Türk Sinemasının 'En İyi Aşk Filmi' "Selvi Boylum Al Yazmalım" Filminde Yakın Çekimin Gücü

Cengiz Aytmatov’un ünlü eseri “Kızıl Cooluk Calcalım”ın Türk Sinemasına aynı adla uyarlanan Selvi Boylum Al Yazmalım filminde aşk/sevginin aktarıldığı sahnelerde yakın çekimin gücü, yakın çekim ölçeğinde oynamanın sinema oyuncusuna getirdiği ağır sorumluluk ve sinema diline katkısı kapsamında değerlendirilmektedir. Bu çalışmada, sinema dilinin doğası gereği sinema oyunculuğunu farklı kılan ve en belirgin unsur olan yakın çekimler aracılığıyla oyuncuların seyirciye daha çok yaklaştırılarak dramatik mekan içindeki iç güdüsel tepkilerin öğelerini kapsayan hareketin nasıl başarıldığı oyunculuk ve sinema dili bakımından incelenmiştir. Çalışmada ele alınan filmde, üç ana karakterin de yakın çekim oyunculuklarında, çoğunlukla iç ses/iç monologlarla duygu-düşüncelerini, eylemlerini aktarmaları, oyuncuların yoğun imgelem/alt-metin çalışması yaparak canlandırdıkları role girmede, duygularını yeniden açıp kapamada yüksek düzeyde konsantrasyon gücüne sahip bir sinema oyunculuğu sergiledikleri görülmüştür. Sonuçta yakın çekimin, sinema oyunculuğunda doğallık – inanırlık sağlanmasında, duygunun doğru aktarılmasında ve filmin duygusunu, mesajını seyirciye aktarmadaki işlevi - gücü, Selvi Boylum Al Yazmalım filminin başarısında bir kez daha doğrulanmıştır.

The Power of the Close-up Shot in 'The Best Love Film' of Turkish Cinema, "Selvi Boylum Al Yazmalım"

In the movie Selvi Boylum Al Yazmalım, which is an adaptation to Turkish Cinema of Cengiz Aytmatov’s famous work “Kızıl Cooluk Calcalım”, the power of the close-up shot is assessed within the framework of the heavy responsibility taken on by the actor playing in close-up and the contribution the technique makes to the language of cinema. This study focuses on how the close-up, which is a major technique making film acting and the language of cinema distinctive, enables the representation of the movement involving elements of instinctive reactions within the dramatic space by bringing the actors closer to the spectators. In Selvi Boylum Al Yazmalım it can be observed that the three main characters display acting with a high level of concentration especially in the way they act in close-up scenes, convey feelings and thoughts through interior monologue, and fully take on the role they are playing through intensive efforts in sub-text and imagery. In conclusion, it can be argued that Selvi Boylum Al Yazmalım demonstrates once again the power of the close-up technique in ensuring naturalness and credibility, conveying feeling accurately, and transferring the mood and message of the film to the spectator effectively.

___

AKYÜREK, Feridun (2004), Senaryo Yazarı Olmak, Senaryo Yazmak, İstanbul: MediaCat Kitapları.

BALAZS, Béla (1970), Theory Of The Film – Character and Growth of a New Art, New York: Dover Publications Inc.

BOBKER, Lee R. (1974), Elements of Film, Lakewood: Great Buy Books.

BÜKER, Seçil (1985), Sinemada Anlam Yaratma, Eskişehir: Milliyet Yayınları.

BLUNT, Jerry (1966), The Composite Art of Acting, New York: The Macmillan Company.

DMYTRYK, Edward - Jean PORTER (1995), Sinemada Oyunculuk, İstanbul: AFA Sinema Yayınları.

ESSLIN, Martin (1996), Dram Sanatının Alanı, Çev. Özdemir Nutku, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

FOSS, Bob (1994), Film ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji, Çev. Mustafa Gerçeker, Ankara: TRT Eğitim Dairesi Başkanlığı Yayınları.

KILIÇ, Levend (2003), Görüntü Estetiği, İstanbul: İnkilâp Yayınları.

KÜNÜÇEN, H. Hale (2001), “Sözcük Sanatı Edebiyattan Görüntü Sanatı Sine-maya Sevgini Aktarılışı” (Cengiz Aytmatov’un “Al Yazmalım Selvi Boylum” adlı eserinden sinemaya uyarlanan filmin uyarlama üzerine düşündürdük-leri), Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, Ankara: Güz – 19, s. 33 – 49.

KÜNÜÇEN, H. Hale (2006), Türk Sinemasında Oyunculuk, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

MASCELLI, V. Joseph (2002), Sinemanın 5 Temel Öğesi, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.

MONACO, James (2005), Bir Film Nasıl Okunur?, Çev. Ertan Yılmaz, İstanbul: Oğlak Yayıncılık.

PENNEY, Carol (1995), “Teaching Acting Technique and Building a Character Through Cinema”, (Yale-New Haven Teachers Institute) http://www.yale.edu/ynhti/curriculum/units/1995/2/95.02.09. x.html (03. 07. 2006).

PUDOVKİN, Vsevolod İ. (1949), Film Technique and Film Acting, New York.

STANISLAVSKI, K. S. (1981), Bir Karakter Yaratmak, Çev. Suat Taşer, İstanbul: Yazko Yayınları.

STANISLAVSKI, K. S. (2002), Bir Aktör Hazırlanıyor, Çev. Suat Taşer, İstanbul: Papirus Yayınları.

STEPHENSON, Ralph – DEBRIX, Jean R. (1971), The Cinema As Art, England: Penguin Books Ltd.

SELVİ BOYLUM AL YAZMALIM (2007), Filmin DVD Kopyası, İstanbul: Çiçek Film Filmcilik Tic. San. Ltd. ve Gala Film ve Sanat Ürünleri San. Tic. Ltd. Şti.