Risale fi Beyani Güruhi Ehli'd-Dalal ve Makalatihim Adli Eserin Maturidi'ye Aidiyeti Meselesi ve Risalede Mezhepterin Tasnifi

Bu makalede, Maturidi'nin görüşlerine bazı noktalarda benzerlikler arz eden. ~isa le fı beyani güruhi ehli'd-dalal ve Makalatihim adlı eserin Maturidi'ye ait olup olmadığı ortaya konulacaktır. Bu sebeple, söz ko- ·nusu risalede geçen görüşler ile Kitabü't-Tevhid ve Te'vilatü'IKur'an'daki görüşler karşılaştırılmaktadır. Bunun sonucunda söz konusu risalede geçen irade-i-cüziyye ve Mubarekiyye gibi kavramların . Maturidi'nin eserlerinde kullanılmadığı; Mürcie ve Mutezile gibi bazı kavramların ise çok farklı şekilde kullanıldığı tespit edilmiştir. Böylece, söz konusu .risalenin Ma turidi'ye ait olmadığı ve ondan uzun süre sonra gelen Maturidi ekolüne mensup birisi tarafından yazıldığı sonucuna varılmıŞtır. Ayrıca söz konusu eserin Mekhul en-Nesefı tarafından ya~ zılan Kitabü'r-Red ale'I-Bid'a'nın çok kötü bir kopyası olduğu tespit edilmiştir

Risale fi Beyani Güruhi Ehli'd-Dalal ve Makalatihim Adli Eserin Maturidi'ye Aidiyeti Meselesi ve Risalede Mezhepterin Tasnifi

In this article, a treatise entitled "Rısala fı Bayanı Guruhı Ahlı'd-Dalal ve Makalatıhım" that shows same similarities to the Maturidit's views will be dealt with as to whether it belongs to ai-Maturidi or not. Therefor, the views put fort in the treatise have been compared witti that of Kitab ai-Tawhid and Ta'wilat ai~Qur'an. As a result, it has been concluded that the terms used in the treatise such as al-irada aljuz'iyya and Mubarakıyya. Have not been used by ai-Maturidi in his Works. However, it has been concluded that the terms used in the treatise such as Murjia and Mutazila have been used quite different from ai-Maturidi's Works. Thus, it has been argued that the treatise · was written by a man Maturidite school long after the date of Maturidi. Besides, it has been concluded that this treatise was a bad copy of Kitab ai-Rad ala'I-Bid'a that was written by Makhul an-Nasafı.