İşlemeli Seramikler

Seramik ve ipliğin binlerce yıla dayanan geçmişlerinden bugüne değişen teknolojilerle çeşitlenerek artan kullanım alanları, onları her dönem önemli ve kıymetli bir malzeme olarak öne çıkartmaktadır. İplik, insanoğlunun doğayla olan mücadelesinden başlayarak; kıyafetinden, kabına kullanıldığı her alanda hem bir birleştirici hem de aynı zamanda bir süsleyici olarak rol almıştır. İpek, yün, keten, pamuk, metal vb. iplikler kullanılarak; çeşitli iğneler ve uygulamalar aracılığıyla; keçe, deri, dokuma vb. materyaller üzerine yapılan bezemeler olarak açıklanan işleme sanatıysa aynı zamanda her toplumun kendine ait karakterini, rengini, dokusunu ve desenini de işlendiği yüzeye taşıyan bir kimlik niteliğindedir. Bu kimlik, işleme tekniklerindeki gelişmeler, iğnelerin farklılıkları, coğrafi, sosyal, ekonomik şartlar, estetik değerler doğrultusunda yüzyıllar boyunca değişiklikler göstererek günümüze kadar çeşitlenerek gelmiştir. Bugün işleme; üzerine uygulandığı metal, ahşap ve seramik gibi farklı malzemelerle çeşitlenmiş, çağdaş sanatçıların eserlerinde kullandığı bir unsura dönüşmüştür. Bu metin işlemeli seramikler konusunu; dünyada seramik kap-kaçak ve yüzeylerini; ipek, yün, keten, pamuk, metal vb. iplikler kullanarak işlemeli seramiklere dönüştürmüş, hikâyesini seramiğe dokumuş, ifade dilinde yeniyi eskiyle birlikte sorgulamış yerli ve yabancı seramik sanatçılarının eserleri ile sınırlandırılarak ele almaktadır. Bu bağlamda konu, bu yaklaşımlar içinde olan seramik sanatçılarının işlemeli seramikleri üzerinden, bu seramiklerin teknik ve düşünsel boyutlarıyla irdelenerek aktarılmaya çalışılacaktır.

Embroidered Ceramics

The areas of usage of thread which have diversified and increased with the help of changing technology for thousands of years have always put it forward as an important and precious material. Thread has acted as a splicer as well as an ornament in the areas it is used ranging from clothes to pots since humanity's struggle with nature. The art of embroidery, which is defined as ornaments made on materials such as felt, leather, fabric etc. by using threads made of silk, wool, linen, metal etc. by means of a variety of needles and application styles, is an identity that conveys every society's own character, color, tissue and design. This identity has shown changes in terms of improvements in embroidery techniques, the variety in needles, geographical, social and economic conditions, esthetical values and has become varied and come until today. Today, embroidery has become an element that has become varied with different materials it is applied on such as metal, wood and ceramics and that contemporary artists use in their works. This article addresses domestic and foreign contemporary ceramics artists who embroider ceramic pots and pans and surfaces by using threads made of silk, wool, linen, cotton, metal etc. and it limits its focus on the reflection of these artists on their works. Within this context, it aims to convey the subject through the works of ceramics artists within this approach by scrutinizing the technical and intellectual aspects of these works.

