NECİP FAZIL’IN “HASENE BACI” HİKÂYESİNİN KAYNAĞI VE ŞEKİLCİ DİNDARLIK ELEŞTİRİSİ

Cumhuriyet devri Türk edebiyatında daha çok şair kimliği ile tanınan Necip FazılKısakürek, şiirin yanında hikâye, roman, tiyatro gibi diğer edebî türlerde de eserlerkaleme almıştır. Fakat onun şair kimliğinin ön planda olması dolayısıyla hakkındahazırlanan akademik çalışmaların da büyük çoğunluğu şiirleri üzerinedir.Makalemizde Necip Fazıl’ın 1965 yılında yazdığı “Hasene Bacı” adlı hikâyesiniinceleyerek onun hikâyeciliği üzerine yapılan akademik çalışmalara katkı sağlamayıamaçlamaktayız. Çalışmamızda öncelikle bu hikâyenin kaynağının kendi askerlikhatıraları ve mürşidi Abdülhakîm Arvâsî ile yaptığı sohbetlerden oluşan TanrıKulundan Dinlediklerim adlı eserindeki bir anekdot olduğunu ortaya koyacağız.Ardından hikâyenin konusunu oluşturan şekilci dindarlık üzerinde duracağız. Birşair/yazar olmasının yanı sıra İslâmî anlamda bir düşünür ve hareket adamı olanNecip Fazıl’ın bu hikâyesinde şekilci dindarlığı nasıl eleştirdiğini ve Hasene Bacıkarakteri ile şekilci dindarlığa karşı nasıl bir model sunduğunu inceleyeceğiz.

THE SOURCE OF NECİP FAZIL'S “HASENE BACI” STORY AND CRITICS OF FORMALIST PIETISM

In republician period of Turkish literature, Necip Fazıl Kısakürek who is knownas a poet; wrote the other types of literature like stories, novels,theatre texts inaddition to poems. However, because of his poet identity was in the forefront, vastmajority of academic writings about him is about his poems.In our article we aim to provide contribution to academic writings upon hisstory writing, analysing the story called “Hasene Bacı (Hasene Sister)” that he wrotein 1965. Primarily in our article we are going to prove that the source of this storywas the memoirs of his soldiership and an anactode from the book called TanrıKulundan Dinlediklerim (The Sayings That I Listened From A God's Servant) which iscomposed of the conversations that he made with his holy guide (murshid)Abdülhakim Arvasi. After all we are going to lay emphasis on pietism that the story isabout. As well as a poet/writer, in an Islamic aspect Necip Fazıl was a thinker and anactivist, in this story we are going to view how he criticise the formalist pietism andwhat kind of model he presents against the formalist pietism.

___

  • KAYNAKLAR AYDIN, Ahmet (2014). Necip Fazıl Kısakürek’in Hikâye ve Romanları Üzerine Bir Araştırma, Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. BEYAZ, Yasin (2012). Nesir Yazılarına Göre Necip Fazıl’ın Düşünce Dünyası, Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi. DÖNDÜREN, Hamdi (1987). “Cuma Namazı ve Kılınma Şartları”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt: 2, sayı: 2, s. 141‐150. KISAKÜREK, Necip Fazıl (2007). “Maraş”, Tanrı Kulundan Dinlediklerim, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları. KISAKÜREK, Necip Fazıl (2008). “Hasene Bacı”, Hikâyelerim, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları. KISAKÜREK, Necip Fazıl (2014a). İdeolocya Örgüsü, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları. KISAKÜREK, Necip Fazıl (2014b). O ve Ben, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları. SU, Hüseyin (2005). “Kendini Arayan Ben’in Öyküleri” Hece Dergisi Necip Fazıl Kısakürek Özel Sayısı, sayı: 97, s. 440‐445.