ANTİK YUNAN’DA POLİS ÖNCESİ BİR SOSYO-EKONOMİK FORMASYON: OİKOS

Bu çalışmada; Karanlık çağlardan (MÖ. XI-VII) itibaren Antik Yunantoplumunun en temel birimi olan oikos’un önemi ve yapısı irdelenmektedir. AntikYunan uygarlığında sosyal yaşamın mekânsal bir alanla sınırlı olduğu, insanlarınher türlü yaşamsal faaliyetlerinin vuku bulduğu birime oikos denmekteydi.Karanlık çağlardan itibaren ataerkil düşüncenin hâkim olduğu yaşamın biryansıması olarak oikos, genellikle kurucu/erkek tarafından idare edilirdi. Hemüretim hem de tüketim merkezi olan oikos’ta, yaşam için gerekli olan bütünürünler bulunur ve ortak biçimde üretilip tüketilirdi. Antik Yunan uygarlığınıntemel yapı taşı olan oikos, yaşamın şekillenmesinde sosyal bir zemin oluşturmuşayrıca oikos’un bir çiftlik gibi yönetilmesi ve işlevsel bir yapıya sahip olması,ekonomi (oikonomia) olarak bilinen çağdaş bilim dalının da tarihsel temellerininortaya çıkışını sağlamıştır.

A Socio-Economic Formation Before Police in Ancient Greek: Oikos

In this study; The significance and structure of the oikos, the most basic unit of the ancient Greek society from the dark ages (XI-VII. BC) is examined. In ancient Greek civilization, is called oikos, the of social life was limited to a spatial area, and all kinds of life activities of people occurred. As a reflection of the life that patriarchal thought has dominated since the dark ages, oikos was generally ruled by the founder/man. In oıkos, the center of both production and consumption, all the products needed for life are found and consumed in common. Ancient Greek civilization oikos which is the basic building block of, have created a social floor in shaping the life also be managed as a farm oikos and having a functional structure, economy (oikonomi), known as led to the emergence of the historical foundations of modern science.

