Osmanlı Dönemi Minyatürlerinde Enstrüman Figürleri Üzerine Bir İnceleme / An Analysis on Instrument Figures in Ottoman Period Miniatures

Öz Özet: Osmanlı dönemi Türk Müzik Kültürü'nün çok yönlü olarak gelişimini sürdürdüğüizlerini, kültürün diğer unsurları üzerinde de bıraktığı önemli bir dönem olmuştur.Minyatürlerde resmedilen enstrüman figürleri, ait oldukları toplumun müzik kültürü hakkında,döneme ışık tutan çok önemli bilgiler sunmaktadır.Bu çalışmada; incelenen minyatürlerle Osmanlı Dönemi Türk Müzik kültüründekizaman ve mekân farklılıklarının belirlenmesinde önemli bir unsur olan döneme ait çalgılarıele alınmıştır. Bu duruma en güzel örnek; Abdülcelil Çelebi-Levni'nin ressamlığınıyaptığı Sultan III. Ahmed'in 1720 yılında dört şehzadesinin sünnet düğünü şenliklerininanlatıldığı Surname-i Vehbi adlı eserdir.Bu minyatürlerde sahnelenen ve o dönem sazlarının teknik, anatomik yapısını tanımlamayıamaçlayan bu çalışma betimsel araştırmalardan tarihsel desen kullanılarakalınmıştır. Bu amaç doğrultusunda konu ile ilgili yazılı ve görsel materyallere başvurulmuştur.Anahtar Kelimeler: Osmanlı İmparatorluğu, Minyatür, Enstrüman FigürleriAbstract : Ottoman period has been a significant epoch in which Turkish Music Culturemaintained its development multi dimensionaly and left its impact on other componentsof culture. Instrument figures depicted on miniatures present very important informationthat shed light on the period about the musical culture of the society they belong to.In this study, musical instruments of the period which are significant components indetermining the discripancy between time and location in Ottoman Period Turkish Musicculture have discussed. The best example for this case is; the performance painted byAbdülcelil Çelebi-Levni and named as "Surname-i Vehbi" in which the festival of thecircumsition ceremony of Ahmed III's four princes in 1720 is narrated.Aiming to characterize the technique and anatomical structure of the period's musicalinstruments, this study is derived from the descriptive researches by using historicalpatterns. Upon this purpose, written and visual materials about the subject are referred.Keywords: Ottoman Empire, Miniature, Instrument Figures

Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi-Cover
  • ISSN: 1304-4990
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü
Sayıdaki Diğer Makaleler

Cumhuriyet Döneminin Türk Kimliğininin, Cumhuriyet İdeolojisinin Oluştuğu (1923-1950) Yılları Arasında Üretilen Resimler Üzerinden Analizi

Aytül PAPİLA

Türkçeye “Fransız Kalmak” Üzerine Bir İnceleme / A Study on Becoming “French to (Unaware of) Turkish

Mesut BULUT, Salih ORHAN, A. Kadir KIRBAŞ

Hacı Bektâş-ı Velî ve bektaşîliği tanımlamaya dair bazı parametreler

Cengiz GÜNDOĞDU

2009 Sosyoloji öğretim programı uygulamasına yönelik öğretmen tutumları

Gürbüz OCAK, Dilek ASLAN TAŞÇI

Thomas Berhard’ın Ereignisse (Olaylar) Adlı Yapıtında Psikososyal Bir Sorun Olarak Anguas (İç Sıkıntısı) Olgusu / The Anguish Problem as a Psychosocial Problem in Thomas Berhard’s Work Named Ereignisse (Events)

Melik BÜLBÜL

Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki intiharların incelenmesi: Batman ili örneği

Samih TEYMUR, Murat DELİCE

Öğretmen Adaylarının Popüler Müziğe İlişkin Görüşleri / Attitudes of Teacher Candidates Toward Popular Music

Oğuzhan SEVİM, Şebnem GÜLERYÜZ

Cinânü’l-Cenân’ın yeni nüshaları

Süleyman EFENDİOĞLU

Küresel Üstünlük Mücadelesi ve Çin’in Yükselişi: Muhayyilenin Ontolojik Sınırları / Struggle for Global Supremacy and the Rise of China: Ontological Limits of Imagination

Muhammet Savaş KAFKASYALI

Asaf Halet Çelebi ve Heinrich Heine’nin Şiirlerinde Kan İzleği / Blood Theme in the Poetry of Asaf Halet Çelebi and Heinrich Heine

Ahmet Sarı, Cemile AKYILDIZ ERCAN