Kur'an Bütünlüğü İçinde Mal ve İnsan ilişkisi

Kur'an mala karşı olumsuz bir tavır almamakta ve onun aleyhindetbir hükürri, bir ifade kullanmamaktadır. Kur'an, genel olarak insanın ina! ve mülk edinmesine olumlu bakmaktadır. Çünkü mal, dünya ve ahiret hayatının huzur ve saadetinin kazanılması için gerekli olan bir vasıtadır. Dünya hayatında normal ve sağlıklı hayat sürdürmek, ancak mal vasıtasıyla mümkün olabilmektedir. Dolayısıyla ahiret hayatı da ancak bu şekilde kazanılabilmektedir. Kur'an'a göre mal, iki hayatı da kazanma aracıdır. Kur'an iyilik ve kötülüğü mal ve servetin doğasında aramak yerine; bireyin servetle olan ilişkisi boyutunda ele almıştır. 

Kur'an Bütünlüğü İçinde Mal ve İnsan ilişkisi

The Qur'an does not advise any negativ~ attitude to w ards property. It does not state anything negative about possession of property. Generally speaking, . it considers having property as scimething praiseworthy. This is because it regards property to be a means for the attainment of.peace and happiness in this world as well as in the hereafter. One can lead a normal and healthy life only if this person has property, i.e., a. means of livelihood. Since the life in the hereafter is built on the quality of one's life in this ·world, it also requires that one has property. The .Qur'an considers property as the means to earn both spheres of liv~s. It assigns the goodness or the evi! not to property or wealth per se, but rather .to ·the relation of people to their p_roperty.