a Research On The Hedonism in Plato ’s Protagoras

Platon 'un Protagoras diyalogunda hazzı tiöowî) ele alış biçimi son yıllarda pek çok önemli araştırmacı tarafından tartışılmış, ancak Platon'un bu diyalogda hazcı mı yoksa hazcılık karşıtı mı olduğu üzerinde bir anlaşmaya varılamamıştır. Platon 'un hazzı tartıştığı ilk diyalog Protagoras 'tır. Bu diyalogunda hazzı iyi olan ile özdeştirmesinden ötürü Platon 'un hazcı bir yanının olduğu düşünülmektedir. Zira, daha sonraki diyaloglarında Gorgias, Phaidon, Devlet, Philebos ve Timaios-- hazzı ele alış biçimi hazcılık karşıtı bir tutum olarak karşımıza çıkacaktır. Bu yazıda, Platon'un hazzı tartıştığı ilk diyalogu olan Protagoras 'taki 'hoş olan şey iyidir' önermesinden yola çıkılarak, Sokrates gerçekten hazcılığı kabul ediyor mu? Eğer kabul ediyorsa, bu onu hangi açıdan hazcılara yaklaştırır? Yok eğer etmiyorsa, hazcılığı diyalog içerisinde hangi bağlamda kullanıyor? sorularına cevap aranmaya çalışılacaktır. Böylece Protagoras diyalogunda hazcılığın Sokrates'in tartışmasındaki rolünün anlaşılması amaçlanmaktadır

PLATON’UN PROTA GORAS’INDA HAZ ANLAYIŞI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Plato ’s method of treating the pleasure theme in Protatogas recently has been discussed by various significant researchers, neverthless they couldn’t have been reached an agreement whether Plato is hedonist or anti—hedonist in this dialogue. The earliest dialogue which Plato discussed pleasure, is Protagoras. Due to the identification pleasure with the good one, it has been thought that Plato had hedonist side. Then, his method of treating the pleasure in later dialogues —Gorğias, Phaedo, Republic, Philebus and Timaeus— will appear as an attitude of anti— hedonist. In this paper, starting from the premise 'pleasure is good ’, we will scrutinize these questions: Does Socrates really accept hedonism? If he accepts, which way it brings him hedonists? If not, which context he uses the pleasure in thisdialogue?By this way, intended to be understood the role ofpleasure in Socrates’ debate.

