Okulda Din Dersi Tartışmaları {Türkiye'de Din Dersinin Tarihi, Teorik Yapısı, Bazı Ülkelerle Karşılaştırılması)

Türkiye'de din eğitimi sorunu, yaygın olarak tartışılmakta ve sürekli güncelliğini korumaktadır. Bu konu tartışılırken toplumun ihtiyaçlarının değerlendirilmesinin yanında, başta Avrupa olmak üzere çeşitli ülkelerde din eğitimi uygulamalarını bilmemiz ve bu tecrübelerden yararlanarak kendi · sistemimizi değerlendirmemiz gerekmektedir. Bu makalede ö.nce, okullarda din eğitimi ve din dersi uygulamaları açıklanmış ve bu. uygulamalar sınıflandırılarak ortak noktalar belirtilmiştir. Bu çerçevede, din derslerinin okullarda yer alış modelleri ortaya konmuş; dünyadaki uygulamalara örnek olarak, uygulamada farklılıklar gösteren ülkelerdeki durumlar açıklanmıştır. Dünyadaki din öğretimi ile ilgili uygulamaları din dersinin statüsü açısından değişik uygulamalar vardır. Devlet okullarında din öğretimi vermeyip, ancak özel okullarda ve dini kurumlarda, din öğretimine izin veren ülkeler; din öğretimine seçmeli ders olarak yer veren ülkeler; öğrencilerin din ya da ahlak derslerinden birisini seçmek zorunda olduğu ülkeler; din dersinin zorunlu olduğu ülkeler bulunmaktadır. · Din derslerinin . içeriği açısından ise dinler hakkında öğretim, mezhebe/dine dayalı olmayan (non confessional) yaklaşımla ve sadece belli bir dinin ya da mezhebin öğretildiği din eğitimi,mezhebe/dine dayalı (confessional) yaklaşım olmak üzere iki yaklaşım bulunmaktadır. Türkiye; Danimarka, Yunanistan ve Norveç gibi tüm öğrencilere zorunlu dinler hakkında öğretim, mezhebe/dine dayalı olmayan (non confessional) yaklaşımı uygulamaktadır.

Okulda Din Dersi Tartışmaları {Türkiye'de Din Dersinin Tarihi, Teorik Yapısı, Bazı Ülkelerle Karşılaştırılması)

The religious education problem is discussed in Turkey very comman and it is very actual issue. When we discuss this topic we should know the demand of community and the implementation of relig·ious education practice in Europe. So if we know these units we can evaluate our education system. In this article we explain religious education and implementation of religious instruction in schools and we categorize these implementation and models. We show the examples of religious education practice in the world. There are.different implementations for statute of religious education practices in the world. For exariıple; same of countries, there aren't any religious education in state schools but only private schools and religious associations. Same of them, religious education is optional subject, or the students should choose moral education or religious education. And the same of other countries, religious education is compulsory. There are two approaches in religious education: one of them confessional and the other non-confessional. If we teach only one religion it is called confessional model. If we don't teach onıy· one religion it is called non-confessional model. In Turkey, Denmark, Greece and Norway are apply compulsory nonconfessional approach.

___

Abalı, Ünal (2005). "Avrupa Birliği Sürecinde İslam Din Derslerinin

Pedagojik Boyutu", III. Din Şurası Tebliğ ve Müiakereleri, Diyanet İşleri Başkanlığı

Yayınları, Ankara 2005, ss. 445-459.

Akyol, Avni, (1991).Amerikan Eğitim Sistemi Üzerine Bir İnceleme, MEB, Ankara.

Akyüz, Yahya, (1988). Türk Eğitim Tarihi, Ankara. _

Arabacı, Fazlı, (1999). "Avrupa (Almanya, İngiltere, Hollanda, Fransa, Belçika)' da

Din Öğretimi", Cumhuriyetin 75. Yılında Türkiye'de Din Eğitimi ve Öğretimi, Türk

Yurdu Yayınları, Ankara.