METİN ALTIOK VE GERÇEĞİN ÖTEYAKASI

Modern Türk şiirinin gölgede kalmış şairlerinden Metin Altıok GerçeğinÖteyakası adlı şiir kitabındaki “Ben Üzre”, “Sevda Üzre”, “Dünya Üzre” ve “Tarih Üzre”bölümlerinde, halk ve Divân şiirinden beslenerek kendini “sevda”, “dünya” ve“tarih”le birlikte anlatır. Aynı zamanda ressam olan Metin Altıok’un GerçeğinÖteyakası’nda “akşam, rüzgâr, dağ ve yağmur” gibi tabiata ait unsurlarıntasvirlerinden yola çıkılarak onun şiirlerinde tekrarlanan bir izlek olan acı vurgulanır.Modernite, tarihi reddettiği, yeni bir zaman bilinci getirdiği için bireyinparçalandığı, çelişkinin, bunalımın ve huzursuzluğun yaşandığı bir düzendir. Zaman,parçalara ayrılarak süreklilik kırılır. Metin Altıok da Gerçeğin Öteyakası’ndamodernizmden etkilenerek şiirlerinde tarihin olumsuz yönleri üzerinde durmuştur.

METİN ALTIOK AND GERÇEĞİN ÖTEYAKASI

Metin Altıok who was one of the shadowed poets in the modern Turkish poetry,talks about himself with “love”, “world” and “history” in the “Ben Üzre”, “Sevda Üzre”,“Dünya Üzre” and “Tarih Üzre” sections in his book Gerçeğin Öteyakası feedinghimself with folk and Divan poetry.Based on the descriptions of elements belonged tonature such as “evening, wind, mountain and rain” in Metin Altıok’s GerçeğinÖteyakası (The Further Side of Truth) suffering which is a repeated theme in hispoems is highlighted.Modernity, for refusing history and bringing a new consciousness of time, is alayout in which individual breaks down, contradiction,depression and uneasiness areexperienced. Continuity disappears when time is divided into parts. Influenced bymodernism, Metin Altıok too, has focused on the negative aspects of the history inGerçeğin Öteyakası.

___

  • KAYNAKÇA Altıok, Metin (2010). Bir Acıya Kiracı‐Bütün Şiirleri, İstanbul: Kırmızı Yayınları. Carrıére, Jean‐Claude–Delumeau, Jean–Eco, Umberto–Gould, Stephen Jay (2001). “Sfenks’in Soruları”, Zamanların Sonu Üstüne Söyleşiler, Hazırlayanlar: Catherine David, Frédéric Lenoir, Jean‐Philippe de Tonnac, Çev: Necmettin Kâmil Sevil, İstanbul: YKY. Çelebi, Asaf Hâlet (2006). Bütün Şiirleri, İstanbul: YKY. Çoruhlu, Yaşar (2002). Türk Mitolojisinin Anahatları, İstanbul: Kabalcı Yayınları. Doğan, Mehmet Can (2006). “Alaca İnek Kenti Dışında Şair Olmak: Metin Altıok”, Şair Sözü, İstanbul: YKY, s. 235‐254, Hançerlioğlu, Orhan (1975). “Gerçek”, Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi, s. 110. Hançerlioğlu, Orhan (1975). “Nesne”, Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi, s. 229. Iggers, Georg G. (2000). Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı, Çev: Gül Çağalı Güven, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Koşar, Emel (2011). Şiire Yansıyan Zaman‐Cumhuriyet Devri Türk Şiirinde Zaman (1923‐1990), İstanbul: Mühür Yayınları. Kurnaz, Cemal‐Çeltik, Halil (2010). Divan Şiiri Şekil Bilgisi, Ankara: H Yayınları. Rıcoeur, Paul (2009). Zaman ve Anlatı 2, Çev: Mehmet Rifat, İstanbul: YKY. Saraç, Yekta (2007). Klâsik Edebiyat Bilgisi, İstanbul: 3F Yayınevi. Schımmel, Annemarie (2000). Sayıların Gizemi, İstanbul: Kabalcı Yayınları. Tanpınar, Ahmet Hamdi (2005). Bütün Şiirleri, Haz: İnci Enginün, İstanbul: Dergâh Yayınları.