___

  • Şimşek, Selami, “Son Dönem Celvetî Şeyhlerinden Bandırmalızâde Ahmed Münib Efendi’nin Hayatı, Eserleri ve Mecmûa-yı Tekâyâ’sı”, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 21, (2007), s. 140.
  • Tatcı, Mustafa “Elmalı’nın İrfan Ocakları: Bektâşîlik ve Halvetîlik Üzerine Bir Değerlendirme”, Elmalı: İrfan ve Sevgi Şehri, (ed.) Bilal Kemikli, Antalya: Akdeniz Kültür ve İletişim Kulübü Derneği, 2009, s. 49-99.
  • Tayşi, Mehmet Serhan, “Ömer el-Halvetî”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2007, c. 34, s. 65.
  • Tuna, Tuğçe, “Halvetiyye Tarikatının Balkanlara Yayılması ve Günümüzde Halveti Tekkeleri”, Uluslararası Seyyid Yahya Şirvânî ve Halvetîlik Sempozyumu, 21-23 Kasım 2013-Bakü 25-27 Kasım 2013, Eskişehir: Eskişehir Valiliği Yayınları, s. 369-382.
  • Uluçay, M. Çağatay, “Manisa Şeriye Sicillerine Dair Bir Araştırma”, Türkiyat Mecmuası, c. X, (1953): s. 284-298.
  • Uluçay, M. Çağatay, Manisa Ünlüleri, Manisa: Manisa Lisesi Yayınları, 1946.
  • Uluçay, M. Çağatay, Saruhanoğulları ve Eserlerine Dair Vesikalar I, İstanbul: Manisa Halkevi Yayınları, 1940.
  • Uludağ, Süleyman, “Halvet”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 1997, c. 15, s. 386-387.
  • Uludağ, Süleyman, “Halvetiyye”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 1997; c. 15, s. 393-395.
  • Ülken, Hilmi Ziya, Anadolu’nun Dini Sosyal Tarihi, (haz.) Ahmet Taşğın, Ankara: Kalan Yayınları, 2003.
  • Yazar, İlyas “Ömer Fuâdî”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2007, c. 34, s. 61-63.
  • Yılmaz, Hulusi, “Halvetilik ve Anadolu Aleviliği İlişkisi Çerçevesinde Pir Ahmed Efendi Ahfadına Genel Bakış”, Alevilik Bektaşilik Araştırmaları Dergisi, 8, (2013): s. 121-130.
  • Yılmaz, Kamil Hasan, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarîkatlar, İstanbul: Ensar Neşriyat, 1997.
  • Yılmaz, Ömer, Geçmişten Günümüze Tasavvuf ve Tarîkatlar, Ankara: Akçağ Yayınları, 2015.
  • Şimşek, Selami, “Son Dönem Celvetî Şeyhlerinden Bandırmalızâde Ahmed Münib Efendi’nin Hayatı, Eserleri ve Mecmûa-yı Tekâyâ’sı”, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 21, (2007), s. 140.
  • Tatcı, Mustafa “Elmalı’nın İrfan Ocakları: Bektâşîlik ve Halvetîlik Üzerine Bir Değerlendirme”, Elmalı: İrfan ve Sevgi Şehri, (ed.) Bilal Kemikli, Antalya: Akdeniz Kültür ve İletişim Kulübü Derneği, 2009, s. 49-99.
  • Tayşi, Mehmet Serhan, “Ömer el-Halvetî”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2007, c. 34, s. 65.
  • Tuna, Tuğçe, “Halvetiyye Tarikatının Balkanlara Yayılması ve Günümüzde Halveti Tekkeleri”, Uluslararası Seyyid Yahya Şirvânî ve Halvetîlik Sempozyumu, 21-23 Kasım 2013-Bakü 25-27 Kasım 2013, Eskişehir: Eskişehir Valiliği Yayınları, s. 369-382.
  • Uluçay, M. Çağatay, “Manisa Şeriye Sicillerine Dair Bir Araştırma”, Türkiyat Mecmuası, c. X, (1953): s. 284-298.
  • Uluçay, M. Çağatay, Manisa Ünlüleri, Manisa: Manisa Lisesi Yayınları, 1946.
  • Uluçay, M. Çağatay, Saruhanoğulları ve Eserlerine Dair Vesikalar I, İstanbul: Manisa Halkevi Yayınları, 1940.
  • Uludağ, Süleyman, “Halvet”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 1997, c. 15, s. 386-387.
  • Uludağ, Süleyman, “Halvetiyye”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 1997; c. 15, s. 393-395.
  • Ülken, Hilmi Ziya, Anadolu’nun Dini Sosyal Tarihi, (haz.) Ahmet Taşğın, Ankara: Kalan Yayınları, 2003.
  • Yazar, İlyas “Ömer Fuâdî”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2007, c. 34, s. 61-63.
  • Yılmaz, Hulusi, “Halvetilik ve Anadolu Aleviliği İlişkisi Çerçevesinde Pir Ahmed Efendi Ahfadına Genel Bakış”, Alevilik Bektaşilik Araştırmaları Dergisi, 8, (2013): s. 121-130.
  • Yılmaz, Kamil Hasan, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarîkatlar, İstanbul: Ensar Neşriyat, 1997.
  • Yılmaz, Ömer, Geçmişten Günümüze Tasavvuf ve Tarîkatlar, Ankara: Akçağ Yayınları, 2015.
  • Şimşek, Selami, “Son Dönem Celvetî Şeyhlerinden Bandırmalızâde Ahmed Münib Efendi’nin Hayatı, Eserleri ve Mecmûa-yı Tekâyâ’sı”, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 21, (2007), s. 140.
  • Tatcı, Mustafa “Elmalı’nın İrfan Ocakları: Bektâşîlik ve Halvetîlik Üzerine Bir Değerlendirme”, Elmalı: İrfan ve Sevgi Şehri, (ed.) Bilal Kemikli, Antalya: Akdeniz Kültür ve İletişim Kulübü Derneği, 2009, s. 49-99.
  • Tayşi, Mehmet Serhan, “Ömer el-Halvetî”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2007, c. 34, s. 65.
  • Tuna, Tuğçe, “Halvetiyye Tarikatının Balkanlara Yayılması ve Günümüzde Halveti Tekkeleri”, Uluslararası Seyyid Yahya Şirvânî ve Halvetîlik Sempozyumu, 21-23 Kasım 2013-Bakü 25-27 Kasım 2013, Eskişehir: Eskişehir Valiliği Yayınları, s. 369-382.
  • Uluçay, M. Çağatay, “Manisa Şeriye Sicillerine Dair Bir Araştırma”, Türkiyat Mecmuası, c. X, (1953): s. 284-298.
  • Uluçay, M. Çağatay, Manisa Ünlüleri, Manisa: Manisa Lisesi Yayınları, 1946.
  • Uluçay, M. Çağatay, Saruhanoğulları ve Eserlerine Dair Vesikalar I, İstanbul: Manisa Halkevi Yayınları, 1940.
  • Uludağ, Süleyman, “Halvet”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 1997, c. 15, s. 386-387.
  • Uludağ, Süleyman, “Halvetiyye”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 1997; c. 15, s. 393-395.
  • Ülken, Hilmi Ziya, Anadolu’nun Dini Sosyal Tarihi, (haz.) Ahmet Taşğın, Ankara: Kalan Yayınları, 2003.
  • Yazar, İlyas “Ömer Fuâdî”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2007, c. 34, s. 61-63.
  • Yılmaz, Hulusi, “Halvetilik ve Anadolu Aleviliği İlişkisi Çerçevesinde Pir Ahmed Efendi Ahfadına Genel Bakış”, Alevilik Bektaşilik Araştırmaları Dergisi, 8, (2013): s. 121-130.
  • Yılmaz, Kamil Hasan, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarîkatlar, İstanbul: Ensar Neşriyat, 1997.
  • Yılmaz, Ömer, Geçmişten Günümüze Tasavvuf ve Tarîkatlar, Ankara: Akçağ Yayınları, 2015.