KELOĞLAN VE TASAVVUF

Keloğlan masalları üzerine yapılan tezler ve araştırmalarda, masalların Türk kültürü ve inancını çok yalın biçimde aktarması, pek çok masalda tip ve olaylar zincirinin hikâyeye yakın olması, zaman, mekân, olağanüstülükler gibi klasik masal özelliklerinin dışındaki özelliklerin gerçeğe yakın izlenimi vermesi dikkat çekicidir. Keloğlan masallarını birkaç teze birkaç makaleye sığdırmak mümkün değildir. Üstelik dinamik bir yapıya sahip olan keloğlan masalları çok farklı açılardan incelenerek sosyoloji, psikoloji, felsefi, tasavvuf gibi alanlarda yeni değerlendirmelere oldukça müsait eserledir. Günümüzde bilhassa değerler açısından yapılan çalışmalarda rol- model ve değerler sisteminde yer alacak kadim eserlere ihtiyaç vardır. Türk toplumunun ahlak ve kültürünü yansıtan keloğlan masalları tasavvuf ve ahlak açısından da ele alınarak çeşitli alanlarda kullanılabilir.

KELOĞLAN AND MYSTICISM

In the thesis and researches about the Keloğlan tales, that are simply transfer Turkish culture and beliefs. In many tales, type and chain of events are close to the story, classic tale features outside features such as time, space, extraordinaries give the impression close to real and they are all remarkable. It is not possible to fit Keloğlan tales to a few thesis or articles. Moreover, Keloğlan tales, having a dynamic structure that suitable for new assesments such as sociology, psychology, philosophy, mysticism. Nowadays, in particular values studies, there is a need for auld Works about role-model and value systems. Keloğlan Tales, reflect the culture and morality of Turkish Society, can be used by in different fields.

___

  • ALANGU, Tahir,(2011) Keloğlan Masalları- Keloğlan Hiç Alıyor- İstanbul, Yapı Kredi Yayınları
  • ALANGU,Tahir, (2012) Keloğlan Masalları, Keloğlan ve Sihirli Tas, Sis Yayıncılık, İstanbul, 2012
  • ATTAR, Feridü’d-din (2006) Mantıku’t tayr (Kuşların Dili) Kaknüs İstanbul
  • BİRİCİ, Sevim(2004) Türk Edebiyatında Şah u Derviş (Şah u Geda )ler ve Hilali-i Çağatayi ‘den yapılan Şah u Derviş Çevirilerinin İncelenmesi basılmamış doktora tezi Elazığ
  • BORATAV, Pertev Naili; 100 soruda Türk Halk Edebiyatı, İstanbul 1992,
  • DEMİRAY, M. Güner; Türk Halk Masalları Üzerine Masal Araştırmaları, haz. Nuri Taner, istanbul 1988,
  • DOĞANAhmet,(2008)Dönüşüm Sürecindeki İnsanın Sembolik Seyahati Ve Hüsn-ü Aşk Örneği, T.C. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili Ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi, Elazığ,
  • ERGİNLİ, Zafer (2006) Temel Tasavvuf Klasiklerinde Dünya Algısına Toplu Bir Bakış Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi c.15.S.s.117-181
  • KARATAY Halit, (2007) Dil Edinim Ve Değer Öğretim Sürecinde Masalın Önem Ve İşlevi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Yaz, 5(3), 463-475
  • ÖNCÜL Kürşat, (2009) Masallardaki Devlet Kuşu Motifi, Millî Folklor, Sayı 84 s. 175-181
  • PROPP, Vladimir, Masalın Biçim Bilimi, çev. Mehmet Rifat-Sema Rifat, bfs yayınları, İstanbul 1985.
  • SEYİDOĞLU, Bilge, Erzurum halk masalları üzerine araştırmalar, Atatürk Üniversitesi yayını, Ankara, 1975.
  • Şeyh Galip (2003). Hüsn ü Aşk ( Haz. Muhammed Nur Doğan ) İstanbul: Ötüken Neşriyat
  • YALDIZ Hatice Tuba, (2006) T.C. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı, Masalların Çocuk Eğitimi Açısından İncelenmesi (Sarayönü Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Hatice Tuba Yaldız, Konya,
  • YAVUZ, Muhsine Helimoğlu, (1997) Masallar ve Eğitimsel İşlevleri, Ürün Yayınları, Ankara, 1997.Milliyet Sanat Dergisi, S. 222.