Hanif Kureishi'nin My Son The Fanatic adlı öyküsünde kimlik - değer ilişkisi

Kimlik politikalarının birbiriyle çatıştığı ortamlarda yer edinmek ve öteki leştirmeden yaşamak hususunda üretilen politikalar çok kültürlü ve çoğulcu toplumlarda bir arada kalabilmenin ana hatlarını ve sorunsalını oluşturmaktadır. Melez dünyalar, melez diller ve devamında oluşan melez kültürel kimlikler öteki ile tanışmanın ve iletişim kurmanın yeni açılımlarını çok kültürlü toplumun gösterenleri olarak belirgin kılar. Özcülük karşıtı kimlik anlayışı açısından kültürkimlik ilişkisi durağan olmadığından yansımaları da kaçınılmaz olarak kişiden kişiye değişiklik gösterir. Bu bağlamda Britanya toplumunda baskın kültür ve ikincil kültür arasında var olan kimlik-değer ilişkisi Hanif Kureishinin My Son The Fanatic teki anlatı evreninde göç, güç ve bireysel gereksinimlere göndermelerle kodlandığı için öykü kimlik teorilerinin yanı sıra bir sömürge sonrası teorisyeni olan Homi K.Bhabhanın kültür üzerine düşünceleri ışığında çalışılmıştır.

Identity and value relation in Hanif Kreishi s story called My Son The Fanatic

The policies produced in order to have a right to live far from the negative effects of othering, and in the contestable surroundings of identity constitute the outlines, and problematic of living together in the multicultural and pluralist societies. Hybrid worlds, hybrid languages and naturally hybrid cultural identities emphasize the new dimensions of meeting and communicating with the other as the signals of multicultural society. As the relation of culture and identity is not static in terms of anti-essentialist understanding of identity its reflections are inevitably changed from one person to the other. In this respect, as the relation of identity and value existing between the dominant culture and subordinate culture in the multicultural British society is coded in Hanif Kureishi s narration universe in My Son The Fanatic with reference to migration, power and individual requirements, the story is studied in the light of identity theories as well as postcolonial theorist Homi K. Bhabha s thoughts on culture.

___

  • Bhabha, H. K. (1994). Location of Culture. London: Routledge.
  • Chambers, L. (1995). Göç, Kültür, Kimlik. (Çev. İsmail Türkmen & Mehmet Beşikçi). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Chris, W. (2004). Culture and Identity: Narrative of Difference and Belonging. New York: Open University Press.
  • Heywood, A. (2007). Siyasi İdeolojiler. (Çev. Ahmet Kemal Bayram, Özgür Tüfekçi, Hüsamettin İnanç, Şeyma Akın, Buğra Kalkan). Ankara: Adres Yayınları.
  • Korostelina, K. V. (2007). Social Identity and Conflict: Structures, Dynamics, and Implications. New York: Palgrave Macmillan.
  • Kureishi, H. (1997). “My Son the Fanatic”. Love in a Blue Time. Kent:Faber and Faber.
  • Oswell, D. (2006). Culture and Society: An Introduction to Cultural Studies. London: Sage Publication.
  • Papastergiadis, N. (1998). Dialoques in Diasporas:Essays and Conversations on Cultural Identity. London:Rivers Oram Press.
  • Ranasinha, Ruvani.(2002). Hanif Kureishi. Devon. Northcote House Publishers Ltd.
  • Raj, D. J. (2003). Where Are You From? Middle Class Migrants in the Modern World. Berkeley: University of California Press.
  • Rutherford, J. Stuart, H. Parmar P. Bhabha, H. K. Hall, S. (1998). Kimlik: Topluluk, Kültür, Farklılık. (Çev. İrem Sağlamer). İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Salih, S. (2002). Judith Butler. London:Routledge.
  • Sarup, M. Raja, T. (1996). Identity, Culture and the Postmodern World. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Thapan, M. (2005). Transnational Migration and the Politics of Identity. London:Sage Publication.