SÖZLÜ VE SÖZSÜZ MÜZİK ÜZERİNE FELSEFİ BİR KARŞILAŞTIRMA

Müzik felsefesinin en önemli konularından biri, vokal (söz içeren) müzik ve enstrümantal(söz içermeyen) müzik arasındaki farktır. Zira, müzik söz içermediğinde soyut ve saf birözellik sergilerken, daha somut olarak nitelendirilebilecek edebi ifadeleri içeren sözlümüzik daha farklı felsefi dinamikler göstermektedir. Bu çalışmada, geçmişten bugünefilozofların düşüncelerinden yararlanılarak sözsüz ve sözlü müzik arasındaki felsefi farklarirdelenecektir. Bu düşünceler, batı müzik felsefesi ve seçilmiş bazı filozoflar ile sınırlıdır.Çalışmada irdelenen düşüncelerin müziğin hayatlarımızdaki anlam ve değeri üzerinedüşünme ve tartışma olanağı sağlayacağı umulmaktadır.

A PHILOSOPHICAL COMPARISON OF VOCAL AND INSTRUMENTAL MUSIC

One of the most important issues of music philosophy is the difference between instrumental music (music without words) and vocal music (music with words). Hence, when music does not include words it has got a more abstract and sheer characteristic but it possesses different philosophical dynamics when it contains literal elements, which can be described as concrete. In this study, the difference between pure music and music with words will be scrutinized with the help of the ideas of philosophers from past to today. These ideas are limited to the western philosophy and to some selected philosophers. The ideas scrutinized in the study are expected to provide the opportunity to think and discuss about the meaning and value of music.

___

  • Aristotle. 1995. The Politics of Aristotle, translated by E. Barker, London: Oxford University Press.
  • Aristoteles. 2012. Poetika, çev: İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Descartes, R. 1961. Compendium of Music, translated by Walter Robert, USA: American Institute of Musicology.
  • Elliott, D. J. 2007. “Socializing Music Education”, Action, Criticism, and Theory for Music Education, 6.4: 60-95.
  • Fubini, E. 2014. Müzikte Estetik, çev: Fırat Genç, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Hanslick, E. 1986. On the Musically Beautiful, translated by G. Payzant, Indiana: Hackett Publishing Company.
  • Harap, L. 1938. “Some Hellenic Ideas on Music and Character”, The Musical Quarterly, 24.2: 153-168.
  • Hegel, G. W. F. 1975. Aesthetics ‘Lectures on Fine Art’, translated by T.M. Knox, New York: Oxford University Press.
  • Kivy, P. 2002. Introduction to a Philosophy of Music, New York: Oxford University Press.
  • Langer, S. K. 1979. Philosophy in a New Key, USA: Harvard University Press.
  • Leibniz, G. W. 1956. ‘On Wisdom’ from Philosophical Letters and Papers, translated by Leroy E. Loemker, Chicago: Chicage University Press.
  • Levinson, J. (2011). Music, Art and Metaphysics, New York: Oxford University Press.
  • Nietzsche, F.W. 1993. The Birth of Tragedy, translated by S. Whiteside, London: Penguin Books.
  • Papadopoulos, A. 2002. “Mathematics and Music Theory: From Pythagoras to Rameau”, Springer-Verlag New York, 24.1: 65-73
  • Plato. 1945. The Republic of Plato, translated by F. M. Cornford, London: Oxford University Press.
  • Ridley, A. 2007. Müzik Felsefesi ‘Tema ve Varyasyonlar’, çev: Bilge Aydın, Dost Kitabevi Yayınları: Ankara.
  • Rinpoche, S. 2016. Tibet’in Yaşam ve Ölüm Kitabı, İstanbul: Omega Yayınları.
  • Schopenhauer, A. 1969. The World As Will and Representation, translated by E. F. J. Payne, Colorado: The Falcon’s Wing Press.
  • Schueller, H. M. 1957. “Schelling’s Theory of the Metaphysics of Music”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 15.4: 461-476.