GUSTAV KLİMT’İN TUVALE YANSITTIĞI RENKLİ IŞILTILI MASALSI BİR DÜNYA VE KADIN İMGESİ

“Art Nouveau” akımının temsilcisi Gustav Klimpt, yenilikçi tutumuyla dönemin sanat anlayışını değiştirmiş ve “öncü” olarak adlandırılmıştır. Resimlerinde kadın formu egemen olmuş, erotizm estetikle doruğa çıkmış, tuvale sığmayan resim anlatımı ile izleyiciyi uç noktalarda sorgulatmış ve renkli, ışıltılı, masalsı, gizemli bir dünyaya yolculuk yaptırmayı başarmıştır. Bu gizemi açığa çıkarmak izleyici için, adeta etkileyici bir deneyim, bir serüven olmuştur. Bu dönemde kadınların toplum içinde değişen rolleri ve özgürleşen davranışları, “Art Nouveau” akımında kadın figürünün yoğun bir biçimde kullanılmasıyla sonuçlanmıştır. Klimt, kadının dış güzelliğinin erotizme ulaşan estetik anlatımın yanında, kadının üstünlüğünü, üretkenliğini, gücünü de ortaya koymuştur. Sanatçının resimlerindeki doğal hayatın içinden gelen duygulu erotizmi seyirciye geçiren özgür anlatımı, dönemin tutucu düşüncesi tarafından eleştirilmiş ahlaksızlıkla suçlanmıştır. Bu araştırmada Klimt’in resimlerindeki yenilikçi ve öncü yorumu, bakanı tutsak eden kadın figürünün kazandığı estetik boyutu ve kadınların bazı yönlerinin bastırılmasına karşı bir manifesto olarak dışa vurulan sanat anlayışı irdelenecektir.

A sparkling, Fabulous World Reflected Onto The toille by Gustav Klimpt and Image of Woman

Gustav Klimpt, who is a representative of “Art Nouveau” movement has changed the understanding of art of his era with his avant garde stance and has been called a pioneer. Female form was dominant in his paintings and erotism reached its peak with aesthetics. He has let the spectator interrogate the meaning of his products at end points with his pictorial representations that do not fit into the toile and succeeded in letting the spectator to make a journey into a colourful, sparkling, fabulous and mysterious world. It has been an influential experience and adventute for the spectator to reveal that mystery. The changing roles of woman in the society in that period together with their liberalizing behaviour has lead to an intensification of the use of female figure in “Art Nouveau” movement. Besides an aesthetic description of the external beauty of woman in erotical terms he also revealed the superiority, productivity and power of woman. The free form of expression in his paintings which passes the sensitive erotism coming from within the natural life over to the spectator was criticized by the conservative thought of his and he was accused of immorality. In this research we shall examine the innovative and avant garde interpretation in Klimpt’s paintings together with the aesthetic dimension of the female figure that captures the spectator and the understanding of art that is sxpressed as a manifesto against the repression of some aspects of the female reality.