The Theories of Meaning and Some Reasons for Com- bining Them in Stainton's Philosophy of Language

Stainton Açısından Dil Felsefesindeki Anlam Kuramları ve Bunların Uzlaştırılması

Stainton mentions there are three different meaning theories giving directions to the linguistic studies and claims none of them can fit well with actual linguistic practice as a whole. As a matter of course, what prompts him to this criticism is that he identifies some strong reasons to combine the theories of meaning. What we try to do here is to classify some basic reasons he focuses on and discuss how his theory works both in terms of explaining what a language, linguistic item, meaning are and in terms of describing the ontological diversity that linguistics relates to

___

Al-Farabi (1995). Ara Ahl al-Madina al-Fadila (ed. Ali uû Mulhim). Beyrut: Dar wa Maktaba al-Hilal.

Brook, A. & Stainton, R. J. (2000). Knowledge and Mind. Cambridge: MIT Press.

Stainton, R. J. (1996). Philosophical Perspectives on Language. Peterborough, ON: Broadview Press.

Stainton, R. J. (2006). Meaning and Reference: Some Chomskyan Themes. Hand- book of Philosophy of Language (eds. E. Lepore & B. Smith). Oxford: Oxford University Press, 913-940.

Stainton, R. J. (2010). Philosophy of Language. The Pragmatics Encyclopedia (ed. L. Cummings). London: Routledge, 348-353.

Stainton, R. J. (2011). The Role of Psychology in The Philosophy of Language. Routledge Companion to Philosophy of Language (eds. D. G. Fara & G. Russell). London: Routledge, 525-532.

Stainton, R. J. (2014). Philosophy of Linguistics. Oxford Handbooks Online (ed. S. Goldberg). Oxford: Oxford University Press, 1-17.

Stainton, R. J. (2016). A Deranged Argument against Public Languages. Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy, 59 (1), 6-32.

Türker, S. (2007). The Arabico-Islamic Background of al-Farabi's Logic. History and Philosophy of Logic, 28 (3), 183-255.

Öz: Stainton dilbilim çalışmalarına yön veren üç farklı anlam ku

ramının mevcudiyetinden bahsetmekte ve bu kuramlardan hiç biri

sinin dilbilimsel uygulamayı bir bütün olarak ifade edemeyeceğini

iddia etmektedir. Aslında onu bu türden bir eleştiri sürecine yönel

ten şey anlam kuramlarını uzlaştırmaya yönelik bazı kuvvetli gerek

çeler ortaya koymasıdır. Bu çalışmada yapmak istediğimiz şey Sta

inton'ın yoğunlaştığı bazı gerekçeleri tasnif etmek ve onun kuramı

nın işlev biçimini hem dilin, dilbilimsel aygıtın ve anlamın ne oldu

ğunu izah etme bakımından hem de dilbilimin konu edindiği onto

lojik çeşitliliğin tasviri bakımından sorgulamaktır.

Anahtar Kelimeler: Dil, dil felsefesi, dilbilimsel aygıt, dilbilimsel

uygulama, anlam kuramları.