___

  • Abbasoğlu Haluk. (1999). “Anadolu’da Antik Çağda Konut MÖ.1200-MS.700”, Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • Aktüre, Sevgi. (2003). Anadolu’da Demir Çağı Kentleri, İstanbul: Türk Vakfı Yurt Yayınları.
  • Ault, Bradley A. (2007). “Oikos and Oikonomia: Greek houses, households and the domestic economy”, British School at Athens Studies Puplished, Vol. 15, pp. 259-265, (Erişim Tarihi: 13.02.18.).
  • Baloglou, Christor P. (2012). “The Tradition of Economic Thought in the Mediterranean World from the Ancient Classical Times Through the Hellenistic Times Until the Byzantine Times and Arab-Islamic World”, Handbook of the History of Economic Thought, London, Springer Press, pp. 7-93.
  • Baykan, Daniş. (2007). “Andron ve Symposion Olgusunun Sosyo-Kültürel Nedenleri, Sosyal Yaşama Yansımaları ve İşleyişi”, Masrop E-Dergi, Sayı 1, İstanbul, ss. 1-5, (Erişim Tarihi: 15.02.18.).
  • Blankenship, Debra. (1992). “Oikos and Polis in the Medea: Patterns of the Heart and Mind”, Portland State University, Volume 1, Nu. 3, Article 14, pp. 119- 126, (Erişim Tarihi: 15.02.18.).
  • Burton, Diana. (2003). “Public memorials, private virtues: women on classical Athenian grave monuments”, Victoria University of Wellington, New Zealand, Mortality, Vol. 8, No. 1. pp. 21-35, (Erişim Tarihi: 10.02.18.).
  • Cameron, Gregory. (2008). “Oikos and Economy: The Greek Legacy in Economic Thought”, PhaenEx 3, No. 1, pp. 112-133, (Erişim Tarihi: 11.02.18.).
  • Che, Jayoung. (2017). “Citizenship and the Social Position of Athenian Women in the Classical Age. A Prospect for Overcoming the Antithesis of Male and Female”, Athens Journal of History, Vol. 3, No. 2, pp. 97-118, (Erişim Tarihi: 10.02.18.).
  • Cheizanoglou, Charalampos. (1991). “The House As Oikos İn A City As Polis”, Oxford, pp. 2-7, (Erişim Tarihi: 09.02.18.).
  • Coulanges, Fustel De. (2011). Antik Site: Yunan’dan Roma’ya Kadar Tapınma, Hukuk ve Kurumlar Üzerine İnceleme, (Çev: İsmail Kılınç), Ankara: Epos Yayınları.
  • Çelebi, Nilgün. (2007). “Socius, Oikos, Polis”, Ankara Ünv. DTCF, Sosyoloji Dergisi Ülgen Oskay’a Armağan Özel Sayısı, ss. 50-56, (Erişim Tarihi: 09.02.18.).
  • Donlan, Walter. (1985). “The Socıal Groups Of Dark Age Greece”, pp. 293-308, The University Of Chicago. (Erişim Tarihi: 09.02.18.).
  • Douglas, M. Macdowel. (1989). “The Oikos in Athenian Law”, Cambridge University Press, The Classical Quarterly, New Series, Vol. 39, No. 1. pp, 10-21, (Erişim Tarihi: 09.02.18.).
  • Engels, Friedrich. (2003). Ailenin Özel Mülkiyetin ve Devletin Kökeni, (Çev: Kenan Somer), Sol Yayınları.
  • Eren, Abdurrahman. (2005). “Özgürlükler Mekânı Olarak Kamusal Alan”, AÜEHFD, C, IX, Sayı, 3-4, ss. 96-124, (Erişim Tarihi: 13.02.18.).
  • Ferrucci, Stefano. (2012). “Yunanistan’da Ekonomi”, Antik Yunan, İstanbul. Alfa Yayınları
  • Finley, Moses. (2014). Odysseus’un Dünyası, (Çev: Gül E. Durna), İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Gönül, Hale. (2008). “Batı Anadolu’daki Antik Yunan Konutu Araştırmalarında Başlıca Konu ve Sorunlar”, İTÜ, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, ss. 1-169, (Erişim Tarihi: 16.02.18.).
  • Görsel 1-) http://muhaz.org/yunan-uygarlgnda-bronz-cagnda-2kulturolusm usturminosk ultur.html. (Erişim Tarihi: 14.02.18.).
  • Hesiodos. (1977). Hesiodos Eseri ve Kaynakları, (Çev. Sabahattin Eyüboğlu-Azra Erhat), Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Homeros. (2016). Odysseia, (Çev: Azra Erhat-A. Kadir), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Kapparis, Konstantinos. (2003). “Women and Family in Athenian Law”, Republished with permission in C. Blackwell. pp. 1-21, (Erişim Tarihi: 10.02.18.).
  • Kase, Beatriz. (2007). “The Ethos Of Oikos and Polis İn Ancient Greece, Through Homer’s The Odyssey and Aeschylus, The Oresteia”, Let 1744-1 Classical&Mediaval Literature. pp. 1-4, (Erişim Tarihi: 13.02.18.).
  • Keathley, J. Hampton. (2013). “Oikos-The Household Principle”, The New Testament Method for Evangelism and Discipleship, pp. 1-2, (Erişim Tarihi: 13.02.18.).
  • Küçüker, Sultan Deniz. (2017). “Arkhaik Öncesi Grek Devlet Yapısını Şekillendiren Politik Gruplar”, Ankara Ünv., SBF, Tarih Araştırmaları Dergisi, Cilt: 36, Sayı: 61, pp. 108-114, (Erişim Tarihi: 19.02.18.).
  • Lehmann, Hilary. (2016). “Feeling Home: House and Ideology in the Attic Orators”, Doctor of Philosophy degree, University of California, Los Angeles. pp. 1-325, (Erişim Tarihi: 11.02.18.).
  • Leshem, Dotan. (2016). “What Did the Ancient Greeks Mean by Oikonomia?”, Journal of Economic Perspectives, Vol 30, Nu 1. pp. 225-231, (Erişim Tarihi: 09.02.18.).
  • Lykoviç Miljana, (2014). “Social Life in Ancient Greece”, pp. 1-17, (Erişim Tarihi: 10.02.18.).
  • Martin, Thomas R. (2013). Ancient Greece: From Prehistoric To Hellenistic Times, New Haven&London: Yale University Press.
  • Morris, Ian. (1987). Burial and Ancient Society: The Rise Of The Greek City-State, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Murray, Oswyn-Price Simon. (1990). The Ancient Greek City: From Homer To Alexander, Oxford: Clarendon Press.
  • Owens, Patricia. (2012). “Thinking Citizenship Series:Not Life But the World İs at Stake: Hannah Arendt on Citizenship İn The Age of Social”, University Of Sussex, Routledge Press, Vol. 16, No.2, pp. 297-307, (Erişim Tarihi: 11.02.18.).
  • Patwardhan, Shweta. (2013). “Individual and the Family İn Athenian Society”, Wellesley College Digitial Scholarship and Archive, pp. 1-10, (Erişim Tarihi: 09.02.18.).
  • Provencal, Vernon L. (2001). “The Family In Aristotle”, Animus 6, pp. 3-31, (Erişim Tarihi: 13.02.18.).
  • Roy, J. (1999). “‘Polis’ and ‘Oikos’ İn Classical Athens”, Cambridge University Press On Behalf Of The Classical Association, Vol 46, Nu: 1. pp. 1-18, (Erişim Tarihi: 09.02.18.).
  • Shields, James Mark. (2007). “A Sacrifice to Athena: Oikos and Polis in Sophoclean Drama” pp. 1-18, (Erişim Tarihi: 13.02.18.).
  • Tekçam, Tamay. (2007). Arkeoloji Sözlüğü, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Thomsen, George. (1995). Eski Yunan Toplumu Üzerine İncelemeler: Tarih Öncesi Ege I. (Çev: Celal Üster), İstanbul: Payel Yayınları.
  • Vasillopopulos, Christopher. (2008). “The Degradation of Athenian Women in the Phallicratic Polis”, International Journal of Social Inquiry Volume 1, Number 1, pp. 5-28, (Erişim Tarihi: 10.02.18.).
  • Weiberg, Erika. (2014).Thinking the Bronze Age: Life and Death in Early Helladic Greek, Uppsala Studies İn Ancient Mediterranean and Near Eastern Civilizations, Acta Universitatis Upsaliensis, Uppsala, Sweden
  • Yalazı, Esra-Küçüker Sultan Deniz. (2015). “Ksenophon’un Oikonomikos Adlı Eserinde Evlilik ve Kadına Yaklaşım”, Archivum Anatolicum, 9/2. s. 57-90, (Erişim Tarihi: 14.02.18.).
  • Yılmaz, Zafer. (2006). “Özel Alan-Kamusal Alan Ayrımının Tarihsel Temelleri “Antik Yunan”, KKEFD/JOKKEF Sayı:141. s. 360-371, (Erişim Tarihi: 14.02.18.).
  • Yücel, Seval. (2014). Günümüz Sanatı, Politika ve Kentsel Mekân İlişkisi: Türkiye’de Güncel Sanat Tartışmaları, İBÜ, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul. s. 1-66, (Erişim Tarihi: 11.02.18.).