Serbestzâde Ahmed Hamdi’nin Bartın Redifli Gazeli

Öz Klâsik Türk edebiyatında şehirlerin anlatıldığı en önemli eserler şehrengîzlerdir. Şehrengîzlerin dışında bazı eserler içerisinde yer alan gazel ve kasidelerin de şehirleri tasvir ettiği görülür. Bu gazel ve kasidelerin çoğunda şehrin adı redif olarak kullanılır. Bu çalışmada Serbestzâde Ahmed Hamdi’nin divanında yer alan Bartın redifli gazel üzerinde durulmuştur. XX. yüzyılın başlarında Bartın’ın genel görünüşünü konu edinen gazel açıklanarak şairin şehrin hangi özelliklerine değindiği tespit edilmiştir. 

___

Batislam, H. Dilek (2009), “Şehir Şiirleri ve Şeyhülislâm Yahyâ’nın Edirne Gazelleri”, TAED 39, 2009, 483-498.Çetin, Emrah-Tilbe, Özgür (2013), “XX. Yüzyılın Başlarında Bartın Nehrinin Islahı ve Ulaşıma Açılması İçin Yürütülen Çalışmalar”, Uluslararası Osmanlı Devletinde Nehirler ve Göller Sempozyumu, 2-3 Mayıs, Kayseri, s. 643-651. Çetin, Emrah (2014), “Kastamonu Vilayet Salnamelerinde Bartın”, Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Belge ve Fotoğraflarla Bartın (Ed.: Mustafa Hizmetli), Bartın Üniversitesi Yay. Güleç, İsmail (2004), Serbestzâde Ahmed Hamdî İskilibî, Divan-ı Hamdi, Pan Yayınevi, Ankara. Kaya, Bayram Ali (2010), “Şehrengîz”, TDVİA, C. XXXVIII., S. 461-462. Şahin, Kamil (1989), “Ahmed Hamdi, Serbestzâde”, TDVİA, C. II, s. 72-73. Tuncel, Metin (1992), “Bartın”, TDVİA, C. V, s. 87-90.Uzun, Mustafa (1996), “Fırat”, TDVİA, C. XIII., s. 33-34.