Mike Chase’in Mizaç Maskeleri: Kuram ve Performans

Bu çalışmanın temel amacı, İngiltere’de yaşayan tanınmış maske ustası ve sanatçısı Mike Chase’in mizaç maskeleri hakkında bir fikir oluşturmaktır. Chase’in kendini on yıllar boyunca maske tasarımına ve tiyatrosuna adamış olması commedia dell’arte maskelerinden gezegen maskelerine kadar farklı biçimlerde çok katmanlı bir uğraş halini almıştır. Chase’in kullandığı muhtelif stratejilere odaklanarak bu çalışmada iki bölümlü bir yaklaşım kullanılmaktadır: Chase’in maske pratiğinde kullandığı yöntemlerin genel bir tanıtımı yapıldıktan sonra 13-15 Ocak 2017 tarihleri arasında Stroud’da Chase tarafından düzenlenen bir atölye çalışması üzerine almış olduğum notlar sunulacaktır. Kuramsal bilgi ile Chase’in maske pratiği üzerine kişisel gözlemlerimi bir araya getiren bu çalışma Chase’in uzmanı olarak maskeye yaklaşımının bütüncül bir resmini sunmayı amaçlamaktadır.

THE TEMPERAMENT MASKS OF MIKE CHASE: THEORY AND PERFORMANCE

The chief purpose of this study is to provide an understanding of thetemperament masks of Mike Chase who is a renowned mask-maker and performerbased in England. Chase’s decades-long dedication to devising and performingwith masks have resulted in a multi-layered engagement in mask performancewith his mask forms ranging from commedia dell’arte masks to planetary masks.Focusing on the numerous strategies Chase utilises, this study employs a two-foldapproach: after providing a general overview of Chase’s methods regarding hismask practice, it presents my diary notes on a mask workshop held by Chase inStroud on 13-15 January, 2017. By combining theoretical information with mypersonal observations on Chase’s mask practice, this study aims to illustrate athorough portrayal of Chase’s professional approach to masks in his profession.

___

  • Chamberlain, F., Yarrow R. (Eds.). (2002). Jacques Lecoq and the British Stage. London: Routledge Harwood.
  • Chase, M. (2017). Mask: Making, Using and Performing. Gloucestershire: Hawthorne.
  • Craig, E. G. (April 1908). The Actor and the Uber-Marionette. The Mask, 1(2), 3- 15.
  • Eldredge, S. A. (1996). Mask Improvisation for Actor Training and Performance: The Compelling Image. Illinois: Northwestern University Press.
  • Innes, C. (1998). Edward Gordon Craig: A Vision of Theatre. Amsterdam: Harwood Academic Publishers.
  • Johnstone, K. (2007). Impro: Improvisation and the Theatre. London: Methuen.
  • Lecoq, J. (2000). The Moving Body: Teaching Creative Theatre. London: Bloomsbury.
  • Rudlin, J. (1994). Commedia Dell’Arte: An Actor’s Handbook. London and New York: Routledge.
  • Stanislavski, C. (2013). Building a Character. London: Bloomsbury.
  • Wilsher, T. (2007). The Mask Handbook: A Practical Guide. London: Routledge.