___

  • Ball, C. Erişim: http://www.madebyhandonline.com/shop/item/stitched_porcelain_bowl_larg e/, Erişim Tarihi: 13.08.2015 Ball Stitched Ceramics,
  • Berker, N. (1974). "Türk El İşlemeleri", Sanat Dünyamız, Yıl:1, Sayı: 2, Yapı ve Kredi Bankası Kültür Müşavirliği, İstanbul
  • Classiq (2015). Interview with Ceramist Anna Westerlund, Erişim: http://classiq.me/interview-with-ceramist-anna-westerlund Erişim Tarihi: 03.09.2015
  • Designers Marketplace, (2011). Interview 9: Cath Ball. Porcelain Stitched Ceramics, Erişim: http://designersmarketplace.blogspot.com.tr/2011/02/ cath-ballporcelain-stitched-ceramics.html, Erişim Tarihi: 13.08.2015
  • Ganderton L. (2010). Tüm Dünyadan Seçkin Örneklerle El Nakışı Rehberi, Çeviren: Gökben Önel, Tuva Tekstil Yayınları, İstanbul
  • Hillyard, Z. (2015). Ceramic Patchwork, Concept, Erişim: http://www.zoehillyard.com/page2.htm Erişim Tarihi:17.08.2015
  • Honnor, K. (2012). Cath Ball Stitched Ceramics at Tent London, Erişim: http://www.madebyhandonline.com/blog/article/cath_ball_stitched_ceramics_at_tent_lo ndon/, Erişim Tarihi: 13.08.2015
  • Ingebretsen, B. (2013). Embroidery-Pattern, Erişim: https://www.behance.net/gallery/ 13057785/Embroidery-Pattern, Erişim Tarihi: 08.08.2015
  • Jongerius, H. (1999). Work, Embroidered-Tablecloth, Erişim: http://www.jongeriuslab.com/work/embroidered-tablecloth, Erişim Tarihi: 30.07.2015
  • Jongerius, H. (2015). İnformation, Hella Jongerius, Erişim: http://www.jongeriuslab.com/ information, Erişim Tarihi: 30.07.2015
  • Karabey, Ö. B. (2015). Re: Çalışma Hakkında. Sanatçıyla mail yoluyla yapılan iletişim. (18.08.2015)
  • Kırtunç, L. A.(2000). İğnem İpliğim Diktiğim Kimliğim, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, ISBN 975-483-405-9, İzmir
  • Lawton, H. (2015). About, Erişim: https://harrietlawton.co.uk/about/, Erişim Tarihi: 13.08.2015.
  • Le May, M. (2010). Darn, Erişim: http://www.edge-textileartistsscotland.com/exhibitions/startingpoints2010/mlemay.html, Erişim Tarihi: 17.08.2015
  • Lisa, A.(2012). Michelle Taylor Knits and Sews Together Broken Ceramic Tea Sets Anew 19.01.2012 Erişim: http://inhabitat.com/michelle-taylor-knits-and- sews-together-broken-ceramic-tea-sets-anew/ , Erişim Tarihi: 06.08.2015
  • Otro Diseno, (2015). Panier Pence, Erişim:http://www.otro diseno.com/projects/ extremelywhite/PanierPerce/index.html, Erişim Tarihi: 15.09.2015
  • Reality Machines (2000). Hella Jongerius Embroidered Porcelain Tablecloth, Erişim: http://static.nai.nl/realitymachines/e/table_e.html, Erişim Tarihi: 21.08.2015
  • Sain, B.(1987). Hesap işi: el işlemeleri, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara
  • Schlegel, D. (2011). Friday Inspiration - Diem Chau's Embroidery, Erişim: http://artthreads. blogspot. com.tr /2011/09 /friday-inspiration-diem- chaus.html, Friday, September 2, 2011, Erişim Tarihi: 30.07.2015
  • Taylor, M. (2015). Artist Statement, About, Erişim: http://www.michelletaylorceramicartist. com/page2.htm, Erişim Tarihi: 06.08.2015
  • TDK,. (2006). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük, Erişim: http://tdk.gov.tr/ index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.55cf2749610c27. 27320083, Erişim Tarihi: 15.08.2015
  • Westerlund, A. (2015). About Anna Westerlund, Erişim: http://annawesterlund.com/about/, Erişim Tarihi: 13.08.2015
  • Görsel 1. Hella Jongerius, "İşlenmiş Porselen Sofra Örtüsü", 80 x 120 cm, 1999, http://www.jongeriuslab.com/work/embroidered tablecloth
  • Görsel 2. Cath Ball, "Dikişli Porselen Kase", 17 x 17 x 6 cm, Porselen ve Pamuk İpliği, http://www.bouf.com/shops/cathballstitchedceramics /
  • Görsel 3. Beate Ingebretsen, https://www.behance.net/gallery/13057785/Embroidery- Pattern
  • Görsel 4. Guillaune Delvigne, Ionna Vautri, Penier Pence, 17 x 12 cm, 2005, http://seesawdesigns.blogspot.com.tr/search/label/products?updated- max=2009-08-26T06:00:00-07:00&max-results=20
  • Görsel 5. Anna Westerlund, Large Bowl Txl06 (detay), 11x35cm, 2015 http://annawesterlund.bigcartel.com/product/swall-bowl-tp10 Görsel 6. Burcu Öztürk Karabey, "Gerçek", 24X22x2cm, 2011 http://lebriz.com/pages/exhibition.aspx? lang=TR&exhID=2920&bhcp=1
  • Görsel 7. Diem Chau, Aramızdaki Çizgi, 2008, Porselen Çanak, Organze, porcelain bowl, organza ve iplik, 14 x 14 x 5 cm, http://www.ggibsongallery.com/diem-chau-embroidery/#jp-carousel-3876
  • Görsel 8. Michelle Taylor, "Narrative Artefact 1" Buluntu bardak ve tabak, nesne, tekstil, ipek iplik, baskı, dikiş, 2013, http://newartwm.org/craft/michelle-taylor/
  • Görsel 9. Harriet Lawton, Hand-Stitch Perspectives, Japon Kintsugi Tabak ve Fincan, https://harrietlawton.co.uk/cv/
  • Görsel 10. Zoe Hillyard, patchwork Pottery-374x593 https://tr.pinterest.com/pin/456763587183525146/
Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi-Cover
  • ISSN: 1304-4990
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü
Sayıdaki Diğer Makaleler

