KIRAATLERiN OLUŞUMU BAGLAMINDA KUR'AN'IN CEM'i KONUSUNA YENi(DEN) BiR BAKlŞ

Kur'an'ın yazılması, korunması ve çoğaltılması sırasında yaşanan bazı olaylar, kıraallerin doğuşuna zemin hazırlayan etkenler arasında sayılmıştır. Hz. Muhammed yaşıyorken, peyderpey inen vahiy bildirilerini katipierine kaydettiriyor, onlardan bazılarının özel Kur'an nüshası edinmesine müsaade ediyor, bir nüsha da kendisi alıkoyuyor ve bunu saklama yoluna gidiyordu. Bu yüzden denilebilir ki; Hz. Ebübekr döneminde yapılan Kur'an'ı cem' işleminde Zeyd, Kur'an'ın tamamına yakınını Peygamber'in evinde hazır vaziyette bulmuştur. Hz. Osman devrinde gerçekleştirilen teksir işi ise; buradan derlenen Kur'an'ı esas aldığı içindir ki, güvenilirlik konusunda bazı şüpheleri ortadan kaldırmaktadır. Birinci ve üçüncü halife zamanlarında girişilen Kur'an'ı toplama ve çağalima hareketleri, her ne kadar birtakım savaşların sonrasına rastlıyor olsa bile; bunlar, yerine getirilmesi gereken görevierdi ve er ya da geç yapılacaktı. Sözü edilen harplerin, bunların gerekçesi olarak gösterilmesi doğru bir saplama değildir. Geleneksel söylemin aksine onlar, bu süreci hızlandıran itici arniller olabilir ancak. 

KIRAATLERiN OLUŞUMU BAGLAMINDA KUR'AN'IN CEM'i KONUSUNA YENi(DEN) BiR BAKlŞ

Same events lived during the writing, protection and copying of the Qur'an are considered among' the factors that prepared the suitable ground for the birth of qıraahs. While Prophet lvluhanımad was alive, he was making his writers record the revelation which was being descended in fragnıerıts, allowing same of them hold a special copy of the Qur'an, and keeping one copy !or himself. That is why it can be said thal Zayd coulc find nearly all of the Qur'an prepared in the house ot t:ıe :-:>:uphet 'n tfıe coL:"se of its calleetion dl!ring the time of Abu Bakr. As for copying the Qur'an nuring the .period of Caliph Othrnan, it removes sonıe doubts about reliability because it depended on this collected Qur'an as the main source. Even thought, the movements of the collection and copying of the Qur'an launched during the lirst and third caliphs coincided with the consequence of same battles, they were duties to be carried out and would be don~ early or Iate. Showing the mentioned battles as the reason of these is not a true fixation. To the contrary of the ıradaticnal saying, they can only be the ppshing factors accelerating this process.