahmân Halil b. Ahmed, Kitabu'l-Ayn, Beyrut ty.
  • el-Fîrûzâbâdî, Mecduddîn Muhammed b. Ya'kub, el-Kâmûsu'l-Muhît, er-Risale Matbaası, Beyrut 2005.
  • el-Heysemi, Nuruddin Ali b. Ebi Bekr, Mecmeu'z-Zevâid, Lübnan, 1967.
  • İbn Deybe, Vecuhiddin Abdurrahman, Teysiru'l-Vusul, (Çev. Ve Açıklayan,İbrahim Canan, Kutubu!s-Sitte ve Muhtasarı Terceme ve Şerhi), Ankara, 1989.
  • İbn Fârîs, Ebû'l-Huseyn Ahmed, Mu'cemu Mekayis fi'l-Luğa, Beyrut ty.
  • İbn Hişâm, Ebû Muhammed Abdu'l-Melik, (v. 213-218/833-838), esSiretu'n- Nebeviyye, I-IV, (Thk. Mustafa es-Sekkâ-İbrahim el-Ebyârî), Kahire 1955.
  • İbn Kesîr, İmâduddîn Ebû'l-Fida İsmail, Tefsîru'l-Kur'ân'i'l- Azîm, Kahire ty. el-Bidaye ve'n-Nihâye, (Thk. Ahmed Ebu Mülhim ve arkadaşları), Daru'lKutubi'l-İlmiyye, Beyrut ty.
  • İbn Manzur, Ebi'l-Fadl Cemaluddin Muhammed b. Mukrim, (v. 711/1311), Lisanu'lArab, I-XV, Dâr-u Sâdr, Beyrut ty.
  • İslam Ansiklopedisi, Şamil Yayınları, İstanbul, 1991.
  • İzutsu, Toshihiko, Kur'ân'da Dinî ve Ahlâkî Kavramlar, (Çev. Selahattin Ayaz), Pınar Yayınları, İstanbul 1991.
  • 'İzzuddîn, İbn Esîr Ebi'l-Hasan Ali b. Muhammed, el-Kâmil fi't-Târih, Dâru Sâdır, Beyrût, 1979.
  • Mahmut Esat, Tarihi Dini İslam, (Çev. Ahmet Lütfi Kazancı, Osman Kazancı), 1983.
  • Mehmet, Doğan, Büyük Türkçe Sözlük, İz Yayınları, İstanbul 1996.
  • el-Mevdûdî, Seyyid Ebû'l A'la, (v. 1979), Tefhîmu'l Kur'ân, I-VII, İnsan Yayınları, İstanbul 1987.
  • el-Müslim, b. Haccâc el-Kuşeyrî, el neysaburi, el-Câmiu's-Sahîh, Kahire, 1955.
  • en-Nesâî, Ebu Abdurrahman Ahmed b. Ali b. Şuayb, sünen, Beyrut, 1992.
  • en-Nesefî, Ebu'l-Berekât, Abdullah b. Ahmed, (v. 701/1312), Tefsîru'n-Nesefî (elMedârik), I-VI, Beyrut ty.
  • er-Râğıb, el-İsfehânî, Huseyn b. Muhammed, Mufredâtu Elfâzi'l-Kur'ân, (thk. Safvân Adnân Dâvûdî,) Dâru'l-Kalem, Dimeşk 1992.
  • Raşit Küçük, İslami Yönetimin Temeli Şura, Vefa Yayıncılık, İstanbul, 1992.
  • er-Râzî, Ebû Abdillâh Fahruddîn Muhammed b. Ömer, Mefâtihu'l-Ğayb, et-Tefsîru'l-Kebîr, Daru'l-Fikr, Beyrut 1995.
  • es-Sabûnî, Muhammed Ali Saffetu't-Tefâsîr, Dersaadet, İstanbul 1986.
  • Seyyid Kutup, Fi Zilali'l-Kur'ân, Daru'ş-Şurûk, Kahire1985.
  • es-Suyuti, Celaluddin Abdurrahman, el-Hasaisu'l-Kubra, Kahıre, thy. et-Taberî, Muhammad bin Cerir, bin Yezid Ebu Cafer, et-Tarihu'l-Kebir, Mısır,1326.
  • et-Tirmizî, Ebû İsa Muhammed b. Îsa, es-Sünen, Çağrı Yayınları, İstanbul ez-Zebîdî, Seyyid Muhammed Murtaza Hüseyin, (v. 1205/1790), Tâcu'l-Arûs min Cevâhiri'l-Kâmûs, Dar-u Sâdır, Beyrut 1386/1966.
  • ez-Zehebî, Şemsuddîn, Ebu Abdillah Muhammed b. Ahmed b.