MARTIN CRIMP’IN ATTEMPTS ON HER LIFE OYUNUNDA (POST-TRUTH) HAKİKATİN DEĞERSİZLEŞMESİ OKUMASI

Öz Britanya‟da yirminci yüzyılın ikinci yarısı,Suratına Tiyatro döneminin etkisi altında kalmıştır. Yirmi birinci yüzyılınbaşında iseTim Crouch, Simon Stephensve Martin Crimp gibiçağdaş İngiliz oyun yazarlarının oyunları sayesinde, sözsel ve politik tiyatrodaha hâkim konumdadır. Martin Crimp,hem İngiltere hem de Avrupa‟da en farklı ve en yenilikçi oyun yazarlarından birisidir. Postmodern ve Çağdaş İngiliz Tiyatrosu göz önünde tutularak, post-truthdünya(Hakikatin Değersizleşmesi) bağlamındabu makale Martin Crimp‟in en iyi bilinen Attempts on Her Life(1997, Onu Öldürmeye Teşebbüs Etmek) oyununun okumasını yapar. Attempts on Her Lifeoyununun birbiriyle çelişen 17 senaryosunda Martin Crimp,Anneya da Anny, Annie, Anya ve Annushkakarakterinin kim ve ne olduğunu sorgular. Anne bir kül tablası mı, turist rehberimi, kurye mi, porno yıldızımı yoksa yenibir araba markası mıdır? Bu kadın karakter fiziksel olarakgörülmez ya dahissedilemez. Kadının varlığının gerçek olup olmadığı sorgulanır.Öte yandan gerçekliğinin sorgulandığıpolitik yalanlar,post-truth politika başlığı altında analiz edilmektedir. Medya, ideoloji, politika, tüketim, yalanlar ve toplumsal çöküntü konularına dikkat çekilerekve özellikle post-truth kavramına ve bu kavramın,hakikat değerive insanilişkileri üzerindeki yapı çözümrolüne yoğunlaşılarak, Crimp‟in başyapıtıincelenecektir.Bu çalışmanın amacı,post-truth kavramını oluşturan terimler aracılığıylatemel değerleri ve kimlikleri yok eden ve önceden belirlenen senaryoları topluma sunan Crimp‟in yeni tür oyununu analiz etmektir. Diğer bir ifadeyle Crimp‟in oyunu Anne gerçekte kimdir?ve gerçekte karışıksenaryolardaki hakikat nedir?sorgulamalarını yapar.

___

  • AGUSTİ, Escoda Clara, (2005),“ „Short Circuits of Desire‟: Language and Power in Martin Crimp‟s Attempts on Her Life.” ARIEL: A Review of International English Literature36,103-26