Okul Öncesi Resim Eğitiminde Çocukların Çizgisel Gelişim Düzeylerine İlişkin Bir İnceleme

Öz Sanat eğitimi özellikle okul öncesinde çocuğun önceden öğrenmiş olduğu bazı davranış ve sözcüklerden daha güçlü bir anlatım ve iletişim aracı olarak karşımıza çıkmaktadır Çizim boyama ve üç boyutlu inşa etkinlikleri çocuğun duygu düşünce algı kavram tepki ve becerilerinin somut göstergeleridir Her çocuk çevresini farklı olarak yorumlar Değişik kültür yetişme koşulları ve bireysel özellikler doğal olarak çocuk resimlerinde de farklılığa neden olmaktadır Ancak bu farklılıklar; çocukların ilk kalem tutma becerisinin başladığı dönem olan “karalama” evresi 2 4 yaş arası sonrasında ortaya çıkar ve devamlılık gösterir “Stereotip” olarak da bilinen karalama döneminde ise çocuğun çizgisel özellikleri genel anlamda tüm dünyada benzer özellikler gösterir Bu makalede okul öncesinde çocuğun ilk çizgilerinden oluşan karalama devresi değerlendirilerek özellikle Kellogg’ın karalama dönemine ilişkin çocuk resimleri üzerine yapmış olduğu araştırmalardan örneklere yer verilmiştir Anahtar Sözcükler: İsimsiz Karalamalar Kontrollü Karalamalar İsimlendirilen Karalamalar Mandala Okul Öncesi Eğitim SUMMARY We come across art education as a more powerful tool of description and communication than some behavior and words the child has learned especially during pre school education Scribbling painting and three dimensional construction activities are observable indicators of the child’s feelings opinions perceptions concepts reactions and abilities Every child interprets his her environment differently Different cultures grow up conditions and individual characteristics naturally lead to differences in children’s illustrations But these differences appear after the scribbling stage 2 4 ages where the child develops for the first time the ability to hold pencil and the differences shows a permanent behavior During the scribbling stage also known as the “stereotype” the line characteristics of the child in general show a universal behavior all over the world In this article the scribbling stage which consists of the first pre school drawings of the child is evaluated and examples are given especially from the investigations of Kellog on child drawings that belong to the scribbling stage Key Words: Discorderly Scribbling Controlled Scribbling Naming of Scribbling Mandala Pre Scholl Art Education

Okul Öncesi Resim Eğitiminde Çocukların Çizgisel Gelişim Düzeylerine İlişkin Bir İnceleme

___

  • Artut, K. (2002). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. s.214. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Charles, M.C. (1992). Öğretmenler İçin Piaget İlkeleri, çev. Gülten Ülgen, s.6, Lazer Ofset Matbaacılık, Ankara.
  • Gaitskell, D., Hurwitz, A. (1970). Children and Their Art, Methods for The Elementary School, p.143, Second Edition, Harcourt, Brace & World, Inc. USA.
  • Kırışoğlu, O. (1998). Sanat Yazıları, s.57-58. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, Ankara.
  • Kırışoğlu, O. (2002). Sanatta Eğitim. Görmek-Öğrenmek-Yaratmak, s.76. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Linderman, G. (1997). Art in the Elementary School. p.23. (The Art Curriculum Foundation) Theme Graw Hill Companies, 5th. Edition USA.
  • Roland, G. (1995). Art Encounters, p.89, College of Education, University of Florida, USA.
  • San, İ. (1979). Sanatsal Yaratma, Çocukta Yaratıcılık, s.118. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
  • Somerville S., Hartley, J. (1994). Learning to Think. The Origins of Symbolic Representation. Edited by Paul Light, Sue Anderson, Martin Woodhead. P.155-157. The Open University, UK.
  • Steveni, M. (1968). Art Education, p.57, Atherton Press, New York, USA.
  • Yavuzer, H. (1995). Resimleriyle Çocuk, s.29. Remzi Kitabevi A.Ş., İstanbul.