Jeanette Winterson: Vişnenin Cinsiyeti 'bir postmodern gerçeklik yitimi anlatısı'

Jeannette Winterson’ın Vişnenin Cinsiyeti başlıklı romanı postmodern anlatı stratejileri açısından önemli bir örnektir. Metin çoğul perspektifl er, edebi türlerin aşılanması, melezleme, kuantum fi ziğinin varsayımlarını anıştıran uzam-zaman boyutunun istikrarsızlaştırılması, geleneksel birlikli ve heteroseksüel öznellik kategorilerine karşı çıkış gibi postmodern teknikler kullanır. Sonuç olarak gerçeklikle fantezi ve fantastik iç içe girer ve her türden sınır aşılır. Karakterler/anlatıcılar mevcut konum/koşulların alternatifl erinin peşindedirler.

Jeanette Winterson: Sexing the Cherry 'a narrative of postmodern loss of reality'

Jeannette Winterson’s Sexing the Cherry is an important example for postmodern narrative strategies. It employs such postmodern techniques as multiple perspectives, grafting and transplantation of literary genres, hybridization, destabilization of spatio-temporal dimension alluding to assumptions of quantum physics, and a challenge to traditional categories of a unifi ed and heterosexual subjectivity. Consequently, Sexing the Cherry mixes reality with fantasy and the fantastic, and the boundaries of any sort are breached. The characters/narrators are in search of alternatives to current positions/ conditions.

___

  • Allison, T. L., Curry, R. R. (1996).“‘All Anger and Understanding’: Kureishi, Culture, and Contemporary Constructions of Rage”. Renée R. Curry, Terry L. Allison (Ed.). States of Rage: Emotional Eruption, Violence, and Social Change içinde (ss. 146-166). New York, London: New York University Press.
  • Braidotti, R. (1994). Nomadic Subjects: Embodiment and Sexual Difference in Contemporary Feminist Theory. New York: Columbia University Press.
  • Casid, J. H. (2005). Sowing Empire: Landscape and Colonization. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Doan, L. (1994). “Jeanette Winterson’s Sexing the Postmodern”, Laura Doan (Ed.). The Lesbian Postmodern içinde (ss. 137-155). New York: Columbia UP.
  • Foucault, M. (1994). Kelimeler ve Şeyler. (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gonzales, S. (1996). “Winterson’s Sexing the Cherry: Rewriting ‘Woman’ through Fantasy”. Chantal Cornut-Gentille D’Arcy ve Jose Angel Garcia Landa (Ed.). Gender, I-Deology: Essays on Theory, Fiction and Film içinde (ss. 281-295). Amsterdam: Rodopi.
  • Grant, I. H. (2006). “Postmodernizm ve Bilim ve Teknoloji”. Stuart Sim (Ed.). Postmodern Düşüncenin Eleştirel Sözlüğü içinde (ss. 77-92). (Çev. Mukadder Erkan-Ali Utku). Ankara: Ebabil Yayınları.
  • Hutcheon, Linda (1988). A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction, New York and London: Routledge.
  • Meyer, K. M. (2003). “Jeanette Winterson’s Evolving Subject: ‘Diffi culty into Dream’”. Richard Lane, Rod Mengham ve Philip Tew (Ed.). Contemporary British Fiction içinde (ss. 210-225). Cambridge: Polity Press.
  • Onega, S. (1996). “Jeanette Winterson’s Politics of Uncertainty in Sexing the Cherry”. Chantal Cornut-Gentille D’Arcy ve Jose Angel Garcia Landa (Ed.). Gender, I-Deology: Essays on Theory, Fiction and Film içinde (ss. 297-313). Amsterdam: Rodopi.
  • Onega, S. (2006). Jeanette Winterson. Manchester: Manchester University Press.
  • Palmer, P. (1995). “Postmodern Trends in Contemporary Fiction: Margaret Atwoord, Angela Carter, Jeanette Winterson”, Jane Dowson, Steven Earnshaw (Ed.). Postmodern Subjects/ Postmodern Texts içinde (ss. 181-199). Amsterdam, Atlanta: Editions Rodopi B. V.
  • Quest-Ritson, C. (2003). The English Garden: A Social History. London: Penguin.
  • Saguaro, S. (2006). Garden Plots: The Politics and Poetics of Gardens. Aldershot, Hampshire: Ashgate Publishing.
  • Thornham, S. (2006). “Postmodernizm ve Feminizm”, Stuart Sim (Ed.). Postmodern Düşüncenin Eleştirel Sözlüğü içinde (ss. 31-43). (Çev. Mukadder Erkan-Ali Utku). Ankara: Ebabil Yayınları.
  • Winterson, J. (1996). Art Objects: Essays on Ecstasy and Effrontery. London: Vintage.
  • Winterson, J. (2000). Vişnenin Cinsiyeti. (Çev. Pınar Kür). İstanbul: İletişim Yayınları.