In this age, the fundamental problem that comes to light in the basis of ethical and political thinking is how to establish a cooperative and amicable life in a world that is fragmented by incoherent partiality. In this sense, it is possible to find the root of reverting to Kant and his philosophy in judgement crisis which is caused by division of the modern society, from which dialogue has been removed, into rival life styles, activities and value fields. From Kant's political point of view, the importance of judgement ability stems from its paving the way for bringing the differences between people into open on common ground. Now, we face the chance of achieving the peaceful order that mankind longs for, with reference to the meaning of judgement concept. The more particulars this order includes, the better our chance of achieving the enduring peace becomes. We pass from determinations of nature to ethic realm - which is the realm of freedom that is determined by law - by judgement ability and the thought in this field is overthought. In Kant's philosophy the judgement concept finds its meaning as an ability that brings communicability, dialogue and sense of community into open in universal scale
___
Altuğ, T. (1995). Önyazı: Yargı ve Bilinç: Kant'ın Özne Felsefesi Üzerine. Gilles Deleu- ze, Kant'ın Eleştirel Felsefesi. (Çev. Taylan Altuğ). İstanbul: Payel Yayınları.
Arendt, H. (2005). Kant'ın Siyaset Felsefesi Üzerine Notlar. (Çev. Yasemin Tezgiden). Cogito: Sonsuzluğun Sınırında: Immanuel Kant. Sayı: 41-42. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Aristoteles. (2007). Politika. (Çev. Ersin). İstanbul: Dergâh Yayınları.
Çakmak, E. E. (2005b). Kant Etik ve Ahlak Üzerine (İoanna Kuçuradi'yle Söyleşi). Cogito: Sonsuzluğun Sınırında: Immanuel Kant. Sayı: 41-42. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Çakmak, E. Efe, (2005a). Kant: Filozof Kral. Cogito: Sonsuzluğun Sınırında: Im- manuel Kant. Sayı: 41-42. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Deleuze, G. (1995). Kant'ın Eleştirel Felsefesi. (Çev. Taylan Altuğ). İstanbul: Payel Yayınları.
Duva, Ö. (2014). Immanuel Kant, Siyaset Felsefesi Tarihi (Platon'dan Zizék'e). (Ed. Ahu Tunçel, Kurtul Gülenç). İstanbul: Doğubatı Yayınları.
Greıder, W. (2003). Tek Dünya (Küresel Kapitalizmin Manik Mantığı). (Çev. Yavuz Alogan)İstanbul: İmge Kitabevi.
Guyer, P. (2005). 'Kant'ın Ödevler Sistemi'. Cogito: Sonsuzluğun Sınırında: Imma- nuel Kant. Sayı: 41-42. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Habermas, J. (2005). İki Yüzyıl Sonrasından Geriye Bakışın Kazanımlarıyla Ebedi Barış İdesi. (Çev. Ayşegül Çakal). Cogito: Sonsuzluğun Sınırında: Immanuel Kant. Sayı: 41-42. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Heimsoeth, H. (2003). Kant'ın Felsefesi. (Çev. Takiyyettin Mengüşoğlu). İstanbul: Doğubatı Yayınları.
Heywood, A. (2013). Siyaset. (Ed. Buğra Kalkan). İstanbul: Adres Yayınları.
Hobbes, T. (1993). Leviathan. (Çev. Semih Lim. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Hobsbawm, E. (1995). Sermaye Çağı (1848-1875). (Çev. Bahadır Sina Şener).Ankara: Dost Kitabevi.
Höffe, O. (2008), Felsefenin Kısa Tarihi. (Çev. Okşan Nemlioğlu Aytolu). İstanbul: İnkılap Yayınları.
Kant, İ. (1993). Arı Usun Eleştirisi. (Çev. Aziz Yardımlı). İstanbul: İdea Yayınları.
Kant, İ. (2003). Ethica (Etik Üzerine Dersler). (Çev. Oğuz Özügül). İstanbul: Pence- re Yayınları.
Kant, İ. (2005 a). Ahlak (Töreler) Metafiziğini Temellendirme. Kant (Toplu Eserleri). (Çev, Önsöz ve Açıklamalar. Nejat Bozkurt). İstanbul: Say Yayınları.
Kant, İ. (2005b). Sürekli Barış Üstüne Felsefi Bir Deneme, Kant (Toplu Eserleri). (Çev, Önsöz ve Açıklamalar Nejat Bozkurt). İstanbul: Say Yayınları.
Kant, İ. (2006). Yargı Yetisinin Eleştirisi. (Çev. Aziz Yardımlı). İstanbul: İdea Ya- yınevi.
Kuçuradi, İ. (1988). Dünya Problemleri Karşısında Felsefe. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
Platon (2009). Diyaloglar (Protogoras). (Türkçesi. Ömer Naci Soykan). İstanbul: Remzi Kitabevi.
Platon (2009). Diyaloglar (Theaitetos). (Türkçesi. Macit Görberk). İstanbul: Remzi Kitabevi.
Rawls, J. (2003). Halkların Yasası Ve "Kamusal Aklın Yeniden Ele Alınması". (Çev. Gül Evrin). İstanbul: Bilgi Yayınevi.
Rawls, J. (2005). Kant'ın Ahlak Felsefesinin İzlekleri, (Çev. Özlem Barın) Cogito: Sonsuzluğun Sınırında: Immanuel Kant. Sayı: 41-42. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Toynbee, A. (1980). Medeniyetler Yargılanıyor. (Çev: Ufuk Uyan). İstanbul: Yeryü- zü Yayınları.
Öz: Çağımızda hem moral hem de politik düşünme temelinde açığa
çıkan en temel sorun, bağıntısız tikellikler tarafından parçalanmış
bir dünyada ortak ve barışçıl bir yaşamın nasıl tesis edileceği soru
nudur. Bu anlamda Kant'a ve felsefesine yeniden dönüşün kaynağı
nı, diyalogun kaybolduğu modern toplumun, birbirine rakip yaşama
üslupları, etkinlikler ve değer alanlarına bölünüşünün yol açtığı yar
gı krizi'nde bulmak mümkündür. Kant'ın siyasi düşüncesi açısından
bakıldığında 'yargı' yetisinin önemi, insanlar arasındaki farklılığı
birlik zemininde ortaya çıkarmanın yolunu açmasından kaynak
lanmaktadır. İnsanlığın günümüzde özlem duyduğu barışçıl bir dü
zene, yargı kavramının anlamından hareketle ulaşma imkânımız
karşımızda durmaktadır. Bu düzen, ne kadar çok tikeli içerisinde
kapsarsa ebedi barışa ulaşma şansımız o kadar fazla olacaktır. Do
ğanın belirlemelerinden, yasa yoluyla belirlenmiş özgürlük alanı
olan ahlak alnına yargı yetisi vasıtasıyla geçilir ve bu alandaki dü
şünme, bir derin-düşünmedir. Kant felsefesinde yargı kavramı, ev
rensel ölçüde iletilebilirliği, diyalogu ve toplumsallığı ortaya çıkaran
bir yeti olarak anlam kazanır.
Anahtar Kelimeler: Yasa, kategorik emperatif, yargı, kamusallık, diyalog.