Doğu-İslam Dünyasında Neo Ekstremizim Krizi ve Algısı Üzerine

Öz Son yıllarda, ekstremist hareketler olarak da ifade edilen, kimi yıkıcı ve ürkütücü marjinal profesyonel hareketlerin varlığı ve etkileri tüm dünyada başlıca gündem konusudur. Ebetteki yıkıcı marjinal hareketlerin varlığı yeni bir sorun değildir. Kuşkusuz bu tür yapıların sosyolojik, tarihsel, dini, ideolojik ve güvenlik politikalarına dayalı birçok nedenle izah edilebilecek tarafları vardır. Ancak özelikle bugünün dünyasında söz konusu yapıların kendine özgü kimi yeni sebepleri ve yine kendine özgü yeni özelikleri, işlevleri ve rolleri vardır. Üstelik bu hareketler ve unsurlar kendi hedeflerinden çok İslam medeniyetinin algılanmasında da yeni roller üstlenmiştir. Bu çalışma 21. yüzyılın qu-post dönem ekstremizmini sosyo-epistemolojik bağlamlarıyla anlamaya çalışan, teorik ve karşılaştırmalı bir çalışmadır[1].  [1] Bu konunun ele alınmasında Cambridge’de misafir hoca olarak bulunduğun 2014’de ev sahibim de olan Profesör Johnson’un bana sorduğu sorunun önemli bir payı oldu. Beş çayı sohbetinde “Siz sıradan Müslümanlar iyi insanlarsınız, fakat bu fundamentalistler çok kötü; bunun sebebi nedir?” diye sormuştu.  Bende kendimce bu çalışmanın da temelini teşkil eden bir açıklamada bulunmuştur.

___

Dağ, Ahmet. (2018). Transhümanizm (İnsanın ve Dünyanın Dönüşümü), Elis Yayınları, Ankara.DAVLETOV, (2006), “Orta Asya'da Dini Ekstremizm Yaygınlaşabilir mi?”, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD), Yıl 2006, Cilt, Sayı 4, Sayfalar 177 – 183.ERKAN, Ümmet, (2016), “Şarkiyatçılığın Tarihsel, Felsefi Temelleri ve Garbiyatçılık”, Bartın Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, s. 51-76. GÜNDÜZ, Ferhan, (2000), Toplumsal Sapma, Zirve Yayınları, Ankara.HASAN, İ. H., (1987), İslam Tarihi-2, Kayahan Yayınları, İstanbul.http://www.kuranmeali.org/2/bakara_suresi/143.ayet/kurani_kerim_mealleri.aspx Erişim Tarihi: 31.05.2018.KELİKLİ, Murat, (2012), “Ahmed Cevdet Paşa'nın Mantık Ve İlim Anlayışı”, Kutadgubilig Felsefe-Bilim Araştırmaları Dergisi, Sayı 22, Ekim 2012, s. 173-185.ÖZTÜRK, Ali, (2005), “Crisis of Epistemological Mind and Fature of West (Epistemolojik Aklın İflası ve Batı'nın Geleceği)” ISCSA-4 Ohrid-Makedonya 4 th International Conference on Science Culture and Sport ÖZTÜRK, Ali, (2008), İmajoloji (Yeni Bir Disiplin Denemesi)- (A Trial of a New Discipline) Edim Yayınları, İstanbul. 2. Baskı, 2013, Elis Yayınları, Ankara.ÖZTÜRK, Ali, (2011), “Kaos ve Manipülasyon: Kaos Metodolojisi Bağlamında Manipülatif Amaçların Travmatik Rolleri Üzerine”, Sosyologca Dergisi, Sayı: 2.ÖZTÜRK, Ali, (2011), Kriz Sosyolojisi, Batı Merkezciliğinin Yapısal Sorunları ve Kriz- Crisis Sociology, The Structural Problems and Crisis of Western Centerality, Doğu Kitabevi, İstanbul. Öztürk, Ali, (2012) “Kü-Post Dönüşümün Yeni Vatandaşlık Biçimi Olarak Negatif Çok-Kültürlülük Bağlamında İndirgemeci Gettosal Vatandaşlık, - Multiculturalism and Ghetto in Global Terms: Reductonistic Ghettoist Citizenship in the Context of Negative Multiculturalism-“, IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal, Issue 5. ÖZTÜRK, Ali, (2016), “Küresel Sistem Aklının Krizi ve Yeni Nesil Yıkıcı Marjinal Hareketler”, 1.Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi – İnsan ve Toplum Bilimleri, 19-22 Mayıs, Madrid, İspanya. ÖZTÜRK, Ali, (2016), Medeniyet Krizi ve Ekstrimist Hareketler, https://www.youtube.com/watch?v=7gwtWpX2s94 Erişim Tarihi: 31.05.2018.ŞİMŞEK, Rıdvan (2010), “Simülasyon Kuramı Bağlamında Terör Sorunları: Simülatif Terör”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.THORNE, Sara Eileen Bertin, (2010), Failures of Imagination: Terrorist Incident Response in the Context of Crisis Management https://researchportal.port.ac.uk/portal/files/6083962/Sara_Thorne_PhD_Thesis.pdf Erişim Tarihi: 30.05.2018.