Adamov tiyatrosuna genel bir bakış

Çalışmamızda u yumsuz tiyatronun önemli yazarlarından Ada mov‟un yazın serüvenini anahatlarıyla incelemeyi amaçladık. Adamov, Strindberg ve Artaud gibi yazarların etkisiyle yazarlığınınilk döneminde uyumsuz tiyatro örnekleri vererek insanlık durumunun saçmalığı üzerinde durur.LaParodie, LInvasion , La Grande et La Petite Man uvre gibi oyunlar bu amaçla yazılmıştır. 1957yılında yazdığı Paolo Paoli ile Brecht‟in epik tiyatrosuna yakınlaştığı görülür. İkinci dönemoyunlarının başlangıcı olarak kabul edilen bu oyunla Birinci Dünya Savaşı‟nın çıkış nedenleri vesonuçları tüm ekonomik, sosyal, politik boyutlarıyla seyirciye sunulur. Bu oyundan sonra yazılandiğer oyunlarda da Tarih , yazarın ilk dönem oyunlarında sıklıkla yer verdiği kişisel acı vesaplantılarının yerini alır. Nihayet, hem epik tiyatrohem deuyumsuz tiyatro unsurlarının başarılıbir şekilde birleştirildiği üçüncü dönem oyunları gelir. Si lEté revenait örneğiyle Adamov‟un budönem oyunlarının genel özelliklerinden söz edeceğiz.

An overview of Adamov theatre

In our study, we aimed to examine the overall features of the writing adventure of Adamov,who is one of the outstanding writers of the theatre of the abs urd. With the influence of such writersas Strindberg and Artaud, he focused on the absurdity of human situation by producing sample playsof the theatreof the absurd in the first years of his writing career. The plays such as La Parodie ,L Invasion , La Gr ande et La Petite Man uvre were written with this aim in mind.With his playPaolo Paoli that he wrote in 1957, it is seen that Brecht showed a closenesstoward epic theater . Through this play which is accepted as the beginning of his second-periodplays, the reasons for the start of World War I and its consequences are shown to the whole worldwith its economic, social, and politic dimensions. In his plays that he wrote after this one, History replaces personal anguish and obsessions that he frequen tly dealt with in his first-period works. In theend, his third -period works in which epic theatre and the theatreof the absurd are merged successfully come to the stage. We will discuss the general features of Adamov‟s this -period playsthrough his wo rk Si l Eté revenait.

___

  • Adamov, Arthur. (1964) , Ici et maintenant , Gallimard, Paris.
  • Adamov, Arthur. (1966), Paolo Paoli, Théâtre III, Gallimard, Paris.
  • Adamov, Arthur. (1968), Homme et Enfant, Gallimard, Paris.
  • Adamov, Arthur. (1969), «L‟Amérique malade de l‟Amérique », entretien, propos recueillis par Nicole Zand In Le Monde, 23 janvier.
  • Adamov, Arthur. (1970), Si l’Eté revenait, Gallimard, Paris.
  • Hubert, Marie- Claude. (1984), Le personnage Dramatique chez Ionesco, Beckett et Adamov, Doktorat d‟Etat, à Aix Marseille I, sous la direction de Andr é Rousseau.
  • Hubert, Marie- Claude. (1987), Langage et corps fantasmé dans le théâtre des années cinquante, José Corti.
  • Ionesco, Eug ène. (1958), L’Impromptu de l’Alma, Gallimard, Paris.
  • Jacquart, Emmanuel. (1974), Le théâtre de dérision, Gallimard, Paris . Mélèse Pierre. (1973), Adamov, Seghers, Paris.
  • Planchon, Robert. (1976), „‟Le sens de la Marche d‟Adamov‟‟, in Les Nouvelles Littéraires, no : 2563, ( 23.12 )