DİZİ FİLMLERDE TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA KADININ TEMSİLİ ÖRNEK İNCELEME: “KADIN” DİZİSİ

Öz Ana akım medya, egemen sınıfın egemen ideolojileri doğrultusundaki söylemlerin yeniden temsil edildiği en temel alanlardandır. Sinema ve televizyon gibi görsel işitsel mecralar, bu yeniden üretilen temsillerin kamusal alana yansımasını en kolay sağlayan kitle iletişim araçlarındandır. Dizi filmler, toplumsal cinsiyet kodlarının anlatı içine yerleştirilerek düzenli şekilde izler kitlesiyle buluştuğu, bu yüzden de sürekli olarak bu kodları yeniden ve yeniden üreterek bu ideolojik söylemlerin yerini sağlamlaştıran en belirgin program türlerindendir. Bu çalışmada, Türkiye'de dizi filmlerde kadınların nasıl temsil edildiği, Ekim 2017'den Şubat 2020'ye kadar toplam 81 bölümüyle FOX TV prime-time kuşağında üç sezon yayınlanan "Kadın" dizisi üzerinden incelenmiştir. Çalışmada, öncelikle cinsiyet ve toplumsal cinsiyet kavramlarına yer verilmiş, ardından toplumsal cinsiyet ve medya ilişkisi açıklanarak, dizi filmlerin bu ilişki içerisindeki konumuna değinilmiştir. Bu kuramsal çerçeve dahilinde, nitel araştırma yöntemi kullanılarak, Kadın dizisinin bölümleri çözümlenmiştir. Dizideki ana ve yardımcı kadın karakterlerin motivasyon ve hedefleri incelenmiş, toplumsal cinsiyet kodlarının atfettiği anlamlar doğrultusunda bu kadın karakterler üzerinden yeniden üretilen söylemlerle kadının konumlandırılışı ifade edilmeye çalışılmıştır.

___

  • BAŞOL, Öktem, (2010), Senaryo Kitabı, İstanbul: Pana Film Yayınları.
  • BUTLER, Judith, (2016), Cinsiyet Belası. (5. Basım). (Çeviren: B. Ertür), İstanbul: Metis Yayınları.
  • CORNELL, Robert William, (2016). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar (2. Basım). (Çeviren: C.Soydemir), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • DÖKMEN, Zehra. Y, (2015), Toplumsal Cinsiyet, (6. Basım), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • FUNKHOUSER G.Ray ve SHAW, Eugene, (2000), “How Synthetic Experience Shapes Social Reality”, (Ed. D. A. Graber.), Media Power in Politics, Washington, DC: CQ Press, 57-65.
  • HALL, Stuart. (2017). “Temsil işi“. Temsil Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları, (Ed.S. Hall), (Çeviren: İ. Dündar), İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 23-98.
  • KAYPAKOĞLU, Serdar. (2004), Medyada Cinsiyet Stereotipleri, İstanbul: Naos Yayıncılık.
  • NASH, Patrick, (2013), Kısa Film Senaryosu Yazmak, (Çeviren: B. Baysal), İstanbul: Kalkedon.
  • McKEE, Robert, (2007), Story Senaryo Yazımının Özü Yapısı, Tarzı ve İlkeleri, (2. Basım), (Çeviren: N. Yılmaz, E. Yılmaz, F. Kınalı), İstanbul: Plato Film Yayınları.
  • STEVENSON, Nick (2008), Medya Kültürleri, (Çeviren: G. Orhon ve B. E. Aksoy), Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • ŞENER, Gülüm, ÇAVUŞOĞLU, Çağla ve IRKLI, Halil İbrahim, (2016), “Medya ve Toplumsal Cinsiyet“, (Yay. Haz: F. Saygılıgil.), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları, 163-183.
  • TAKIMCI, Dilek İmançer, (2010, 21 Kasım). “Yerli Dizi Kadınları“, Radikal, Erişim adresi: http://www.radikal.com.tr/radikal2/yerli-dizi-kadinlari-1029987/
  • TANRIÖVER, Hülya Uğur, (2007), “Medyada Kadınların Temsil Biçimleri ve Kadın Hakları İhlalleri“, (Yay. Haz. S. Alankuş.). Kadın Odaklı Habercilik, İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları, 149-166.
  • UÇAN, Gülten, (2014), “Post-modern erkek(lik)“, Toplumsal Cinsiyet ve Medya, (Ed: H. Kuruoğlu ve B. Aydın), Ankara: Detay Yayıncılık , 17-29.