Orhan Pamuk'un benim adım kırmızı romanında renk metaforu

Postmodernist yazarlardan Orhan Pamuk, ülkemizde bazen eleştirilere maruz kalmış, bazen de övgülere mazhar olmuştur. Ama o, bütün bunları bir yana bırakarak, yayımladığı eserleriyle farklılığını daha çok hissettirmeye başlamış ve Nobel Edebiyat ödülünü almıştır. “Benim Adım Kırmızı” romanında edebi sanatlar açısından renk metaforu nasıl kullanılmaktadır sorusuna, eserden yola çıkarak cevaplar bulmayı denediğimiz bu çalışmada; Türkiye’de yayınlandığı dönemde çok ses getiren bu eserin anlaşılmasında önemli bir öğe olan renklere odaklanıp, bir metafor olarak yorumlamaya çalışacağız.

The color metaphor in Orhan Pamuk's novel, benim adım kırmızı

Orhan Pamuk, one of the postmodernist writers, has faced with some criticism while he has been praised. However, leaving them all aside, Orhan Pamuk has started to make his difference with his publications and was awarded with 2006 Nobel Literary Prize. In the study that we try to fi nd answers by taking the novel as a basis for the guestion how the color metaphor is used in terms of literary terms in the novel, Benim Adım Kırmızı, we will try to comment on the “the colors” as a metaphor by focusing on them as signifi cant elements in understanding the sensational novel in the period that it is published in Turkey.

___

  • Akdoğan, Zehra (2006). “Renklerle Karakter Analizi”, İndigo Dergisi, S. 10, Temmuz- 2006.
  • Altan, Ahmet (2006). Resimli Resim Sözlüğü, Ankara: Asil Yayınları.
  • Ateş, Süleyman (2002). Kur’an-ı Kerim’in Yüce Meâli, İstanbul: Yeni Ufuklar Neşriyat.
  • Genç, Reşat (1996). “Türk Düşüncesi, Davranışı ve Hayatında Renkler ve Sarı, Kırmızı”,
  • Yeşil, Türk Dünyası Nevruz II. Bilgi Şöleni Bildirileri, Ankara: AKM Başkanlığı Yayınları.
  • Gündüzöz, Soner (2007). “Renk”, DİA, C. XXXIV, İstanbul 2007.
  • Gündüzöz, Soner (2003). “Kur’an’da Renklerin Büyülü Gücü -Semiotik Bir İnceleme-”, Ekev Akademi Dergisi, 16, Ankara.
  • Cevad Heyet (2001). “Türklerin Tarihinde Renklerin Yeri”, Türk Dünyası Nevruz IV Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri (21-23 Mart), Sivas: AKM Başkanlığı Yayınları.
  • Çoşkun, Menderes, “Klâsik Türk Şiirinde Mürekkep İstiâre, Temsili İstiâre ve Alegori”, Bilig Dergisi, S. 38, Yaz/2006.
  • Hakan, Ahmet (2002). Orhan Pamuk Kırmızı ve Kar, İstanbul: Birey Yayıncılık.
  • Kalmık, Ercümend (1950). Renklerin Armoni Sistemleri, İstanbul: Cumhuriyet Matbaası.
  • Karabaş, Seyfi (1996). Dede Korkut’ta Renkler, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kaşıkçı, Ercan (2006). İmaj (İletişim ve Beden Dili), İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Kırımhan, Nazan (2001). “Türk Kültüründe Yedi Rengin Anlamı”, Türk Dünyası Nevruz IV Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri (21-23 Mart), Sivas: AKM Başkanlığı Yayınları.
  • Nedret, Mahmut (2001). Karacaoğlan’ın Şiirinde Sanat Olarak Renkler, Romanya.
  • Ögel, Bahaeddin (1984). Türk Kültür Tarihine Giriş VI, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Pamuk, Orhan (1998). Benim Adım Kırmızı, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Türkoğlu, Sadık (2003). “Anlatım ve Deyimlerde Renklerin Dili”, K.K.E.F Dergisi, S. 8, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Uğur, Nizamettin (2004). “Eğretileme mi, Değişmece mi?”, Ünlem Dergisi, S.3, Ocak-Şubat, İstanbul.
  • http://tdkterim.gov.tr/bts/?kategori=verilst&kelime=beyaz&ayn=tamHangi 24.01.2010
  • http://tdkterim.gov.tr/bts/?kategori=verilst&kelime=kar+beyaz&ayn=tam 24.01.2010
  • http://www.aamedya.com/.../Renklerin-insan...etkileri/Renklerin-insan-uzerine-etkileri. html-14.02.2010
  • http://tdkterim.gov.tr/bts/?kategori=verilst&kelime=patl%FDcan&ayn=tam 27.01.2010
  • http://tdkterim.gov.tr/bts/?kategori=verilst&kelime=kara&ayn=tam 27.01.2010
  • http://tdkterim.gov.tr/bts/?kategori=verilst&kelime=beyaz&ayn=tam 27.01.2010