Yedinci Sınıf Sosyal Bilgiler Dersindeki Değerlerin Kazanılma Düzeyinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Erzurum İli Örneği) / Investigation of the Level of Gaining of the Values in the Seventh Grade Social Studies Curriculum against Several Var

Adem BELDAĞ, Ünal ÖZDEMİR, Ahmet NALÇACI

Brigitte Schwaiger’in “Koyver Gitsin” Adlı Romanına Ruhbiyografik Yaklaşım / Spirit Biographical Approach To Brigitte Schwaiger's "Fallen Lassen"

Ahmet Uğur NALCIOĞLU, Cemile AKYILDIZ ERCAN

Y ve Z Kuşaklarının Öğrenme Stilleri ve Tüketici Karar Verme Tarzları Açısından Karşılaştırılması

Sevtap ÜNAL, Kübra KAVALCI

History, Truth and Mythmaking in Thomas Kilroy's The O'neill and Brian Friel's Making History

Şefika Nüvid ALEMDAROĞLU

Çocuklara Verilen İsimler Üzerinden Türkiye’deki Sosyo-Kültürel Değişimin Analizi / An Analysis on the Socio-Cultural Change of Turkey Based on the Child's Given Names

İlknur Esen YILDIRIM

Uluslararası Ticaret ve Yatırım Teorisi Olarak Eklektik Paradigma: Geçmişten Günümüze Bir Bakış

Aybegüm GÜNGÖRDÜ, Kadri GÖKHAN YILMAZ

İlk Kazak Romanı "Baqıtsız Jamal" ve Yeni Baskıları Üzerine

Aşur ÖZDEMİR

Hastanelerde Dış Kaynak Kullanımının Maliyet Minimizasyonu Açısından Analizi: Bolu İzzet Baysal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Manyetik Rezonans (MR) Cihazı Örneği

Enver BOZDEMİR, Yusuf ÖCEL

Willingness to Communicate (WTC) in L2: An Affective Construct of Language Learning Process / Yabancı Dilde İletişim İstekliliği: Yabancı Dil Öğrenme Sürecinde Duyuşsal Bir Yapı

Ahmet Selçuk AKDEMİR

Adli Muhasebecilik Mesleğinin Faaliyet Alanları ve Eğitim Boyutu Açısından İncelenmesi

Serap AÇIK